CF a revizuit prognoza pentru deficitul bugetar
Într-o „Notă-poziție privind bugetul public și regulile fiscale”, Consiliul Fiscal subliniază că, pe 23 septembrie 2024, Guvernul a aprobat, prin OUG nr. 113 și OUG nr. 114, prima rectificare a bugetului general consolidat pentru anul în curs.
Această rectificare a inclus o majorare semnificativă a țintei de deficit bugetar în standarde cash, crescând de la 5% din PIB, prevăzută în proiectul de buget, la 6,94% din PIB.
Proiectul de rectificare din 2024
În ceea ce privește proiectul de rectificare din septembrie 2024, Consiliul Fiscal a evaluat că ținta de deficit bugetar de 6,94% din PIB era una optimistă, fiind bazată pe ipoteze care supraestimau veniturile bugetare și subestimau cheltuielile bugetare.
În acest context, Consiliul Fiscal a considerat că un deficit bugetar cash în jur de 8% din PIB în 2024 este plauzibil, având în vedere și riscul de depășire semnificativă a acestui nivel în cazul unei creșteri rapide a cheltuielilor.
Pe 5 decembrie 2024, Guvernul a adoptat OUG nr. 138, care modifica și completa diverse acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și reglementa alte măsuri. Prin această ordonanță, a fost făcută o derogare de la Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010 și de la prevederile Legii nr. 417/2023, care stabileau plafoanele unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pentru anul 2024. Astfel, au fost adoptate noi reglementări ce vizau modificarea acestor plafoane față de valorile stabilite la rectificarea bugetară din septembrie 2024.
„Revizuirea plafoanelor a vizat atât soldul bugetului general consolidat și al bugetului de stat, cât și plafoanele stabilite pentru cheltuielile totale și cheltuielile de personal.
Urmare a acestor ajustări, plafonul pentru deficitul bugetului general consolidat în anul 2024 a fost majorat la 7,9% din PIB în termeni ESA și la 8,58% din PIB în standarde cash. Această revizuire echivalează practic cu o nouă rectificare a bugetului public”, se arată în nota semnată de președintele Consiliului Fiscal, Daniel Dăianu.
Bugetul trebuie construit pe premise reale
În ultimii ani, regulile fiscale au fost ocolite prin numeroase derogări de la legislația aflată în vigoare, potrivit unei note a Consiliului Fiscal referitoare la bugetul public.
„Aceste derogări discreționare reflectă lipsa unor programări bugetare realiste și echilibrate, nu respectă principiul transparenței și nu sunt însoțite de comunicări publice coerente care să le justifice”, se mai arată în nota semnată de Daniel Dăianu.
Conform acestuia, aprecierea respectivă nu minimizează presiunile considerabile asupra bugetului cauzate de șocurile externe majore (pandemia, criza energetică, războiul din Ucraina), ci subliniază faptul că aceste circumstanțe excepționale nu anulează necesitatea unor prognoze bugetare realiste.
„Începând cu anul 2025, este nevoie ca bugetul general consolidat să fie construit plecând de la premise care să respecte regulile fiscale și, mai ales, să înceapă consolidarea fiscal-bugetară în mod credibil. Odată cu adoptarea noului cadru de guvernanță al Uniunii Europene, bugetul general consolidat trebuie să aibă în vedere principiile și regulile stabilite de acest cadru, transpunerea acestora la nivel național fiind realizată prin planul bugetar-structural pe termen mediu (PBSTM)”, mai precizează Consiliul Fiscal.
Pe 26 noiembrie 2024, Comisia Europeană a aprobat Planul Bugetar pe Termen Mediu al Statului (PBSTM) transmis de România. Prin acest plan, țara noastră își asumă o serie de angajamente referitoare la ponderea veniturilor și cheltuielilor bugetare în PIB pentru următorii șapte ani, cu scopul de a reduce deficitul bugetar sub 3% din PIB și de a asigura o traiectorie descendentă a datoriei publice în raport cu PIB-ul până la sfârșitul perioadei de ajustare.