Prin vânzarea reţelei de supermarketuri, Maxima părăseşte România, în timp ce Profi intră în Capitală la şapte ani de la deschiderea primului magazin la Timişoara.  

După câteva luni de negocieri între cele două părţi implicate în tranzacţia de săptămâna trecută, Maxima a decis să vindă cele nouă supermarketuri Albinuţa către Profi pentru zece milioane de euro, inclusiv investiţiile asumate după preluare, estimează surse din piaţă. „A trebuit să luăm o decizie imediată, dată fiind primirea unei oferte extrem de interesante“, declară Gintaras Marcinkevicius, preşedinte al Consiliului de administraţie şi director al Maxima Lt. Surse din interiorul companiei au declarat pentru Capital că la fel de dornici de achiziţia Albinuţa au fost şi olandezii de la Spar, care nu are încă unităţi în Bucureşti, ultimul magazin al acestora fiind deschis la Haţeg.

Reprezentanţii lituanieni nu se plâng de businessul realizat pe piaţa locală, dar admit că nu s-au dezvoltat conform aşteptărilor, luând astfel decizia de a vinde supermarketurile belgienilor şi de a-şi consolida poziţia pe alte pieţe, precum Bulgaria şi Ţările Baltice. Surse din cadrul companiei afirmă că Maxima ar maideţine acţiuni la firma bucureşteană Akropolis, care de ceva vreme caută terenuri pentru a dezvolta centre comerciale de tipul Feeria Shopping Center, după un concept similar celui dezvoltat de grup pe piaţa lituaniană. Să fie vorba doar de speculaţii, de afaceri create special pentru a fi vândute imediat ce apare o oportunitate de exit?

A doua tranzacţie în ultimii doi ani

Maxima a intrat pe piaţa din România în 2004, cu farmaciile Iedera Eurofarmacia şi discounterul Albinuţa. Un an mai târziu, lituanienii au vândut cele 13 farmacii distribuitorului de medicamente Montero, după o investiţie de aproximativ şapte milioane de euro în lanţul farmaceutic. „Dezvoltarea farmaciilor în România a avut la bază un studiu de piaţă realizat de către o companie de consultanţă şi audit de renume internaţional, dar care a supraevaluat potenţialul pieţei farmaceutice de opt-nouă ori faţă de cel real“, declară pentru Capital surse din companie. Reprezentanţii Maxima spun că cele două afaceri nu au fost create pentru a fi vândute într-o perioadă scurtă. În Lituania, Maxima Lt are o cotă de piaţă de 20% în sectorul de retail farmaceutic şi peste 30% pe piaţa de retail FMCG, anul trecut înregistrând o cifră de afaceri totală de 1,8 miliarde de euro.
Ce preia însă Profi? Nouă supermarketuri, peste 350 de angajaţi şi un business care, anul trecut, a înregistrat o cifră de afaceri de 23 de milioane de euro.

„De la bun început, strategia noastră a vizat intrarea în Bucureşti numai în eventualitatea achiziţiei unei reţele existente“, explică pentru Capital Caius Crişan, director general Profi RomFood. „Nu poţi să-ţi începi eficient activitatea pe o piaţă de două milioane de locuitori, aflată la 600 km de sediul companiei, deschizând un magazin de 700 metri pătraţi, apoi peste câteva luni altul şi tot aşa“, adaugă Crişan. Motivaţia este nevoia de logistică, control şi de impact publicitar.

În primă etapă, Albinuţa îşi va păstra brandul. Conform Ministerului Finanţelor, la sfârşitul anului 2005, Albinuţa înregistra pierderi de 2,7 milioane de euro. „Planul iniţial al Maxima pentru România era de 100 de farmacii şi 50 de magazine Albinuţa într-un an şi jumătate“, afirmă surse din piaţă. În ceea ce priveşte Albinuţa, politica Maxima era practicarea unor preţuri sub piaţă. „Vroiau să aibă preţurile sub cele de la Metro. Şi le-au avut o perioadă scurtă, la anumite bunuri de larg consum“.

Pentru Profi, tranzacţia înseamnă pătrunderea pe o piaţă aglomerată, dar nesaturată. Profi a deschis primul hipermarket de tip „hard-discount“ în Timişoara; treptat însă, a realizat că piaţa românească se schimbă, astfel că a virat definitiv către conceptul de discount, diversificând gama de produse până la 3.500 de sortimente. Caius Crişan spune că Profi intenţionează să achiziţioneze şi alte lanţuri de supermarketuri de pe piaţă. În afară de achiziţia lanţului Albinuţa, Profi îşi propune creşterea numărului de magazine până la 37 de unităţi la finele anului, iar ritmul de dezvoltare trebuie să se menţină la 12 noi magazine pe an.

Cu această achiziţie, Profi intră pe o piaţă bine împărţită între Mega Image, Billa şi La Fourmi, ale căror cifre de afaceri le depăşesc pe cea a belgienilor. Acestora li se adaugă şi competiţia din parte lanţului turcesc de supermarketuri G’Market.   

39-2224-17frontbusiness18.jpg

39-2225-17frontbusiness18_1.jpg