Inspecţiile au avut loc în cadrul investigaţiei privind un posibil abuz de poziţie dominantă al Netcity Telecom S.A. manifestat prin aplicarea unor tratamente discriminatorii pe pieţele pe care acesta acţionează (piaţa serviciilor de acces la infrastructura fizică asociată reţelelor de comunicaţii electronice pentru amplasarea în subteran a acestora (servicii de închiriere canalizaţie subterană, piaţa de închiriere fibră optică echipată/neechipată şi piaţa serviciilor adiacente).

Documentele ridicate în cadrul acestor inspecţii se află în analiza autorităţii române de concurenţă, în cadrul procedurilor specifice investigaţiei. Inspecţiile inopinate reprezintă o etapă preliminară în cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurenţial, efectuarea acestora nereprezentând o antepronunţare în ceea ce priveşte vinovăţia companiei.

Netcity Telecom S.A. este concesionarul reţelei “Netcity”, având ca responsabilităţi principale proiectarea, realizarea, deservirea tehnică şi comercială a infrastructurii/reţelei subterane „Netcity” a municipiului Bucureşti. “Netcity” reprezintă infrastructură suport pentru reţelele de comunicaţii existente precum şi pentru cele realizate ulterior, pusă la dispoziţia tuturor operatorilor de telecom care doresc să ofere servicii pe teritoriul municipiului Bucureşti.

Reamintim că în 2015, Autoritatea de Concurenţă a publicat Raportul preliminar al anchetei sectoriale privind serviciile de acces la infrastructura suport pentru reţele de comunicaţii electronice “Netcity” din municipiul Bucureşti. Ulterior, investigaţia a continuat, iar raportul final poate fi accesat pe site-ul instituţiei, www.consiliulconcurentei.ro.

În urma analizei a rezultat că serviciile altor companii care deţin infrastructuri/canalizaţii/galerii/reţele în Bucureşti nu reprezintă opţiuni alternative reale la reţeaua Netcity. Ca urmare, Netcity deţine poziţie de monopol în ariile sale de prezenţă din Bucureşti şi trebuie să se abţină de la practici abuzive, precum:

§  impunerea, în mod direct sau indirect, de tarife inechitabile sau impunerea unor condiţii inechitabile de tranzacţionare;

§  refuzul de a trata cu anumiţi beneficiari ori furnizori;

§  refuzul de a acorda accesul la infrastructură;

§  aplicarea în relaţiile cu partenerii comerciali a unor condiţii inegale la prestaţii echivalente (condiţiile legate de tarife şi reduceri tarifare, termene de plată etc.).

De asemenea, Consiliul Concurenţei a recomandat Parlamentului şi Guvernului modificarea legislației specifice atât în scopul accelerării (simplificării) procedurii de autorizare a construcției de rețele de comunicații electronice de dimensiuni mici, cât şi pentru multiplicarea soluţiilor puse la dispoziţia furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice, inclusiv în mediul urban.

O mare parte din companiile chestionate în cadrul studiului au susţinut că ar fi fezabilă îngroparea reţelei în regie proprie, cel puţin la nivelul unor tronsoane, mai ales a racordurilor, dacă ar exista un cadru legal flexibil în privinţa regimului de autorizare, considerat anevoios până în prezent.

Astfel, interzicerea amplasării supraterane în localităţi urbane a constituit şi constituie o barieră la accesul pe piaţa serviciilor de comunicaţii electronice, în special pentru furnizorii care şi-au dorit să intre pe piaţă ulterior actului normativ prin care s-a interzis amplasarea supraterană în intravilanul localităţilor (H.G. nr. 490 din 2011).

Ca urmare, Consiliul Concurenţei consideră că este împiedicată intrarea operatorilor de comunicaţii pe piaţa furnizării de servicii de comunicaţii electronice în localităţile urbane în care nu este disponibilă încă o variantă de amplasare subterană funcţională ori dacă există nu acoperă întregul oraş/municipiu.

Conform contractului de concesiune semnat cu Municipalitatea, realizarea reţelei Netcity cuprinde trei etape: etapa 1 – inelul central al capitalei, reţeaua magistrală; etapa 2 – reţeaua de distribuţie şi branşamente în tot Bucureştiul; etapa 3 – realizarea „Reţelei Netcity" pe întreaga zonă metropolitană din zona de competenţă locală a P.M.B.. În prezent, se află în derulare lucrările pentru etapa a II-a, fiind în aşteptarea rezultatelor studiului de fezabilitate aflat în curs din anul 2013.