Starlink a trimis posturilor TV o scrisoare, pe care a obtinut-o si Capital, in care adreseaza firmei Media Investment acuze dure, legate de modalitatea de preluare a clientului Marex. Media Investment respinge acuzatiile.


La sfarsitul lunii aprilie, producatorul de mezeluri si bauturi alcoolice Marex, cunoscut pe piata publicitatii prin brandul de vodca Imperial, a schimbat subit agentia de media, trecand de la Starlink Media (parte a grupului Leo Burnett) la Media Investment (parte a The Group). Acest fapt a generat o reactie mai putin intalnita pe piata de publicitate din Romania.

Marcel Straut, managing partner la Starlink, semnatarul unei scrisori catre televiziuni, sustine ca Media Investment a ofertat clientul Marex cu preturi TV mai mici decat cele cu care lucra pana atunci agentia sa, intr-un mod ce incalca deontologia profesionala. Straut afirma ca, mai intai, agentia McCann a ofertat Marex. Reprezentantul McCann a fost Dana Bulat, care in acelasi timp este director al agentiei United Media, firma ce formeaza un pol cu Media Investment. Conform scrisorii, imediat dupa ce oferta McCann a fost refuzata de Marex, Zoltan Szigeti ar fi preluat preturile de la Dana Bulat si ar fi inaintat clientului, din partea Media Investment, o oferta cu 10% mai mica. Marcel Straut scrie ca Zoltan Szigeti a facut oferta catre Marex fara sa solicite inainte preturi de la toate statiile TV, incalcand astfel regulile pietei. Scrisoarea spune ca preluarea Marex de catre Media Investment a fost facuta intr-o singura zi, inainte ca Starlink sa fie anuntata de Marex ca inceteaza colaborarea. In final, Marcel Straut cere televiziunilor sa descurajeze mutarea unui client cu datorii la o agentie catre alta, solicitand sa nu demareze campania Marex pana cand clientul nu-si va achita datoriile catre Starlink.

Zoltan Szigeti, presedinte The Group, respinge acuzatiile Starlink, spunand ca scrisoarea contine “lucruri neadevarate, supozitii, denigrarea clientului, a tuturor statiilor TV si a agentiilor concurente”. Referitor la modul cum a castigat clientul, Szigeti declara pentru Capital ca, pe 4 aprilie a.c., Marex a invitat Media Investment sa participe la o selectie de oferte, cerandu-i printr-un brief propuneri de strategie media pentru 2006. Conform lui Szigeti, dupa doua saptamani de pregatire, Media Investment a avut doua sesiuni de prezentare si a fost declarata castigatoare. In ceea ce priveste preluarea intr-o singura zi, seful The Group spune ca “clientul a solicitat in mod expres o reactie imediata, respectiv demararea campaniei in 24 de ore, avand in vedere Sarbatorile de Pasti care se apropiau”. Szigeti respinge acuzatia potrivit careia nu a cerut preturi de la statiile TV inainte de a le prezenta clientului si a calificat drept absurda posibilitatea ca el sa fi preluat preturile de la Dana Bulat. El mai spune ca Media Investment nu incurajeaza vreun client sa nu-si achite datoriile fata de agentii.

Dana Bulat, director la United Media, afirma ca, in momentul in care a ofertat Marex, ea mai lucra la McCann, fiind in perioada de tranzitie la noul post de la United. “Nu am ce comenta referitor la lucrurile relatate in scrisoarea Starlink, dat fiind ca supozitiile prezentate frizeaza absurdul. Licitatia pentru clientul Marex s-a derulat in timpul perioadei mele de hand-over (predarea stafetei – nota red.), ceea ce face ca toata constructia Starlink sa fie si mai subreda la capitolul adevar”.
Marcel Straut spune despre acest incident ca “s-a deschis Cutia Pandorei. Hidosenia din cutie si-a facut aparitia odata cu incalcarea acestor principii (libera concurenta, preluarea unui client fara cerere de pret de la statii, mutarea clientilor cu datorii) de catre Media Investment”.

In replica, Zoltan Szigeti afirma: “Este pacat sa vedem cum se poate transforma neputinta de a castiga o licitatie in ura fata de un competitor mai valoros. E trista incercarea disperata de a instiga piata, prin reprezentantii ei, impotriva unei agentii concurente”.

Piata este inflamata puternic. Cine va dezamorsa conflictul care mocneste va lua Premiul Nobel pentru… publicitate.

Ce spune Marex?

Liliana Preda, director de marketing la Marex, a declarat pentru Capital ca, in luna aprilie a.c., a cerut o oferta de preturi de la agentiile McCann si Media Investment. Ea spune ca a dorit sa invite o agentie multinationala si una independenta si ca alegerea celor doua ii apartine.

Dupa ce a primit ofertele celor doua firme, Marex i-a solicitat lui Starlink o reasezare a preturilor, dar agentia, conform Lilianei Preda, nu a reusit sa faca o oferta comparabila.

Ea declara ca nu mai are nici o datorie scadenta catre Starlink, dar mai are plati de facut
la anumite termene.

Reprezentantul Marex afirma ca a intrerupt contractul cu Starlink. Totusi, conform unui act aditional, semnat intre Starlink si Marex la 23 martie 2006, colaborarea dintre cele doua firme se prelungea pana in anul 2008. Pana la inchiderea editiei Capital, Liliana Preda nu a comentat acest document. Campania pentru vodca Imperial ruleaza in prezent pe statiile TV.



Media Investment a reusit sa ia clientul Marex manipuland oameni si folosind informatii prin triunghiul McCann – United Media – Media Investment.

Marcel Straut,

managing partner Starlink Media









Este pacat sa vedem cum se poate transforma neputinta de a castiga o licitatie in ura fata de un competitor mai valoros.

Zoltan Szigeti,

presedinte The Group