Service-urile vor actualizarea tarifelor de reparații

Service-urile solicită actualizarea tarifelor de reparații. Pentru a depăși neînțelegerile dintre companiile de asigurări și service-urile auto, Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA) solicită introducerea unor criterii clare de evaluare a calității reparațiilor și impunerea obligativității respectării standardelor stabilite de producătorii auto.

POSA propune, de asemenea, crearea unui cadru legislativ care să protejeze asigurații de practicile abuzive ale asigurătorilor și să garanteze efectuarea unor reparații sigure. În plus, se sugerează implementarea unor programe comune de educație și informare referitoare la siguranța rutieră și la impactul reparațiilor de calitate scăzută asupra participanților la trafic.

Patronatul solicită și anularea tuturor contractelor de service impuse de asigurători

De asemenea, patronatul solicită anularea tuturor contractelor de service impuse de asigurători, astfel încât prețul orei de manoperă să fie stabilit liber, conform principiilor pieței economice și garantat prin Constituție. Aceasta ar trebui să fie realizată cu supravegherea și intervenția directă a Consiliului Concurenței pentru a preveni orice formă de monopol sau cartelizare a pieței de reparații auto.

„Într-un sector esenţial pentru mobilitatea şi siguranţa cetăţenilor, relaţia dintre companiile de asigurări şi service-urile auto din România continuă să fie marcată de divergenţe majore. În loc să colaboreze în interesul asiguratului, cele două părţi se află într-o permanentă dispută, alimentată de politici comerciale care prioritizează costurile minime în detrimentul calităţii reparaţiilor şi al siguranţei rutiere”, a transmis POSA.

Cauzele conflictului dintre service-uri și asigurători

Conform prim-vicepreședintelui POSA, Marian Lazar, principala cauză a acestui conflict este tentativa asigurătorilor de a impune tarife de reparație nerealiste, care nu reflectă costurile reale ale pieselor, manoperei și tehnologiilor moderne de reparație.

„Ne aflăm în faţa unei realităţi periculoase: asigurătorii sunt interesaţi doar de minimizarea costurilor, iar acest lucru afectează direct calitatea reparaţiilor. Există o tendinţă de a forţa service-urile să accepte preţuri sub nivelul sustenabil, ceea ce duce la compromisuri tehnice şi, implicit, la periclitarea siguranţei rutiere.

În timp ce asigurătorii au reuşit să îşi externalizeze o mare parte a serviciilor de daune, în multe situaţii gratuit către unităţile reparatoare, aceleaşi optimizări nu pot fi aplicate de service-uri, deoarece procesul de reparaţie implică un flux tehnologic dependent în proporţie de 90% de factorul uman”, a declarat Marian Lazăr, citat în comunicat.

El afirmă că, deși părțile ar trebui să colaboreze pentru îmbunătățirea procesului de reparație și pentru creșterea transparenței în gestionarea daunelor, interesele comerciale ale asigurătorilor prevalează asupra unei viziuni sustenabile.

„Patronatul Operatorilor de Service Auto a propus de nenumărate ori soluţii de echilibru, însă de fiecare dată am întâmpinat opoziţie din partea asigurătorilor, care au ca obiectiv exclusiv reducerea costurilor. Nu se discută despre calitatea reparaţiilor, nu se pun bazele unui sistem care să asigure respectarea standardelor producătorilor auto, nu se ia în considerarea soluţia tehnică dată de unitatea reparatoare. În schimb, se impun soluţii rapide şi ieftine, de angajaţi sau colaboratori ai asiguratorului (în baza unor circulare interne) fără nicio analiză a impactului pe termen lung”, a mai spus Marian Lazăr.

Conform prim-vicepreședintelui POSA, „în loc să prioritizeze siguranţa participanţilor la trafic, companiile de asigurări promovează politici care duc la reparaţii de calitate îndoielnică, în primul rând prin promovarea şi dezvoltarea conceptului ‘regie proprie’, precedate de impuneri prin utilizarea unor piese neconforme.”

De asemenea, el subliniază că „manopera subevaluată şi presiunile constante asupra service-urilor pentru a reduce costurile sunt doar câteva dintre practicile care afectează siguranţa vehiculelor de pe şosele”.

„Când discutăm despre un vehicul avariat, nu vorbim doar despre o maşină, ci despre viaţa şi siguranţa oamenilor care circulă cu ea. Fiecare reparaţie făcută la standarde inferioare înseamnă un pericol real în trafic. Acest aspect ar trebui să fie în centrul preocupărilor atât pentru asigurători, cât şi pentru autorităţi”, a spus Lazăr.

Acesta a mai subliniat că a venit momentul ca asigurătorii să conștientizeze că orice economie realizată în detrimentul unei reparații corecte poate avea consecințe grave pe drumurile publice.