Pe şantierele patriei se lucrează de zor. Tronsoanele pe care trebuia să circulăm încă din aprilie sunt în lucru, dar mai e nevoie de câteva luni până la finalizarea acestora. Probleme nu se opresc aici: ploile, alunecările de teren şi insolvenţa sunt doar câteva dificultăţi pentru constructori
Abia spre sfârşitului anului vom avea parte de deschiderea circulaţiei pe câteva zeci de kilometri de autostradă, deşi lucrările trebuiau finalizate încă din luna aprilie. În primele şase luni ale acestui an, stadiul fizic al lucrărilor la tronsoanele de autostradă dintre Nădlac și Sibiu a avansat destul de mult, dar au depăşit demult graficul stabilit în contractele semnate în urmă cu doi ani de zile.
Conform datelor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) trimise Capital, la patru din cele şase loturi, la care se lucrează în prezent, stadiul fizic al lucrărilor a depăşit 70%. Dacă ne luăm însă după raportările constructorilor, lucrările sunt mult mai avansate decât în raportările CNADNR. De exemplu, la lotul 4 de la Orăştie-Sibiu, reprezentanţii Euro Construct Trading şi Astaldi susţin că, la 1 iulie, stadiul fizic era de 75%. În răspunsul CNADNR remis Capital, la aceeaşi dată raportările ajungeau abia la 70,71%. Aceeaşi situaţie se regăseşte şi pe loturile 1 şi 2 de pe acelaşi tronson.
„După raportările noastre, la 30 iunie, stadiul fizic al lucrărilor era de 71%. Noi avem cereri clare şi bine documentate, trimise către CNADNR, că vom termina lucrările până la 30 septembrie 2013“, ne-a declarat Marius Mitrofan, director tehnic de proiect al Strabag, constructorul lotului 1 de la Orăştie la Sibiu. Şi Mircea Meluţ, project manager al Straco, constructorul lotului 2 al aceluiaşi tronson, ne-a declarat că stadiul fizic este în prezent de aproape 70%, iar termenul de dare în circulaţie este prevăzut pentru luna noiembrie a acestui an. „În urmă cu câteva minute am participat la o şedinţă cu reprezentanţii Companiei de Autostrăzi, unde am dezbătut şi subiectul referitor la raportările făcute. Diferă formula de calcul, probabil ei folosesc un alt sistem, dar al nostru este cel corect“, ne-a explicat Mircea Meluţ.
Tronsoanele cu probleme
Chiar dacă pare greu de crezut, tronsoanele cu cele mai avansate lucrări se confruntă şi cu cele mai mari probleme. Dacă la începutul anului austriecii de la Alpine au reuşit să finalizeze 75% din lucrări şi dădeau impresia că se pot încadra în termen (aprilie 2013), la începutul lunii mai stadiul lucrărilor ajunsese abia la 84,5%. În ultimele două luni, lucrările au avansat cu doar 0,25%, întrucât compania austriacă a intrat în insolvenţă. La al treilea lot de la Orăştie-Sibiu, contractat de italienii de la Impregilo, a lucrările au avansat de la 58% la 70,6% în primele patru luni. În mai şi iunie, stadiul fizic a urcat cu doar 3%. Constructorul se confruntă cu alunecări de teren pe o porţiune de aproape şase din cei 22 de kilometri. „În câteva zile vom definitiva şi aproba cea mai convenabilă soluţie tehnică pentru ambele părţi“, ne-au declarat surse din cadrul CNADNR.
Mici probleme sunt şi pe tronsonul Arad-Timişoara, aflat în circulaţie din decembrie 2011, la care constructorul – FCC şi Astaldi -, a fost nevoit să efectueze unele reparaţii, având în vedere că cei 32 de kilometri se află în perioada de garanţie. Conform datelor CNADNR, reparaţiile trebuiau finalizate la 30 iunie, dar nu sunt gata nici în prezent.
În cazul primului lot de la Nădlac şi Arad, CNADNR nu a stabilit nici acum câştigătorul licitaţiei, deşi a trecut o lună de zile de la depunerea ofertelor. Mai mult, la tronsoanele 2,3 şi 4 de la Lugoj-Deva, luna viitoare se împlineşte un an de la organizarea licitaţiilor fără să fie semnate avizele de începere a lucrărilor, nici măcar contractele cu constructorii.