În uzinele de pe bătrånul continent se construiesc tot mai puţine automobile. Conform CSM Worldwide, în 2009 vor ieşi de pe liniile de asamblare 20,7 milioane de autovehicule, marcånd o scădere majoră faţă de anul 2008.
Ajustarea producţiei este o sintagmă care revine insistent în ştirile despre industria auto mondială. Vånzările în scădere îi forţează pe producători să reducă proporţional asamblarea de noi vehicule, pentru a nu fi sufocaţi de stocuri. Analiştii companiei CSM Worldwide prognozează o continuare a declinului pieţei auto. Dacă pentru 2008 producţia totală de autoturisme şi vehicule comerciale uşoare estimată pentru Europa a atins 21,5 milioane de unităţi, în scădere cu 200.000 de vehicule faţă de 2007, pentru anul în curs prognozele indică un nou recul. Astfel, în 2009, producţia totală a uzinelor de pe întregul continent nu va depăşi 20,7 milioane de unităţi.
Deşi datele pentru luna decembrie a anului trecut nu sunt încă disponibile, analiştii consideră că ultima lună a lui 2008 a fost un adevărat dezastru pentru marii producători. „Asistăm la scăderi drastice ale producţiei de automobile. Industria auto este una dintre victimele crizei financiare. Reducerea producţiei este un răspuns la creşterea stocurilor, la presiunile financiare şi la scăderea cererii“, spune Jacques Cailloux, economist la RBS. „Producţia industrială în zona euro a căzut într-o recesiune adåncă şi asta sugerează că produsul intern brut va scădea şi mai dramatic în ţări precum Spania, Italia, Franţa sau Germania“, consideră şi Holger Schmieding, de la Bank of America. Declaraţiile celor doi economişti sunt susţinute de prognozele CSM Worldwide, conform cărora în statele europene cu cea mai puternică industrie auto reducerea producţiei se va resimţi cel mai dramatic. Astfel, în Germania vor fi produse în acest an numai 5,2 milioane de vehicule uşoare, faţă de 5,5 milioane de unităţi în 2008 şi 5,6 milioane în 2007. În Franţa vor fi asamblate 2,6 milioane de vehicule, cu 300.000 mai puţine decåt în 2007, iar în Spania, Italia şi Marea Britanie scăderile vor fi asemănătoare.
Peste 200 de uzine în Europa
Numărul de uzine de asamblare este însă în continuă creştere. O consecinţă a extinderii către est a producătorilor consacraţi, a sosirii unor noi constructori asiatici în Europa, dar şi a achiziţionării de fabrici cu ştate vechi de către companii aflate încă în zona verde a bilanţurilor financiare. În 2009, cele mai multe unităţi de producţie europene va avea grupul Volkswagen: 24 de fabrici, dintre care una în Ucraina şi una aparţinånd companiei Karmann, dar care produce varianta decapotabilă a modelului Audi A4. General Motors deţine 20 de facilităţi, multe dintre ele în colaborare cu producători ruşi sau cu alte companii, precum Heuliez, Magna Steyr sau UkrAvto. La råndul său, grupul francez PSA Peugeot-Citroën deţine 13 uzine, dintre care una în Rusia, în colaborare cu Mitsubishi, cåte una în Italia şi în Franţa, avånd ca partener Fiat, şi una în Cehia, alături de Toyota. Grupul italian Fiat produce în 17 locaţii, dar numai nouă dintre acestea aparţin în totalitate companiei. Alianţa Renault-Nissan are 17 fabrici în Europa, incluzånd şi cele trei uzine Nissan din Spania, Marea Britanie şi Rusia. Adăugånd şi noua capacitate de producţie de la Craiova, grupul Ford deţine în 2009 nu mai puţin de 12 fabrici, în timp ce Daimler are 11, BMW doar opt şi Toyota numai şase. Alături de aceşti mari producători, pe harta industriei auto europene mai apar şi companii precum Bertone, Pininfarina, Derways, Mitsubishi, Lotus, Honda şi altele.
36 de fabrici producătoare de autovehicule sunt amplasate în Germania, statul european cel mai puternic din acest punct de vedere. Pe locurile următoare se află Marea Britanie, Italia şi Franţa, toate cu mai mult de 25 de uzine. În est, numai Rusia, Polonia şi Cehia au mai mult de zece facilităţi de asamblare
Nici estul nu mai e ce-a fost
În ultimii ani, partea răsăriteană a Europei a fost un adevărat El Dorado pentru constructorii de maşini. Din nefericire, criza a ajuns şi aici, iar perspectivele nu mai sunt atåt de faste. „Această zonă a fost în creştere accelerată, dar nu mai este cazul. Europa de Est este dependentă complet de industria occidentală“, consideră Carl-Peter Forster, preşedintele GM Europe, în timp ce Peter Green, de la Pricewaterhouse Coopers, este de părere că „în cel mai bun caz, vånzările din 2009 vor fi la fel cu cele din 2008, dar în realitate va exista o mică scădere“. În Cehia, Slovacia, Polonia, Romånia şi Ungaria, uzinele resimt deja din plin criza, iar Rusia şi Ucraina se pregătesc să apeleze şi ele la opriri temporare ale producţiei. Conform estimărilor Goldman Sachs, vånzările de maşini vor scădea cu 500.000 de unităţi în următorii doi ani faţă de 2008. Astfel, după ce anul trecut în Europa Centrală şi de Est, fără Rusia şi Ucraina, au fost comercializate 2,9 milioane de maşini, în acest an vånzările vor scădea la 2,5 milioane, iar în 2011 nu vor depăşi 2,4 milioane de unităţi.