Creşterea pieţei imobiliare şi-a pus amprenta şi pe performanţele companiilor din alte domenii ale căror rezultate au fost umflate de reevaluări ale activelor imobilizate sau de venituri din chirii.

Cåştigurile aduse de activităţile de pe piaţa imobiliară au cosmetizat şi rezultatele companiilor listate la bursă. Cum însă sectorul construcţiilor şi cel al producţiei de materiale este slab reprezentat, rezultatele au fost vizibile mai degrabă la nivelul companiilor din alte domenii. Multe nu au rezultate spectaculoase din activitatea de bază, dar au profitat din plin de pe urma „moştenirii“ imobiliare. Dafora a ajuns pe locul trei în topul celor mai profitabile companii, performanţă la care au contribuit în special rezultatele sucursalei de construcţii, deşi firma are forajul ca domeniu principal de activitate. Potrivit Institutului Naţional de Statistică, sectorul construcţiilor a crescut în 2007 cu peste 30%.

Principala reprezentantă la BVB a firmelor de construcţii este Impact, iar a producătorilor de materiale de construcţii – Cemacom Zalău (cărămizi). Cea din urmă ocupă poziţia a patra în clasamentul pe 2007, deşi este primul an în care a fost inclusă în analiză. Compania şi-a sporit afacerile cu circa 40%, profitul din exploatare urcånd însă de aproximativ 14 ori.

RANDAMENTE MARI

Perspectivele de creştere sunt bune şi pentru viitor. Piaţa locală de cărămizi a atins anul trecut o valoare de 210 milioane de euro şi un ritm de creştere de circa 30%. Specialiştii se asteaptă la un avans anual de circa 15%, pånă în 2012. „Segmentul materialelor de construcţii va evolua în acelaşi ritm dinamic, dezvoltarea fiind însă influenţată negativ de creşterea preţului la energie şi materii prime. Cu toate acestea, dată fiind cererea internă deosebit de ridicată, marjele producătorilor nu vor fi afectate de această tendinţă“, spune Vasile Luţai, Managing Director Contrast Management-Consulting.

Rezultatele financiare bune ale companiei şi perspectivele de creştere ale sectorului construcţiilor au făcut ca titlurile Cemacom să aducă un randament de 136% anul trecut. În cazul Impact însă, randamentul a fost mai modest: 18%.

Retailul este, alături de construcţii, un alt sector în care creşterile sunt spectaculoase. Singurul reprezentant al comerţului modern la BVB este Flamingo, specializat în distribuţia de echipamente IT şi electrocasnice (Flanco). Potrivit companiei de cercetare IDC, piaţa IT a cunoscut în 2007 un avans de circa 16,5%. În cazul Flamingo, vånzările au crescut anul trecut cu 190%, însoţite şi de o îmbunătăţire a rentabilităţii capitalului. Acţiunile au adus însă un randament negativ, o explicaţie fiind şi retragerile investitorilor străini.

113-15178-a.jpg