Un studiu al Institutului Naţional de Studii şi Cercetări pentru Comunicaţii (INSCC), publicat recent, arată că Romtelecom oferă cea mai bună calitate a transmisiei de voce dintre toate reţelele de telefonie autohtone. Un argument pentru a atenua expansiunea reţelelor mobile şi alternative?
Dacă utilizatorii ar fi avut ureche muzicală dezvoltată şi calitatea redării vocii interlocutorului ar fi primul criteriu în alegerea unui operator de telefonie, atunci probabil că Romtelecom nu ar fi pierdut circa 800 de mii de clienţi într-un an şi jumătate.
Măsurătorile efectuate în laboratoarele INSCC, conform standardelor din recomandările Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor (ITU), arată că în interiorul reţelei Romtelecom transmisia vocii atinge un indice de calitate (indicele R din recomandarea G.109 a ITU) de 96,9 din 100 de puncte posibile. „Este un scor situat în jumătatea superioară a plajei de calitate excelentă“, arată Andrei Vasilescu, coordonatorul studiului. Prin comparaţie, toate cele trei reţele de telefonie mobilă analizate au obţinut în jurul a 70 de puncte (calitate medie spre slabă a transmisiei vocii).
Diferenţele dintre cele trei reţele mobile sunt de ordinul zecimilor de punct, iar Andrei Vaislescu nu a dorit să detalieze care dintre reţele ar avea un uşor avantaj în faţa celorlalte. În schimb, în cazul operatorilor alternativi, care folosesc telefonie pe suport internet (VoIP), RCS-RDS a obţinut un scor apropiat de cel al Romtelecom – 96 de puncte, în timp ce restul au înregistrat valori în jurul a 80 de puncte.
Rezultatul cercetării a fost, evident, speculat de Romtelecom, care a făcut publică informaţia printr-un comunicat de presă, dar câteva precizări, unele venite chiar din partea autorilor studiului, se impun. „Diferenţa de calitate a convorbirii între reţeaua Romtelecom şi mobili e sesizabilă doar pentru cineva cu ureche muzicală“, spune Vasilescu. El adaugă că o asemenea diferenţă e normală având în vedere tipul de reţea, cel de codare a semnalului folosit de fiecare dintre operatori, iar rezultatele obţinute sunt similare cu cele înregistrate de operatorii europeni. Romtelecom şi RCS-RDS folosesc o codare mai „slabă“ (fără compresie digitală) a semnalului „dar preţul plătit se concretizează, printre altele, în viteza – lărgimea de bandă – foarte mare necesară pentru fiecare canal telefonic în parte. De asemenea, măsurătorile au fost efectuate în Bucureşti, într-un segment de reţea modernizat recent. La ţară, unde cablurile străbat kilometri întregi şi există interferenţe de câmp electromagnetic, rezultatele pot fi altele. În plus, noi nu am măsurat decât calitatea vocii, nu şi ecoul sau alte zgomote care pot apărea“, adaugă Adrian Vasilescu.
Romtelecom contra Romtelecom
„Pentru clienţi, componentele de calitate ale unei comunicaţii telefonice sunt disponibilitatea, accesibilitatea şi continuitatea convorbirii care, împreună cu mobilitatea şi aplicaţiile specifice telefoniei mobile oferă un avantaj net acesteia din urmă faţă de telefonia fixă“, spune Marian Pantazescu, senior director Network Operations la Vodafone România. „Conform studiilor de piaţă pe care le facem periodic, clienţii noştri ne-au acordat note între 9,15 şi 9,40 (10 fiind valoarea maximă), la categoria calitate vocală a reţelei“, adaugă acesta. Reprezentantul companiei spune că nici pentru serviciul de telefonie alternativă Vodafone Acasă calitatea mai bună a vocii înregistrată între utilizatorii reţelei Romtelecom nu reprezintă o ameninţare. Ca argumente, acesta aduce „facilităţile specifice telefoniei mobile (instalarea imediată, SMS, serviciu Cost Control), pe care telefonia fixă clasică nu le poate oferi“.
La rândul lor, oficialii Orange România sunt de părere că „rezultatele obţinute, chiar în scenariul utilizat la scara redusă de evaluare, se inscriu în domeniul de calitate vocală preconizat să fie obţinut într-o reţea GSM chiar de la conceperea principiilor tehnice de funcţionare a acesteia“, spune Aurelian Echim, operations & maintenance manager la Orange. „Coerenţa rezultatelor celor trei retele testate reflectă faptul că vorbim mai degrabă despre limita în sine a tehnologiei GSM, din acest punct de vedere“, adaugă el.
Aşadar, „singura problemă ar fi ca această calitate să nu coboare, din raţiuni de eficienţă economică, la niveluri mai scăzute decât cele arătate mai sus“, completează Andrei Vasilescu de la INSCC. Paradoxal, primul vizat ar fi chiar Romtelecom, care are în vizor investiţii într-o reţea de tip VoIP. „Calitatea VoIP e determinată atât de codare, cât, mai ales, de garantarea benzii. Reţeaua Romtelecom va fi dedicată, prin mecanisme de asigurare a calităţii, garantând banda şi asigurând o calitate bună“, susţine însă Silviu Agapi, director executiv pentru tehnologie al companiei.
Marginalii
ABSENT INSSC nu a testat reţeaua CDMA a operatorului Zapp, motivele invocate fiind faptul că anul trecut, când au început testele, acesta nu avea o cotă de piaţă ridicată pe segmentul de voce.
GRATIS Serviciul de telefonie VoIP gratuit Skype a înregistrat 65,6 puncte. Conexiunea folosită la test a fost însă una simetrică, cu viteze maxime de 400 kbps pe ambele sensuri de transmisie, situaţie neîntâlnită la majoritatea utilizatorilor.