Situația din portul Constanța este una cât se poate de îngrijorătoare. Un studiu realizat de Consiliul Concurenței arată că traficul de mărfuri din port este afectat masiv de lipsa investițiilor.
Mai exact, deși volumul de mărfuri din Portul Constanța a crescut semnificativ în ultimii trei ani, aprovizionarea, importul și exportul de produse și materii prime sunt afectate. De vină ar fi infrastructura feroviară puternic degradată și de lipsa investițiilor, arată studiul.
Studiul a fost realizat de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) și Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN), din cadrul Consiliului Concurenței, iar conform rezultatelor, din cauza pandemiei de coronavirus, dar și a războiului din Ucraina, Portul Constanța a devenit principalul port cu deschidere la Marea Neagră.
În acest sens, în ultimii ani, volumul de mărfuri din Portul Constanța ce au proveniență sau destinație Republica Moldova și Ucraina a crescut cu 823%, respectiv 144%. În ceea ce privește materialele vizate, este vorba despre: lemn (+99%), echipamentele și mașinile (+92%) și semințele uleioase (+81%), care au înregistrat cele mai mari creșteri în perioada ianuarie 2021 – martie 2022, în tranzitul prin Portul Constanța.
De cealaltă parte, cele mai puține creșteri s-au înregistrat la minereurile neferoase, produsele alimentare și nutrețurile și minereurile de fier.
Principalele probleme ale Portului Constanța
Studiul arată însă că infrastructura feroviară degradată, dar și restricțiile de viteză și lungimea căilor ferate administrare de CFR SA, generează mari probleme. Sursa citată arată că în ultimii trei ani nu s-au mai alocat sume de bani pentru reperații, sau pentru întreținere.
În acest sens, Consiliul Concurenței vine cu o serie de recomandări care ar putea duce la o îmbunătățire a situației actuale.
„Deși există un plan de măsuri pentru fluidizarea tranzitului de mărfuri în Portul Constanța, care prevede eliberarea unor linii de cale ferată blocate cu vagoanele CFR Marfă, precum și implementarea de către CFR SA a unui program de lucrări de reparații și întreținere necesare pentru infrastructura feroviară, acesta nu a fost pus complet în aplicare. Astfel, cele două autorități din cadrul Consiliului Concurenței recomandă creșterea alocărilor financiare de la bugetul național pentru lucrările de reparație și întreținere a liniilor de cale ferată din cadrul Portului Constanța.
Totodată, Consiliul Concurenței atrage atenția că trebuie deblocate liniile de cale ferată din Portul Constanța, pe care sunt garate vagoane de marfă nefuncționale și a celor situate în apropierea portului, pentru fluidizarea traficului feroviar. De asemenea, este vitală repunerea în funcțiune a liniilor de cale ferată care sunt închise din cauza stării tehnice necorespunzătoare, în caz contrar ar putea conduce la blocarea Portului, ceea ce va afecta economia națională prin perturbarea activității de import-export și, implicit, aprovizionarea cu materii prime și produse agro-alimentare”, sunt recomandările CC.
În același timp, ambele Consilii implicate în acest studiu sunt de părere că este nevoie de investiții pentru realizarea de dane specializate cu adâncimi mari. Sursele citate atrag atenția că dacă ar fi realizată o reprofilare continuă a acestora, în funcție de specificul mărfurilor, atunci, terminalele de depozitare vor putea fi folosite la capacitate maximă.
De asemenea, se va maximiza și potențialul portului, arată sursa citată. De asemenea, mai sunt recomandate și investiții din punct de vedere al infrastructurii portului pentru a elimina actualele probleme.
Recomandările făcute de Consiliul Concureței
„Având în vedere că traficul de echipamente și mașini a înregistrat o creștere majoră, se recomandă de asemenea și construirea unui nou terminal Ro-Ro (Roll-on/roll off – tip de navă maritimă specializată în transportul mașinilor și echipamentelor mari) în zona Constanța Sud, incluzând și o legătură cu infrastructura feroviară ceea ce va conduce la o creștere susținută a traficului de acest tip de mărfuri. O altă recomandare se referă la realizarea unui terminal GNL și a unuia specializat în barje.
Dezvoltarea unui terminal de GNL ar fi o investiție de importanță strategică pentru România având în vedere că pe coasta de vest a Mării Negre nu există un terminal GNL, în timp ce un terminal specializat pentru barje ar permite acostarea în siguranță a peste 200 de barje simultan și ar crește susținut traficul de cereale, îngrășăminte, semințe uleioase și combustibili minerali solizi”, susțin cei de la Consiliul Concurenței.
O altă recomandare venită din partea Consiliului Concurenței este adresată către Ministerul Transporturilor. Sursa citată recomandă analizarea oportunității gestionării infrastructurii de transport de servicii feroviare în Portul Constanța de către un singur administrator, respectiv CN APM SA.