Constructorii romani care au calatorit in Vest, imediat dupa 1989, au fost cuceriti de noile tehnologii de realizare a spatiilor industriale si comerciale, bazate pe componente din metal, atat in ceea ce priveste structura de rezistenta, cat si peretii exteriori si interiori.
Mircea Tujan, directorul firmei Frisomat Romania, afirma ca, de cand a vazut prima data o cladire de acest tip in Franta, a simtit potentialul imens al unui astfel de business. Totusi nu se astepta ca romanul sa fie atat de conservator. Firmei sale, cu capital mixt romano-belgian, i-au trebuit trei ani ca sa poata sa-si lanseze pe deplin produsele. Alte firme similare asteapta de sase ani sa se formeze o cerere reala. In Romania, orice sistem care se abate de la norma clasica (structura de rezistenta de beton si pereti de caramida sau BCA) a fost privit pana de curand cu suspiciune. Nici astazi nu a fost depasita intrutotul aceasta mentalitate. Gheata a fost insa sparta. Mai intai, reprezentantele straine ale unor mari companii (Shell, Elite, Sharp, Renault, Gemita, Danone etc.) si-au facut cu aceste tehnologii show-room-uri, depozite si sedii administrative. Apoi au inceput si firmele romanesti.
Ca aceasta piata este in ascensiune se vede cu ochiul liber: Bucurestiul si marile orase ale tarii au fost „imprejmuite” de hale noi, mari, viu colorate, presarate de-a lungul soselelor de centura. Estetice, la fel ca toate cutiile de ambalaj frumoase, menite sa atraga cat mai multi clienti si parteneri de afaceri. Prin ele piata imobiliara din Romania nu are decat de castigat. Gabriel Zamfir, directorul executiv al agentiei imobiliare Romlider Trasco, specializata in investitii imobiliare pe zona Otopeni, sustine ca „pretul acestor hale este bun, competitiv cu formula clasica, iar calitatea lor este net superioara. Constructiile metalice de otel galvanizat, din panouri tip sandvis (realizate din pereti de tabla de otel galvanizat la exterior si interior, intre care se afla o umplutura de vata minerala cu rol izolant n.r.) sunt de succes, si toti clientii nostri pe care i-am ajutat sa-si gaseasca amplasamentele sunt multumiti de fiabilitatea si de confortul pe care il asigura.”
Aproape toate materialele de acest tip sunt de import. Principalii ofertanti de pe piata sunt Frisomat, Lindab, Meijers, SSAB si Contrax. Datorita flexibilitatii sistemului de construire, se permite o gama foarte larga de functionalitati: spatii de productie (mici ateliere sau mari hale industriale), de depozitare (depozite simple, depozite frigorifice sau depozite in care sa se mentina constanta o anumita temperatura – alimentare), benzinarii, supermagazine de tipul Metro sau Billa, show-room-uri de prezentare auto sau altor produse, sali de sport, garaje, spatii pentru expozitii, sedii administrative etc. De aceea, in Romania cererea potentiala este estimata la 100.000 mp de hale construite, potrivit datelor furnizate de Mihai Slic, director SSAB. Preturile sunt cuprinse intre 100 si 300 DM/mp, in functie de furnizor si de complexitatea lucrarilor. Cele mai ieftine sunt spatiile de depozitare neizolate termic, iar cele mai scumpe, show-room-urile superfinisate si cu mari suprafete de termopan. In pret sunt incluse atat transportul materialelor la beneficiar, cat si montarea pana la ultimul surub, marile firme oferind cladirile la cheie. Ele pot fi usor demontate si mutate ulterior pe un alt amplasament.
Clientii au posibilitatea sa-si aleaga modelul constructiei (Frisomat, de exemplu, are un catalog cu 88 de modele disponibile, iar Meijers lucreaza pe proiectul beneficiarului). Rapiditatea executarii lucrarilor este un alt atu invocat de contractanti. In timp ce se toarna fundatia (de catre firma contractanta sau de catre client, in functie de intelegere), materialele sunt aduse din strainatate (Frisomat – Belgia, Meijers – Olanda, Lindab – Suedia) intr-un termen de maximum trei-patru saptamani de la preluarea comenzii si plata avansului (de regula, 30% din valoarea totala a lucrarii). Apoi, in urmatoarele trei – patru saptamani se monteaza intreaga structura, maximum in doua luni si jumatate pentru cadirile foarte mari. Pentru a scurta si aceste termene, Lindab si-a construit in tara o linie de productie, care asigura 40% din materiale, iar Frisomat intentioneaza ca, intr-un viitor apropiat, sa faca acelasi lucru. Investitiile in acest domeniu demonstreaza inca o data ca piata se extinde, atat cererea cat si oferta crescand de la an la an.