Mai multe declarații făcute recent de către președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, și consemnate în premieră de reporterii Capital pun pe jar piața asigurărilor. Reprezentanții tuturor „rotițelor” care formează  mecanismul RCA, asigurare impusă prin lege tuturor șoferilor din România,  anunță că susțin cu fervoare piețele libere, bazate nu pe reguli impuse de stat ci pe legile economice ale cererii și ofertei.

Oficialul Consiliului a vorbit despre probleme mai vechi ale pieței asigurărilor RCA, punând pe tapet inclusiv anomalii despre care se vorbește de cel puțin un an și jumătate, dar care nu au fost încă rezolvate în interiorul piețelor care formează circuitul RCA: asigurători, brokeri, service-uri.

Mai mult, într-un mesaj justificat de tensiunile din prezent, Chirițoiu a anunțat posibile măsuri ce vor urma. Așa cum a mai arătat Capital, președintele Concurenței a reiterat posibilitatea plafonării tarifelor practicate de service-uri pentru piese, considerând că acestea au crescut prea mult în ultima vreme, iar actuala legislație lasă loc și de alte creșteri care ar afecta consumatorii, prin majorarea tarifului final pentru RCA.  Mai mult, în premieră, Chirițoiu a subliniat și că sunt la un nivel ridicat cheltuielile asigurătorilor, unele măsuri putând fi luate și în acest sens. Deși a spus clar că se gândește la mecanisme de piață nu neapărat la o plafonare, Chirițoiu nu neagă posibilitatea unor reglementări ale comisioanelor încasate de brokeri pentru vânzarea RCA.

Primii care au reacționat au fost chiar reprezentanți ai brokerilor, prin Safety Broker, cea mai mare companie din domeniu, deținută de Viorel Vasile, fost președinte și actualmente președinte de onoare al Patronatului Român al Brokerilor de asigurare.

 

Uniunea firmelor de asigurare: Susținem principiile pieței libere, bazate pe cerere și ofertă

 

A urmat o reacție a Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR), care anunță că susține piața liberă și că nu se implică în niciun fel în politicile comerciale ale companiilor membre, deci în stabilirea costurilor de distribuție sau a altor tipuri de costuri. Într-un comunicat de presă, UNSAR, ai cărei membrii au făcut în trecut obiectul unei amenzi substanțiale date de Consiliul Concurenței pentru o presupusă înțelelegere privind prețurile RCA, transmite că scopul său este  „a promova dezvoltarea pieței asigurărilor, de a crește nivelul de educație financiară și de a contribui la protejarea intereselor consumatorilor de asigurări.”

UNSAR anunță că susține alinierea legislației din domeniul RCA la normele europene, pentru o piață echilibrată și predictibilă. ” Comunicarea publică, în special într-un domeniu atât de important din punct de vedere social cum este cel al asigurărilor RCA, trebuie să fie responsabilă, iar informațiile atent verificate și puse în context înainte de a fi lansate în spațiul public. Orice informație incorectă sau inexactă poate afecta încrederea clienților în mod nejustificat.”, mai spune Uniunea, care amintește că, în fiecare lună a anului trecut, industria de asigurări a plătit despăgubiri de 50 de milioane de euro în baza polițelor RCA. 

UNSAR adună firme de asigurare care controlează 80% din piața asigurărilor, însă nu are ca membru și City Insurance, care controlează singură peste 35% din piața RCA și care a achitat, anul trecut, aproximativ același procent din daunele din domeniu.

Service-urile independente: Prețurile trebuie să fie stabilite de piața concurențială, altfel punem în pericol siguranța cetățenilor

Astăzi, a avut o reacție și ASSAI, asociația reprezentativă a service-urilor independente, care, la rândul său, susține piețele libere și concurența. ” Prețurile practicate la reparațiile auto trebuie lăsate să fie stabilite de piața concurențială, nu plafonate prin reglementări care ar introduce distorsiuni concurențiale. Vorbim despre piețe libere, iar modalitatea  de stabilire a prețurilor practicate este libera concurență dintre frmele care activează în acest domeniu.”, transmite un comunicat al asociației.

ASSAI spune că pe piață există cu adevărat distorsiuni, însă acestea nu sunt provocate de service-uri, ci de firmele de asigurare, care pun și în pericol siguranța cetățenilor, alegând să utilizeze plata directă către păgubit, care folosește banii cum crede de cuviință,  în loc să își repare mașina în service-uri, urmând ca decontarea să se facă între asigurător și unitatea reperatoare.

ASSAI spune direct că plafonarea prețurilor practicate la reparațiile auto va avea efecte negative asupra siguranței traficului auto.

“Accentul ar trebui pus în primul rând pe calitatea reparațiilor auto, care reprezintă un factor foarte important în siguranța circulației. În ultima perioadă se pune o presiune foarte mare pe prețul reparațiilor auto. Tendința asigurătorilor este de a deconta reparații în așa-zisa „regie proprie”, adică să plătească o sumă cât mai mică pagubitului, urmând ca acesta să se descurce cum poate pentru a repune autoturismul în stare de funcționare, nemaifiind vorba despre o reparație conformă. Mai mult decât atât, aceste reparații în „regie proprie” sunt o sursă de finanțare pentru piața neagră de reparații și piese de schimb: sumele nu sunt fiscalizate, nu se oferă garanție pentru piesele utilizate și nici pentru reparațiile făcute, iar siguranța autovehiculelor este incertă”, a adăugat Dan Barbu, președintele ASSAI.