Producătorii auto niponi Toyota, Nissan şi Honda intenţionează să-şi reducă la jumătate producţia în China, deoarece disputa teritorială dintre cele mai mari economii ale Asiei a redus vânzările de maşini japoneze pe piaţa chineză, a anunţat publicaţia niponă Nikkei.
Decizia de luna trecută a guvernului nipon de a naţionaliza un mic arhipelag revendicat de Beijing din Marea Chinei de Est, numit Senkaku de japonezi şi Diaoyu de chinezi, a declanşat numeroase manifestaţii antijaponeze, unele violente, în mai multe oraşe chineze.
Nissan va suspenda schimbul de noapte la fabricile sale auto din Huadu şi Zhengzhou şi va opera numai în timpul zilei, susţine Nikkei. Reprezentanţii Nissan Motor nu au comentat informaţia.
Toyota şi Honda vor să-şi reducă producţia în China la jumătate prin reducerea programului de activitate, susţine publicaţia niponă, fără a prezenta sursa informaţiei. Reprezentanţii Honda nu au confirmat raportul, în timp ce un purtător de cuvânt al Toyota a declarat că nu poate confirma detaliile raportului şi a afirmat că fabricile din China se bazează pe cererea de pe piaţă.
În septembrie, vânzările Toyota în China au scăzut cu 40%, la 50.000 de vehicule, a declarat săptămâna trecută un director al companiei pentru Reuters. Marţi Toyota ar urma să anunţe datele oficiale.
Agenţia de evaluare financiară Moody’s a estimat luna trecută că este greu de prognozat cum va afecta afacerile sentimentul antijaponez. "Posibilele implicaţii, într-un scenariu extrem, ar putea include pierderea accesului la o piaţă semnificativă sau reducerea capacităţii producătorilor japonezi de a construi uzine în China", scrie într-un raport Moody’s.
Deşi se situează în urma rivalilor General Motors şi Volkswagen, producătorii auto niponi sunt interesaţi de expansiunea pe piaţa chineză. Toyota vrea să-şi dubleze vânzările până la 1,8 milioane vehicule în anul 2015. La rândul său, Nissan vrea să ajungă la 2,3 milioane vehicule vândute în 2015 şi recent a lansat un automobil special conceput pentru piaţa chineză, denumit Venucia, împreună cu partenerul Dongfeng Motor Group Co.
În pofida încetinirii ritmului de creştere a vânzărilor de autovehicule, China a trecut deja în faţa SUA, devenind cea mai mare piaţă auto din lume, aminteşte Agerpres.