Federaţia Patronatelor Societăţilor din Construcţii a anunţat că a participat, vineri, în grupul de lucru organizat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare (UNSAR) şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă (UNSICAR) pentru a găsi soluţii în interesul constructorilor, afectaţi de proiectul de Hotărâre de Guvern care elimina posibilitatea operatorilor economici de a constitui garanţia de participare/garanţia de bună execuţie prin poliţe emise de societăţi de asigurare.
Constructorii au avertizat şi în trecut Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP) şi Ministerul Finanţelor Publice (MFP) să nu restricţioneze modul de constituire al garanţiilor în cadrul procedurilor de achiziţie publică.
În cadrul întâlnirii, organizaţiile profesionale au primit asigurări din partea preşedintelui ANAP, Bogdan Puşcaş, că Hotărârea de Guvern, care urmează să fie aprobată săptămâna viitoare, a fost revizuită, în sensul în care, pentru garanţia de participare se va permite, în continuare, posibilitatea de a utiliza poliţe de asigurare, aşa cum normele de aplicare prevăd şi în prezent.
Constructorii susţin că riscurile autorităţilor contractante sunt reduse în faza de ofertare, motiv pentru care nu este necesară prezentarea unor scrisori de garanţie.
În ceea ce priveşte modul de constituire a garanţiei de bună execuţie, reprezentaţii ANAP s-au dovedit deschişi la dialog şi „înţelegând problema constructorilor, asigurătorilor, dar şi interesul autorităţilor de a beneficia de o garanţie reală, executabilă, cei prezenţi au convenit asupra unei soluţii care, sperăm, va rezolva şi aceste aspecte“, se arată într-un comunicat al federaţiei patronale.
Dacă Guvernul elimină poliţele de asigurare, constructorii vor fi nevoiţi să suporte costuri cu mult mai mari decât în prezent pentru a-şi garanta prezenţa la licitaţii sau lucrările în sine.
Pentru construcţia de drumuri, garanţia de bună execuţie uzuală este de circa 10% din valoarea lucrării. Pentru a obţine o poliţă de asigurare, constructorii plătesc acum în jur de 1% -1,5% din cei 10%. La o lucrare de 100 de milioane de euro, de exemplu, pentru care garanţia ar fi de 10 milioane de euro, prima de asigurare ar fi de circa 100.000 – 150.000 de euro.
Dacă vor fi forţaţi să apeleze la scrisoarea de garanţie, firmele de asigurare ar trebui ori să blocheze toţi cei 10 milioaane de euro în bancă, ori să aducă alte tipuri de garanţii (de exemplu imobile), pentru a obţine documentul. La asta se adaugă taxele şi comisioanele impuse de bănci.