japoneze au pariat peste 500 de milioane de euro pe Romania in cadrul planurilor de expansiune pe pietele cu costuri reduse.Modele noi, fiabile si cat mai accesibile ca pret „aceasta este legea instaurata de gigantii auto in competitia strinsa de pe piata globala. Experienta ultimilor ani a dovedit ca in acest sector cei care se rezuma la exercitii de supravietuire sfarsesc prin a fi absorbiti de competitorii lor puternici sau dispar pur si simplu. In acest context, globalizarea devine cuvantul de ordine atunci cand se vorbeste de reducerea costurilor si, implicit, de modele noi si competitive prin pret. Nu multi dintre posesorii unui Mercedes, BMW sau Jaguar, spre exemplu, stiu ca unele dintre modelele produse sub aceste marci au si piese fabricate in Romania. Insa lista marilor constructori de automobile care preiau diverse componente de la producatorii implantati pe piata romaneasca este mult mai lunga.”Interesul pentru un nou pol de dezvoltare a retelei de furnizori in centrul si estul Europei este, indiscutabil, o realitate. Iar aceasta tendinta este nu numai efectul globalizarii, dar si al costului redus al fortei de munca est-europene si a flexibilitatii sale in a se adapta la noile cerinte privind calitatea si termenele de livrare”, spune Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia.Potrivit raportului pentru 2003 al asociatiei constructorilor germani de automobile (VDA), Europa de Est se plaseaza pe primul loc in clasamentul principalelor destinatii ale investitiilor realizate peste granita in ultimii cinci ani de furnizorii germani de piese auto. Principalele motive ale amplasarii sau reamplasarii unitatilor de productie in statele din aceasta regiune au fost costurile scazute de operare, mina de lucru ieftina si calificata, precum si pozitia geografica. Desi mai putin avansata la capitolul economic decit vecinele sale aflate in primul val de extindere, Romania a avut si inca are partea sa de castig din aceasta tendinta. Gigantii industriei germane de profil, intre care Continental AG, Thyssen Krupp AG, BOS Automotive, Leoni AG si Lisa Draxlmaier, au deja prezente solide pe piata locala, iar alti jucatori, precum Ruwel AG si Brandl GmbH, pregatesc, de asemenea, investitii importante.Firmele japoneze si-au dat si ele intilnire in Romania. Sumitomo Electric Wiring Systems si-a lansat operatiunile pe plan local inca din anul 2000, in vreme ce un alt grup japonez, Yazaki, se afla la inceput de drum, promitand investitii de zeci de milioane de euro in noi unitati de productie. Desantul fabricantilor de piese auto este completat de o serie de companii franceze, printre care Valeo, Auto Chassis International (ACI), Michelin si Faurecia. Recent intrati pe piata autohtona, americanii de la Lear Corporation se alatura conationalilor de la Autoliv si, respectiv, Delphi Packard. Cu mici exceptii, producatorii straini de piese si componente auto s-au cantonat la Timisoara, Arad, Sibiu, Pitesti si Ploiesti, in aceasta ordine. Proximitatea granitei, facilitatile oferite de autoritatile locale sau asigurarea unei conlucrari eficiente cu unul dintre clienti, cum este cazul colaborarii dintre Dacia si Valeo, explica de ce aceste localitati au polarizat atentia companiilor straine. „Furnizori de rang european s-au instalat chiar in perimetrul uzinei Dacia. Johnson Controls produce aici scaune auto, ACI – trenuri fata si spate, iar Valeo – cablaje electrice. De asemenea, Euro APS, o asociere intre companiile Simoldes Plasticos – Portugalia, AD Plastik – Croatia si IMI, produc planse de bord, panouri de usi si bare parasol”, a precizat Stroe. In opinia sa, prezenta grupului Renault la Pitesti a cantarit greu in decizia unora dintre furnizorii sai traditionali de a-l urma in Romania. „Marile firme straine au venit la Dacia pentru ca Renault este aici. Probabil ca o parte dintre ei n-ar fi dat fuga daca situatia ar fi fost alta”, este de parere vicepresedintele Automobile Dacia. Analistii de la VDA arata ca investitiile in noile locatii din pietele cu costuri reduse sunt realizate pe termen lung, insemnand circa 20 de ani. Identificarea amplasamentelor viitoarelor fabrici este insa un proces costisitor si presupune analize aprofundate. In plus, subliniaza acestia, competitivitatea companiilor intr-un sector al industriei cum este cel auto este in stransa legatura cu o serie de factori din jurul locatiei fabricii, si anume calitatea infrastructurii publice, nivelul taxelor, legislatia, cultura, pregatirea profesionala a angajatilor si nivelul salariilor.