Autoritatea de concurență precizează că orice încercare de a anticipa sau impune un anumit preț ce ar trebui practicat de către o companie poate încălca prevederile Legii Concurenței.
Astfel, orice acțiune care afectează concurența, precum înțelegeri între companii pentru stabilirea prețurilor, poate conduce la sancțiuni în conformitate cu legislația în vigoare.
Majorări, dar în limitele legii
Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, a declarat că este firesc ca, în perioada Sărbătorilor Pascale, cererea pentru anumite produse, cum ar fi ouăle, să crească. Totuși, acesta a subliniat că declarațiile prin care reprezentanții unor companii își anunță intențiile de a majora prețurile pentru produsele comercializate pot duce la coordonarea comportamentului concurenților și la o creștere artificială a prețurilor pe piață. Chirițoiu a adăugat că astfel de acțiuni sunt sancționate conform reglementărilor de concurență naționale și europene, întrucât acestea denaturează concurența și afectează negativ consumatorii.
„Este firesc ca în perioada Sărbătorilor Pascale, cererea pentru anumite produse, cum sunt ouăle, să crească. Declarațiile prin care reprezentanții unor companii își anunță, însă, intențiile de a majora prețurile pentru produsele pe care le comercializează, pot conduce la coordonarea comportamentului concurenților și la o creștere artificială a prețurilor pe piață. Aceste tipuri de acțiuni sunt sancționate din perspectiva regulilor de concurenţă naţionale și europene, deoarece denaturează concurența și prejudiciază consumatorii”, susține Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Nu e bine când este afectată concurența
Autoritatea de concurență a atras atenția asupra faptului că o asociație poate fi considerată responsabilă de încălcarea reglementărilor de concurență dacă deciziile, recomandările sau alte activități desfășurate de aceasta influențează comportamentul companiilor, afectând concurența dintre ele. În acest context, Consiliul Concurenței a recomandat companiilor să evite orice practici ce ar putea încălca legislația concurenței și să se adreseze instituției pentru a verifica compatibilitatea inițiativelor lor cu reglementările în vigoare.
UCPR, amendată pentru ouă
Autoritatea de concurență a informat că a sancționat cinci companii din domeniul producției și/sau comercializării ouălor de consum din România – Toneli Holding SA, Avicola Lumina SA, Avicola București SA, Albatros Gold SRL și Super Eggs SRL – cu amenzi în valoare totală de 13.471.039 lei (aproximativ 2,78 milioane euro). De asemenea, a fost sancționată și asociația administrată de aceste companii, UCPR, pentru coordonarea politicilor comerciale referitoare la livrările de produse pe piață. Aceste acțiuni au fost facilitate de asociație și aveau scopul de a crește artificial prețurile produselor sau, cel puțin, de a opri scăderea acestora.
Consiliul Concurenței a constatat, în cadrul investigației, că reprezentanții companiilor se întâlneau, în mod frecvent, sub umbrela asociației, pentru a discuta problemele sectorului avicol, dar și pentru a planifica acțiuni comune referitoare la activitatea de producție și livrare a acestora, schimbând informații sensibile din punct de vedere concurențial.
Norme pentru UCPR
În plus față de amenzile aplicate, autoritatea de concurență a impus UCPR mai multe măsuri obligatorii pentru a preveni încălcarea legislației concurenței în viitor. Astfel, UCPR trebuie să se asigure că:
- Nu va dezvălui membrilor săi date individualizate pe societate, ci va furniza doar informații agregate la nivel de asociație.
- Va acorda acces complet la aceste informații agregate și companiilor neasociate care solicită accesul, în scopul pregătirii intrării lor pe piață.
- Va informa membrii asociației despre orice modificări aduse sistemului de circulare a informațiilor în cadrul asociației.