Consiliul Naţional al Elevilor se arată profund nemulţumit de modul în care Ministerul Educaţiei a ales să aprobe structura noului an şcolar, fără o dezbatere publică. Care sunt problemele indicate în varianta propusă de ministerul condus de Sorin Cîmpeanu?
Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) acuză Ministerul Educaţiei că a aprobat, marţi, structura anului şcolar 2021-2022, însă nu a supus deloc dezbaterii publice acest proiect vital. Astfel, nu s-a ţinut cont, în esenţă, de opiniile reprezentanţilor societăţii civile, precizează reprezentanţii CNE într-un comunicat.
Prelungirea anului şcolar până la mijlocul lunii iunie sau începutul lui iulie nu este o soluţie
În prezent, cele mai multe unităţi de învăţământ preuniversitar din România nu dispun de unităţi de aer condiţionat. Astfel, organizarea cursurilor până la mijlocul lunii iunie (începutul lunii iulie, pentru elevii din învăţământul profesional şi tehnic) afectează în mod direct calitatea actului educaţional, elevii şi profesorii fiind nevoiţi să participe la cursuri în condiţii de disconfort termic semnificativ.
De aceea, este absolut necesar ca anul şcolar să înceapă în prima zi de luni din septembrie 2021, astfel încât cursurile, sesiunile practice din învăţământul tehnic, profesional şi vocaţional, dar şi examenele naţionale să se desfăşoare în condiţii optime, potrivit CNE.
Mai mult, fragmentarea semestrului I creează confuzie în sistem şi generează fenomenul “goana după note”. De aceea, susţinem decizia ca semestrul I să se încheie înainte de începerea vacanţei de iarnă, însă atragem atenţia asupra unei structuri inegale şi dezechilibrate a semestrelor, întrucât semestrul I este compus din 14 săptămâni de cursuri, iar, cel de-al II-lea, din 20 de săptămâni, mai spun reprezentanţii elevilor.
Cum ar trebui să arate anul şcolar 2021-2022, potrivit CNE?
Având în vedere nevoia de organizare logică a arhitecturii anului şcolar viitor, Consiliul Naţional al Elevilor prezintă public proiectul de structură a anului şcolar 2021-2022, pe care l-a înaintat şi Ministerului Educaţiei, spre analiză:
Semestrul I – 16 săptămâni:
– Cursuri: luni, 16 septembrie 2021 – miercuri, 22 decembrie 2021;
– Vacanţă pentru grădiniţe şi clasele primare: sâmbătă, 23 octombrie 2021 – duminică, 31 octombrie 2022;
– Vacanţă de iarnă/intersemestrială: joi, 23 decembrie 2021 – duminică, 9 ianuarie 2022;
Semestrul al II-lea – 18 săptămâni:
– Cursuri: luni, 10 ianuarie 2022 – joi, 14 aprilie 2022;
– Vacanţă de primăvară: vineri, 15 aprilie 2022 – duminică, 1 mai 2022;
– Cursuri: luni, 2 mai 2022 – vineri, 3 iunie 2022;
– Vacanţă de vară: sâmbătă, 4 iunie 2022 – data din septembrie 2022 la care încep cursurile anului şcolar 2022 – 2023.
“Nu asta înseamnă educaţie de calitate”
În plus, CNE propune ca, pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă, anul şcolar să aibă 32 de săptămâni de cursuri şi să se încheie la data de 20 mai 2022, iar, pentru clasa a VIII-a, anul şcolar să aibă 33 de săptămâni de cursuri şi să se încheie la data de 27 mai 2022.
Rareş Voicu, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor: “Criticăm cu fermitate decizia Ministerului Educaţiei privind structura anului şcolar 2021-2022. Aprobând o astfel de structură, ministerul îşi asumă, practic, o fragmentare extremă a anului şcolar şi un dezechilibru semnificativ între semestre. Atragem atenţia faptul că o astfel de măsură a fost aprobată şi în timpul ministeriatului Ecaterinei Andronescu, iar, la acel moment, atât elevii, cât şi părinţii şi profesorii s-au poziţionat puternic împotriva unei astfel de iniţiative.
Solicităm ministrului Educaţiei să acţioneze cu responsabilitate şi să nu amâne începerea anului şcolar în mod nenecesar. Acest lucru va conduce la încheierea cursurilor la începutul lunii iunie/mijlocul lunii iulie (pentru elevii din învăţământul profesional), în condiţii de disconfort termic extrem. Nu asta înseamnă educaţie de calitate.”