Conflictul din Ucraina “gripează” motorul industriei auto
Rapoartele analiștilor prevăd o nouă agravare a crizei cipurilor electronice, deoarece unele materii prime cruciale provin din această regiune. Teama de stagflație ar putea, de asemenea, să împiedice vânzările de automobile prin amânarea achizițiilor care nu sunt esențiale.
Din cauza lipsei de piese de la furnizorii din Ucraina, inclusiv Fujikura, Nexans și Leoni, care produc cablaje esențiale pentru automobilele germane, producția modelelor Audi (A4, A5, A6 și A7) este suspendată. Audi a impus, de asemenea, o înghețare a comenzilor pentru modelele sale hibride din cauza întreruperilor de producție. Porsche suspendă producția Macan, Panamera, în timp ce grupul BMW oprește săptămâna viitoare producția la uzinele din Munchen și Dingolfing, ambele din Germania, precum și producția la fabrica Mini a grupului din Oxford, Anglia. Mercedes-Benz se așteaptă să reducă producția la unele dintre fabricile sale europene, deoarece rezervele de piese produse în Ucraina se vor epuiza.
Ucraina găzduiește peste 20 de companii auto globale precum Bosch, Fujikura, Eurocar, Prettl, Aptiv și are peste 30 de uzine auto. În industria auto ucraineană sunt peste 60.000 de angajați. Deși majoritatea companiilor sunt situate în apropierea graniței vestice cu Ungaria, Slovacia și Polonia, încă în afara zonelor de operațiuni militare, conflictul a perturbat deja fluxurile de producție și aprovizionare.
Pe termen lung, criza din Ucraina are potențialul de a agrava criza cipurilor
O estimare sumbră a secretarului pentru comerț Gina M. Raimondo constată că „stocul median de cipuri a scăzut de la 40 de zile în 2019 la mai puțin de cinci zile”. Acest lucru înseamnă că, dacă ceva perturbă producția de semiconductori chiar și pentru doar câteva săptămâni, acest lucru are potențialul de a închide fabricile din SUA și nu numai. Producătorul de cipuri Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSM), care reprezintă 50% din piața globală de producție de chipuri, a declarat că va respecta sancțiunile împotriva Rusiei. Dar Rusia reprezintă 42% din exporturile globale de paladiu, 70% din neon, 40% din azot și 30% din xenon, care sunt ingrediente esențiale pentru producția de semiconductori. Dacă Moscova ripostează prin oprirea exporturilor, industria mondială a semiconductorilor va fi afectată. Experții estimează că Taiwanul și-a diversificat sursele de aprovizionare pentru aceste ingrediente și că și-a făcut deja stocuri.
Potrivit companiei de cercetare Techcet, se așteaptă ca în 2022 piața de gaze inerte de înaltă puritate, folosite in industria electronicelor, să depășească 7 miliarde de dolari, determinată în principal de expansiunea fabricilor de cipuri de siliciu. Există și alte surse pentru materiile prime decât Rusia și Ucraina. Cu toate acestea, pe o piață globală, dacă un furnizor este blocat, ceilalți furnizori au ocazia de a crește prețurile. Prețul paladiului a depășit deja 3000 de dolari pe uncie, cel mai ridicat preț din toate timpurile. Costul materialelor nu se repercutează automat asupra consumatorilor, dar dacă penuria este suficient de lungă și de gravă încât producătorii de automobile să decidă sau să fie forțați să producă mai puține vehicule, prețurile acestora vor crește.
În urma conflictului și a sancțiunilor, mai mulți producători de automobile, precum Renault, Toyota, Volkswagen, Mitsubishi au întrerupt producția la fabricile de automobile din Rusia, în timp ce Volvo și Daimler au oprit producția de camioane. Impactul acestor măsuri pentru marii producători de automobile este deocamdată limitat, în ciuda pierderilor din cifra de afaceri și în prețul acțiunilor. Pentru industria auto din Rusia, însă impactul este foarte important. Cu câteva zile înainte de declanșarea conflictului militar din Ucraina, Asociația Producătorilor de Automobile din Rusia publica vânzările de automobile în luna ianuarie, când au fost vândute 85.002 unități. Cea mai vândută mașină a fost Lada – produsă în uzinele AvtoVaz, controlate de Renault – urmată de KIA, Hyundai și Renault.
Vânzări de aproape 1,5 milioane de mașini în Rusia
În 2021, în Rusia au fost vândute aproape 1,5 milioane de mașini, din care 2131 de vehicule electrice. 52,6% dintre mașini au fost SUV-uri, urmate de 34% mașini din clasa B și B+. În departamentul SUV, cel mai vândut a fost Dacia Duster cu 40662 de unități, urmat de Toyota RAV 4 – 37212 și Volkswagen Tiguan cu 28504 unități. Cea mai vândută mașină electrică anul trecut a fost Porsche Taycan, urmată de Tesla Model 3 și Audi e-Tron. În ceea ce privește camioanele, 6294 au fost vândute în 2021, o creștere de aproape 29% față de anul anterior. Topul a fost dominat de mărcile rusești, Kamaz, GAZ și Ural, urmate de Volvo, Scania Mercedes, dar mărcile occidentale au reprezentat doar 44% din totalul camioanelor vândute. În 2020, industria auto a contribuit cu aproape un procent la PIB-ul Rusiei, în timp ce ponderea sa în toate industriile producătoare de bunuri industriale s-a ridicat la aproape 40%. Sancțiunile și reducerile de producție vor afecta cele peste 320.000 de persoane angajate direct în industrie și peste 3,5 milioane de angajați din industriile conexe, cum ar fi fabricarea materialelor, operarea, întreținerea și repararea vehiculelor.