Conform oficialului, în acest an, valoarea exporturilor de mașini și
componente va totaliza 10,33 miliarde de euro, urmând ca în 2012 totalul să
ajungă la peste 11 miliarde. Din această valoare, exportul de mașini
reprezintă doar 3,3 miliarde, restul de 7 miliarde intrând în aria
producătorilor de componente.
Automobile Dacia, cel mai mare producător autohton, a exportat circa 92%
din întraga sa producție către 47 de state din întreaga lume. Anul viitor,
grație lansării unui nou model și a unei noi familii de motoare, Dacia va
putea să ăși asigure profitabilitatea. Mai ales că, în acest moment,
conform lui Stroe, peste 82% din producția estimată pentru anul viitor a
fost deja contractată.
UPDATE : La rândul său, Mihai Ionescu, secretar general al Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR), a precizat că schimburile comerciale ale României cu celelalte state prin intermediul companiilor de comerţ exterior s-au cifrat la 100 miliarde euro în 2011, reprezentând 77% din PIB.
‘Schimburile comerciale realizate prin intermediul exportatorilor şi importatorilor s-au cifrat la 100 miliarde euro în 2011, reprezentând 77% din PIB. Doar 8 din cele 27 de state ale Uniunii Europene au atins nivelul exporturilor din 2008, iar România se situează pe primul loc în acest domeniu, conform datelor Eurostat’, a spus Mihai Ionescu.
Potrivit datelor ANEIR, exporturile României în primele zece luni din acest an totalizau 37,6 miliarde euro, depăşind nivelul din 2008, când exporturile s-au cifrat la 33,7 miliarde euro. Pentru întregul an 2011, ANEIR prognozează exporturi de 45 miliarde euro, 71% fiind schimburi intracomunitare.
Deficitul balanţei comerciale va fi de 10 miliarde de euro, în acest an, faţă de 9,5 miliarde de euro în 2010, potrivit ANEIR.
Deşi exporturile au crescut, criza a afectat totuşi numărul firmelor exportatoare în condiţiile în care aproximativ 30 dintre acestea au dispărut în perioada 2008 – 2011. În prezent, există 17.556 firme faţă de 24.645 de firme în 2008.
În perioada post-criză ponderea deficitului din schimburile comerciale cu ţările Uniunii Europene a fost într-o continuă creştere, după corecţia masivă din 2009, când acest deficit s-a redus de la circa 16 miliarde de euro la aproximativ 7 miliarde de euro.