Consiliul Concurenţei a declanşat, din oficiu, două investigaţii ce vizează un posibil comportament abuziv al companiilor Distribuţie Energie Electrică România SA, respectiv Distribuţie Energie Oltenia SA, pe piaţa distribuţiei de energie electrică aferentă zonelor geografice pentru care cei doi operatori deţin licenţă de distribuţie, potrivit unui comunicat transmis marţi.
Autoritatea de concurenţă are indicii privind implicarea operatorilor de distribuţie în procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică, în scopul favorizării companiilor de furnizare din cadrul grupului din care fac parte (Electrica, respectiv CEZ), în detrimentul concurenţilor acestora.
„Comportamentul suspectat are potenţialul de a afecta concurenţa pe piaţa furnizării de energie electrică, precum şi consumatorii, clienţi finali de energie electrică. Un astfel de comportament este deosebit de nociv, mai ales în contextul procesului de liberalizare pe care România l-a implementat în ultimii ani, ce implică tranziţia de la o piaţă reglementată către una concurenţială. De altfel, noi monitorizăm procesul de liberalizare şi am atenţionat companiile de distribuţie să nu împiedice migraţia clienţilor”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Inspecții la sediile companiilor din mai multe orașe din România
În acest context, Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate la sediile unor companii din cadrul grupurilor Electrica şi CEZ, din oraşele Bucureşti, Cluj-Napoca, Braşov, Ploieşti şi Craiova.
Inspecţiile inopinate reprezintă o etapă importantă în cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurenţial, efectuarea acestora nereprezentând o antepronunţare în ceea ce priveşte vinovăţia companiilor. Documentele ridicate se află în analiza autorităţii române de concurenţă, în cadrul procedurilor specifice.
Inspecţiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel Bucureşti şi sunt justificate de necesitatea obţinerii tuturor informaţiilor şi documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurenţiale analizate.
Consiliul Concurenţei reiterează faptul că orice client final de energie electrică poate alege în mod liber oferta concurenţială cea mai potrivită nevoilor sale, de la orice furnizor prezent pe piaţă, fără nicio intervenţie din partea operatorului de distribuţie, care nu are un rol activ în procesul de schimbare a furnizorului.
De altfel, distribuitorul de energie electrică este obligat să opereze reţeaua concesionată pentru toate locurile de consum din acea reţea, activităţi precum cele de mentenanţă, de modernizare, de intervenţie la avarii sau de măsurare a consumului fiind prestate în mod similar tuturor clienţilor, indiferent de furnizorul de la care aceştia achiziţionează energia electrică.
Cele două companii declară că acordă tot sprijinul autorității de concurență
Miercurea trecută, surse din sectorul energetic au declarat, pentru Agerpres, că inspectorii Consiliului Concurenţei desfăşurau controale inopinate la sediile Electrica şi CEZ.
„Cele două companii sunt suspectate de faptul că ar fi blocat migrarea consumatorilor spre alţi furnizori din piaţă. Una dintre practici ar fi fost ameninţarea consumatorilor de către compania de distribuţie din grupul Electrica, respectiv CEZ, că întreruperile în alimentarea cu energie nu vor mai fi soluţionate cu prioritate dacă se mută la alt furnizor. Altă practică ar fi fost contraofertele pentru consumatorii care ar fi dorit să schimbe furnizorul”, au spus sursele menţionate.
În replică, atât reprezentanţii Electrica, cât şi cei ai CEZ au declarat, pentru sursa citată, că acordă tot sprijinul autorităţii de concurenţă în cadrul investigaţiei.
„Grupul Electrica informează că acordă tot sprijinul autorităţii de concurenţă în cadrul analizei desfăşurate de aceasta şi îşi reafirmă angajamentul privind respectarea întregului cadru legal, aplicabil activităţilor pe care le desfăşoară. Electrica are implementate programe de conformare cu regulile de concurenţă şi asigură toate părţile interesate că societăţile din cadrul Grupului Electrica cooperează deplin şi transparent cu autorităţile, prin punerea la dispoziţie cu celeritate a documentelor şi informaţiilor necesare”, au precizat responsabilii Electrica.
„Confirmăm faptul că, în data de 14 aprilie 2021, la sediul CEZ din Craiova am primit vizita reprezentanţilor Consiliului Concurenţei pentru a prezenta modul în care s-a desfăşurat procesul de schimbare a furnizorului şi modul de implementare al acestuia de către furnizorul CEZ Vânzare. La dispoziţia acestora s-a aflat echipa CEZ Vânzare, implicată în implementarea procesului de schimbare a furnizorului, asigurând tot suportul necesar, dar şi transparenţa care ne caracterizează activitatea”, au arătat şi oficialii CEZ.
De la 1 ianuarie 2021, piaţa de energie electrică a fost complet liberalizată, iar consumatorii casnici nu mai plătesc preţuri reglementate. Consumatorii îşi pot schimba oricând furnizorul de electricitate.