'Avem o nouă legislaţie aprobată prin ordonanţă de urgenţă, care este aflată în dezbatere în Parlament şi care preia unele recomandări ale noastre. Cred că este o legislaţie bună. Mai sunt o serie de recomandări care vor fi preluate de ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară – n.r.) în legislaţia secundară sau vor fi introduse în lege pe parcursul parlamentar al ordonanţei', a arătat Chiriţoiu.

El a explicat faptul că existenţa acestei legislaţii şi a unui reglementator mai puternic a determinat Consiliul Concurenţei să avizeze plafonarea tarifelor RCA.

'Tocmai pentru că avem, pe de o parte, un reglementator care aplică regulile mai strict decât o făcea reglementatorul anterior şi avem un nou cadru legal în vigoare, ni s-a părut justificată propunerea Guvernului de a interveni pe o perioadă limitată în piaţă pentru a ajuta piaţa să se stabilizeze şi să evite anumite excese. De aceea, am avizat proiectul de Hotărâre de Guvern care să plafoneze pentru o perioadă de şase luni tarifele la RCA', a arătat preşedintele Concurenţei.

În urmă cu două săptămâni, ASF a anunţat, într-un comunicat, că transportatorii ar putea plăti o primă RCA de maximum 7.534 de lei pentru un autovehicul de transport marfă cu masa peste 16 tone în timp ce pentru autovehiculele de transport de persoane cu o capacitate de peste 40 de locuri prima maximă va fi de 6.600 lei.

În cazul persoanelor fizice, pentru un autovehicul cu o capacitate cilindrică între 1.201-1.400 cmc, al cărui posesor are vârsta cuprinsă între 31 şi 40 de ani, tariful de primă maxim este de 610 lei.

Tarifele maxime stabilite de ASF, potrivit legii, vor fi transmise Ministerului Finanţelor Publice, care le va supune aprobării Guvernului.

'Tarifele de primă RCA maxime au fost determinate pe baza metodologiei adoptate de Consiliul ASF pe data de 5 octombrie, în urma unui proces de consultare publică, iar calculele respectă atât prevederile OUG 54/2016, cât şi practicile actuariale general acceptate în industria asigurărilor', precizează instituţia.

Potrivit ASF, formula de calcul cuprinde frecvenţa daunelor, dauna medie, daunele întâmplate, dar neraportate (IBNR), inflaţia daunelor şi încărcarea de siguranţă, care determină prima de risc, la care se adaugă cheltuielile de achiziţie şi administrare, fixe şi variabile, precum şi încărcarea de Bonus/Malus (15%) şi cota de profit (1%).

Cheltuielile de achiziţie şi administrare ale societăţilor de asigurare cuprind o cotă de 25%, în care intră contribuţiile asigurătorilor la fondurile de garantare şi compensare a daunelor (FGA, Fondul pentru victimele străzii, Fondul Carte verde) de 8%, cheltuielile cu reţelele de distribuţie şi/sau intermediarii din piaţă (brokeri) – 10%, costul de capital de circa 2% şi cheltuieli proprii variabile (5%). La aceasta se adaugă o cotă fixă de cheltuieli administrative cu salarii, chirii etc., în sumă de 70 lei per unitate de expunere, atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru persoanele juridice, se precizează în documentul remis de ASF. AGERPRES