Dan Virgil Pascu, vicepreședintele Consiliului Concurenței, a declarat, miercuri, la Târgu Mureș, că niciun concurent de pe piața asigurărilor RCA nu a sesizat vreodată instituția cu privire la prețurile nerealiste practicate de Euroins sau de orice altă companie.
El a făcut această declarație ca răspuns la o întrebare din partea presei referitoare la criticile liderului PSD, Marcel Ciolacu, care a acuzat Consiliul Concurenței că permite unei singure companii să domine o parte semnificativă a pieței asigurărilor RCA.
”În ce priveşte societăţile de asigurări la care făceaţi dumneavoastră referire, niciun concurent de pe piaţă nu ne-a sesizat vreodată cu privire la împrejurarea că preţurile practicate de către ei ar fi nerealiste (…) Vă rog să aveţi în vedere că, din punctul de vedere al autorităţii de concurenţă, scăderi ale preţului ca urmare a unei presiuni concurenţiale nu-i un motiv de îngrijorare. Una dintre menirile noastre este să asigurăm un mediu care să facă produsele şi serviciile cât mai accesibile sau inovative pentru consumatorul final. De obicei, când sunt mari (preţurile, n.r.), cum vă spuneam, concurenţii care se simt bruscaţi ne sesizează, ceea ce nu a fost cazul aici”, a declarat acesta.
Piațele sunt monitorizate constant de Consiliul Concurenței
Potrivit lui Dan Virgil Pascu, instituția monitorizează mai multe piețe și companii, nu doar piața MTPL. El a recunoscut că în România și la nivelul UE nu există un mecanism care să împiedice creșterea „organică” a unei companii pe o piață.
El a precizat că Consiliul Concurenței supraveghează creșterea companiilor în contextul unor achiziții, fuziuni sau preluări. În aceste scenarii, companiile sunt obligate să informeze Consiliul, iar acesta analizează compatibilitatea fuziunii cu mediul concurențial.
Cu toate acestea, Consiliul nu are autoritatea de a împiedica creșterea organică, deoarece există criterii specifice în aceste situații. Acesta poate interveni doar atunci când companiile intenționează să achiziționeze alte firme.
În acest caz, companiile trebuie să informeze Consiliul, iar dacă acesta consideră că firma crește prea mult, poate fie să refuze cererea, fie să impună schimbări structurale sau comportamentale. Consiliul nu are puterea de a bloca creșterea organică a unei companii.
O companie ocupă o poziție dominantă, din punctul de vedere al Consiliului Concurenței, când trece de pragul de 40%
Potrivit lui Dan Virgil Pascu, vicepreședintele Consiliului Concurenței, dacă o companie crește și depășește limita de 40% din cota de piață, se consideră că deține o poziție dominantă, conform legii concurenței, iar acțiunile sale sunt supuse monitorizării.
El a adăugat că va fi analizat comportamentul companiei pentru a se asigura respectarea reglementărilor, în special în ceea ce privește prețurile. Cu toate acestea, el a precizat că este dificil de determinat prețul adecvat pentru un jucător dominant dintr-o perspectivă externă. În mod obișnuit, concurenții sunt cei care raportează astfel de cazuri Consiliului, ceea ce duce la o investigație și la o verificare.