Indiferent ce si-ar propune un analist sa scrie despre Constanta, nu va putea sa nu constate ca afacerile acestui judet se invart in jurul turismului, al portului si al celor doua santiere navale. Cifra de afaceri a companiilor de stat si private active din aceasta parte a tarii a fost anul trecut de 7,4 miliarde de dolari. Ca pondere insa, industria a generat venituri in valoare de 3,4 miliarde de dolari. Cifra de afaceri a companiilor din agricultura a fost anul trecut in valoare de 28 milioane de dolari, mult mai putin decat s-au asteptat guvernantii judetului. „Comertul isi are locul sau de cinste in viata judetului, generand venituri de peste doua miliarde de dolari, spune prefectul Gheorghe Martin. Din cei 166.000 de salariati, peste 25.000 lucreaza in port. Practic, Portul Constanta generaza o patrime din totalul afacerilor judetului Constanta.
Cu Rompetrol la Petromidia, Lafarge la Medgidia, Daewoo la Mangalia si alte cateva firme de prima mana, investitiile straine de anvergura se numara deocamdata pe degetele de la cele doua maini. Investitiile totale la nivelul judetului au fost in ultimii 13 ani in valoare de 970 milioane de dolari. Turcia este tara cu cele mai multe companii infiintate in acest judet, dar cele mai mari investitii au venit, potrivit Camerei de Comert, din Cipru.
Potrivit statisticilor, 10% din populatia judetului incaseaza 60% din venituri, iar numarul constantenilor care ar putea sa reprezinte clasa medie este de cel mult 10.000. Constanta este judetul cu cele mai bine platite meserii: un capitan de vas castiga 5.000 de dolari, un marinar in jur de 1.000 USD, un scafandru pana la 3.000 USD, iar angajatul unui hotel incaseaza vara bacsisuri de peste 500 USD.
„Partea buna este aceea ca somajul nu a sarit de 10% din forta de munca. Exista insa un numar mare de personae care lucreaza doar sezonier, spune Gheorghe Martin.
20% din vinul romanesc provine din judetul Constanta
Fierul vechi si cheresteaua au fost, in ultimii ani, doua dintre produsele cele mai exportate. Anul trecut s-a modificat structura exporturilor, in sensul ca s-au mai diminuat exporturile de produse textile si de incaltaminte si au inceput sa creasca in structura acele produse care inglobeaza valoare adaugata si manopera. Traficul de marfuri prin portul Constanta a fost de 10,9 milioane de tone pe primele trei luni ale acestui an. In aceeasi perioada, companiile din judet au exportat marfuri in valoare de 192 milioane de dolari si au importat in valoare de 159 milioane de dolari. Cresterea exporturilor a fost insa localizata in principal la produse petroliere, nave maritime, fier si otel, iar la import cresterea este localizata la titei.
Constanta este un oras plin de viata in perioada verii, dar destul de anost in restul anului. S-au deschis nenumarate restaurante in ultimii ani. Un pranz servit la unul dintre puburile Constantene implica o cheltuiala de 600.000 lei pentru doua persoane. Taxiurile practica un tarif de 5.500-7.000 de lei pe kilometru, iar pretul unei camere de hotel incepe de la un milion de lei. Celebra podgorie Vie-Vin Murfatlar se gaseste acum in proprietatea firmei Euro Cafe. Aici se produc anual in jur de 20 procente din vinul romanesc, dar doar o mica parte se vinde in Constanta.
„Mi-as fi dorit foarte mult alta viata de noapte in Constanta, dar din nefericire oamenii sunt mai degraba posomorati decat dornici sa iasa la restaurant, spune Andrei Mihai, proprietarul unuia dintre barurile in voga ale orasului. Prefectul Gheorghe Martin spune ca in primele cinci luni comertul a crescut cu 4,6%, iar serviciile prestate populatiei cu 2,6%, lucru care certifica o evolutie pozitiva a afacerilor.
Constanta a visat in ultimii ani si ca de aici urmeaza sa porneasca un oleoduct pana in Italia. Anul acesta, divizia de investitii a Bancii Mondiale va aloca 200.000 de dolari pentru infiintarea unui secretariat destinat atragerii de investitori pentru constructia unei conducte de petrol intre Romania si Croatia, a declarat vicepresedintele institutiei, Peter Woicke. Conducta de petrol din Marea Neagra va porni din Portul Constanta si va trece prin Iugoslavia, inainte de a ajunge in Croatia, unde va intersecta terminalul de export Omisalj, dupa care va continua pana la Trieste.
Constanta in cifre
· La sfarsitul anului trecut, judetul Constanta avea 746.000 de locuitori, din care in jur de 550.000 in mediul urban.
· La sfarsitul lunii martie, numarul salariatilor era de 166,7 mii persoane, iar cel al somerilor a fost de 25.000.
· Castigul salarial mediu brut era de 6,3 milioane de lei, iar cel net, de 4,6 milioane de lei.
· In judet sunt inregistrate 25.053 firme private, 490 cu capital mixt si 99 de stat.
· Numarul total al populatiei este de 746.041 locuitori.
· Veniturile totale ale adminstratiei publice din Constanta sunt de 69 milioane de dolari. Taxele locale aduc la buget in jur de 64 milioane de dolari.
· Peste 4.000 de nave tranziteaza anual Canalul-Dunare Marea Neagra.