'Evaziunea fiscală creează competiţie neloială, plasându-i în dezavantaj pe contribuabilii care se conformează. FIC salută şi susţine eforturile continue ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) şi MFP (Ministerul Finanţelor Publice – n.r.) pentru a combate frauda şi evaziunea fiscală. Cu toate acestea, inspecţiile fiscale nu sunt întotdeauna concentrate în direcţia corectă astfel încât să îmbunătăţească gradul de colectare a impozitelor la bugetul statului, iar evaziunea fiscală care afectează atât impozitele directe, cât şi pe cele indirecte, continuă să reprezinte o problemă', precizează documentul citat.
'Consecinţele imediate vor fi reducerea ISD în România, cu riscul ca până şi investitorii deja existenţi pe piaţa autohtonă să îşi reducă investiţiile sau chiar să părăsească România', precizează sursa citată.
Pe de altă parte, FIC apreciază drept un pas înainte reforma ANAF care ar trebui să elimine deficienţele în cadrul instituţiei şi arată că aceasta ar trebui, totodată, să creeze un sistem IT public integrat care să conecteze diferite autorităţi (precum cele din domeniul fiscal, sănătate, administraţie locală, cadastru sau instanţele de judecată).
Potrivit organizaţiei, consultarea între autorităţile statului şi comunitatea de afaceri este esenţială atât pentru revizuirea proiectelor legislative cât şi pentru implementarea celor deja existente, în condiţiile în care România încă se confruntă cu problema legislaţiei care se aprobă rapid şi care schimbă regulile 'chiar în timpul jocului'.
De asemenea, interpretarea inspectorilor fiscali cu privire la prevederile fiscale existente se schimbă adesea, iar noile interpretări se aplică retroactiv, menţionează documentul citat.
'S-au evidenţiat exemple concrete de îmbunătăţire a procesului de comunicare dintre comunitatea de afaceri şi autorităţile statului, cum ar fi discuţiile dintre reprezentanţii FIC şi cei ai Ministerului Finanţelor Publice (MFP). Totuşi, problema legislaţiei care se aprobă rapid încă persistă, aceasta având adesea un termen de notificare foarte scurt şi lăsând puţin timp comunităţii de afaceri pentru a oferi comentarii într-un mod eficient. De asemenea, interpretarea inspectorilor fiscali cu privire la prevederile fiscale existente se schimbă adesea, iar noile interpretări se aplică retroactiv. Acest lucru înseamnă că regulile se schimbă de o manieră impredictibilă, chiar în timpul jocului', se arată în Cartea Albă.
Astfel, FIC consideră că îmbunătăţirea transparenţei ar trebui să reprezinte o prioritate pentru autorităţi deoarece aceasta va conduce la creşterea predictibilităţii mediului fiscal şi va fi o sursă de încredere printre actualii şi viitorii investitori.
'Un proces legislativ netransparent compromite întregul potenţial de dezvoltare economică, care este în principal bazat pe atragerea ISD', se mai arată în document.
Consiliul Investitorilor Străini – FIC a lansat marţi cea de-a 10-a ediţie a Cărţii Albe, intitulată 'Reconstruirea încrederii'. La eveniment a participat şi preşedintele României, Klaus Iohannis.
'Progresul României nu poate fi decât rezultatul unui nou model de dezvoltare, axat pe competitivitate, care să stimuleze antreprenoriatul şi inovaţia, crearea de valoare adăugată şi crearea de locuri de muncă productive, bine plătite', a arătat Iohannis, citat într-un comunicat al FIC.
La rândul său, Mihai Bogza, preşedintele FIC, a precizat că, în ultima perioadă, este observată o uşoară ameliorare a încrederii investitorilor şi consumatorilor după anii dificili care au urmat de la izbucnirea crizei economice.
'Acest lucru l-am remarcat şi din ultimul indice al percepţiei asupra mediului de afaceri pe care FIC îl publică o dată la şase luni. Principala recomandare a FIC rămâne îmbunătăţirea mediului investiţional prin creşterea stabilităţii şi predictibilităţii actelor legislative şi administrative', a arătat Bogza.
Cartea Albă este publicată de FIC o dată la doi ani şi constituie o radiografie a economiei româneşti realizată de membrii săi în încercarea de a evidenţia atât progresele înregistrate de la precedenta ediţie cât şi recomandări pe termen mediu şi lung în vederea îmbunătăţirii mediului de afaceri. Membrii FIC cumulează aproximativ două treimi din totalul investiţiilor străine directe în România. În prezent, FIC numără 117 societăţi comerciale.