Războiul comercial declanșat de Statele Unite afectează transportul aerian de marfă

Războiul comercial declanșat de Statele Unite cu China a început să afecteze industria globală a transportului de marfă maritim dar și companiile aeriene. Potrivit Cirrus Global Advisors, industria transportului aerian de marfă ar putea înregistra o contracție a veniturilor de 22 de miliarde de dolari în decurs de trei ani în cazul în care Casa Albă menține aceste tarife vamale ridicate.

Se preconizează că principalii transportatori de mărfuri și expeditorii de mărfuri cu o expunere ridicată pe piețele chineze vor suferi presiuni semnificative în sensul scăderii veniturilor. Aceeași situație este și în sectorul transportului maritim.

De la apogeul globalizării la fragmentare economică

Înainte de tarifele vamale ale lui Trump, lumea a atins un „apogeu al globalizării”, deoarece comerțul între regiuni a crescut la 49% din total, în timp ce comerțul în interiorul regiunilor a scăzut la aproximativ 51%, apropiindu-se astfel de un „punct de egalizare”, a declarat Maja Marciniak, economist principal la IATA, Asociația Internațională de Transport Aerian.

Prin urmare, orice măsuri care subminează liberă circulație a mărfurilor afectează în cele din urmă companiile, consumatorii și economiile.

Donald Trump
SURSA FOTO: Dreamstime

Incertitudinea macroeconomică indusă de politicile lui Donald Trump determină companiile aeriene americane să-și retragă estimările anterioare privind profiturile și veniturile. Astfel, Southwest Airlines, Alaska Airlines și-au retras previziunile financiare pentru întregul an din cauza incertitudinii macroeconomice, în timp ce United Airlines a emis două orientări într-un scenariu de bază și unul de recesiune.

Rezultatele primului trimestru ale American Airlines au depășit așteptările Wall Street, dar au arătat o deteriorare a profitabilității și o scădere cu 3% a numărului total de mile parcurse de pasagerii pe zboruri interne. De asemenea, compania și-a redus previziunile privind profitul pentru 2025 din cauza acelorași îngrijorări legate de cheltuielile discreționare ale consumatorilor pe fondul evoluțiilor din războiul comercial.

Americanii reduc călătoriile din cauza costurilor în creștere

Îngrijorările lor sunt justificate, deoarece pentru vacanța de vară doar 46% dintre americani intenționează să călătorească, 38% pe plan intern și 15% pe plan internațional, cu o oarecare suprapunere între cele două, conform ultimului sondaj Bankrate privind călătoriile de vară din 2025.

Cheltuielile de zi cu zi se află pe primul loc în topul motivelor pentru care americanii nu își permit să călătorească, deoarece 65% dintre cei care nu călătoresc spun că nu își permit să călătorească, 23% menționează lipsa de interes în a călători în prezent, iar 16% au declarat că nu își pot lua liber de la serviciu sau că este prea complicat să călătorești.

Aproape 7 din 10 persoane (68%) care nu își permit să călătorească spun că viața de zi cu zi este prea scumpă, în timp ce 64% consideră călătoriile prea scumpe.

IATA compară situația cu perioada post-11 septembrie

Willie Walsh, directorul general al IATA, a comparat situația actuală cu consecințele atacurilor din 11 septembrie 2001 – semnificative, dar cu potențial de scurtă durată. Deși companiile aeriene nu intră în panică, există unele îngrijorări, deoarece cererea de călătorii transatlantice pentru a doua jumătate a anului 2025 este în scădere.

Au apărut rapoarte care arată că numărul de vizitatori vest-europeni în SUA a scăzut considerabil (-17%) în martie 2025 comparat cu aceeași perioadă a anului trecut.

avion avioane aeroport zboruri
SURSA FOTO: Pexels – Brett Sayles

Războiul tarifar al lui Trump împinge, de asemenea, sectorul transportului maritim în scenarii de incertitudine ridicată. Calea comercială Trans-Pacific, istoric cea mai profitabilă pentru transportul maritim de containere, a devenit un punct central al perturbărilor. Volumele săptămânale de containere procesate din China au crescut cu 6% față de luna precedentă.

Conform datelor Ministerului Transporturilor din China, porturile chineze au procesat 6,3 milioane de containere în cele șapte zile până la 20 aprilie, ceea ce reprezintă o creștere de aproximativ 10% față de aceeași perioadă a anului trecut. Este posibil ca mulți cumpărători să-și grăbească achizițiile înainte ca tarifele de minimis să intre în vigoare la 2 mai 2025 și, de asemenea, ca mărfurile chinezești să fie expediate spre alte destinații din Asia de Sud, care nu sunt afectate în prezent de tarife, unde cererea este în creștere.

Exporturile cresc temporar, dar viitorul rămâne incert

Cumpărătorii au importat deja rapid bunuri chinezești după ce președintele Trump a făcut aluzie la tarifele vamale. Datele vamale au arătat că exporturile Chinei au crescut cu 12,4% în dolari americani în ultima lună, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Dar această situație nu va dura dacă tarifele actuale vor fi menținute în vigoare.

În SUA, porturile Los Angeles și Long Beach – care manipulează o treime din încărcătura de containere din SUA – se pregătesc pentru o scădere a volumului de cel puțin 10% începând din mai. Transportatorii puternic dependenți de exporturile chinezești, precum companiile de transport COSCO, Hede, Matson, SeaLead și TS Lines, sunt printre cei care ar putea fi cel mai grav afectați. Giganții globali precum Maersk, MSC și Hapag-Lloyd se confruntă, de asemenea, cu presiuni asupra profitului, deoarece tarifele de retorsiune și scăderea cererii reduc marjele.

De exemplu, compania germană de transport maritim Hapag-Lloyd a raportat o rată de anulare de 30% pentru transporturile din China către Statele Unite, atribuind declinul escaladării tensiunilor comerciale și tarifelor ridicate dintre cele două națiuni. Scăderea volumului reflectă modificări mai ample în modelele comerciale globale, iar analiștii din industrie observă că o schimbare bruscă a politicii tarifare ar putea duce la perturbarea pe termen scurt a lanțului de aprovizionare.

De asemenea, acțiunile Matson, care a obținut o treime din volumul său pentru 2024 din China, au scăzut cu aproape 30% de la nivelul de dinaintea anunțului de „Ziua eliberării” până la minimele recente din 21 aprilie.

Companiile se adaptează prin diversificare

Companiile ripostează printr-un un control strict al costurilor și al furnizorilor și prin creșterea agilității. Hapag – Lloyd utilizează acum nave mai mici pe ruta China – SUA, realocând în același timp capacitatea disponibilă către Asia de Sud-Est (Thailanda, Vietnam, Cambodgia), unde cererea a crescut după aplicarea tarifelor vamale.

Maersk extinde opțiunile legate de porturile de origine pentru transporturile către SUA prin oferirea mai multor servicii din Vietnam și alte țări din Asia de Sud-Est, ajutând clienții să se îndepărteze de lanțurile de aprovizionare centrate pe China și să își diversifice sursele de aprovizionare.

Ultimele știri aduc speranțe că războiul comercial dintre SUA și China s-ar putea îndrepta spre o rezolvare, secretarul Trezoreriei SUA, Scott Bessent, afirmând că situația actuală este nesustenabilă, iar Trump a indicat și el dorința de a încheia un nou acord cu China, ceea ce a indus un oarecare optimism pe piețe.

Dar și o rezolvare a conflictului comercial ar putea pune presiune pe companiile de transport de marfă, deoarece acestea își vor relua transporturile care au fost oprite în timpul războiului tarifar. Iar aceasta ar putea crea o creștere a prețurilor de transport de marfă, ceea ce ar crește probabil veniturile transportatorilor, cel puțin pe termen scurt.