Salini Impregilo, fostul constructor al lotului 3 de autostradă Orăştie-Sibiu, aruncă bomba care demonstrează demagogia politicenilor instalaţi în fruntea Ministerului Transporturilor si la Compania Naţională de Autostrăzi, susţinând că au anunţat din timp autorităţile că şoseaua la patru benzi nu va putea fi circulabilă până la data alegerilor prezidenţiale, (n.red. 16 noiembrie 2014), moment în care clasa politică aflată la putere dorea să mai taie o panglică.

Totuşi, constructorul nu a făcut public până în acest moment documentul prin care oficial s-a adresat Companiei de Autostrăzi, explicând că nu se poate circula pe lotul 3 de autostradă din cauza posibilelor alunecari de teren. Cu toate acestea, Salini Impregilo a acţionat in instanţă CNADNR, fapt ce ar putea să oblige din nou statul român să plătească despăgubiri pentru deciziile din campania electorală.  

Alte procese de milioane de euro

Oficialii Salini-impregilo ne-au precizat că vor uza de toate drepturile în faţa autorităţilor, instanţelor civile şi penale, pe plan local şi internaţional, împotriva rezilierii ilegale a contractului. “Salini-Impregilo va cere acestor instanţe daune pentru decizia de a rezilia contractul pe care o consideră nejustificată şi de asemenea, plata sumelor acordate printr-o hotărâre a Comisiei de Adjudecare a Disputelor privind lucrările executate şi neachitate de către CNADNR. Salini-Impregilo se va adresa şi Uniunii Europene, principala sursă de finanţare pentru infrastructura din România, pentru soluţionare în ceea ce priveşte abuzul în serviciu şi daune aduse reputaţiei companiei din cauza publicării de informaţii nereale de către instituţiile guvernamentale şi pentru gestionarea ineficientă a proiectelor de interes comunitar, atitudini care impiedică companiile internaţionale să genereze creştere economică şi locuri de muncă pentru cetăţenii Uniunii Europene”, ne-a răspuns Salini Impregilo.

Italienii acuză Compania de Autostrăzi că au încalcat majoritatea normelor contractuale de bază şi spun că au încasat 567,63 milioane de lei dintr-un total al contractului în valoare de 604,7 milioane lei. „CNADNR nu a achitat suma de 110,02 milioane de lei, sumă stabilită de CAD pentru lucrările suplimentare efectuate pe un tronson de 6 km considerate de către CAD ca fiind lucrări absolut imprevizibile. Salini-Impregilo reaminteşte că decizia de a deschide autostrada a fost luată în toamna anului 2014 de către CNADNR şi guvernul României, ca urmare a impunerilor electorale şi cu totala responsabilitate a acestora. Salini-Impregilo a avertizat  în mod repetatat CNADNR despre lucrările finalizate până în acel moment, inclusiv posibilul risc privind alunecările de teren din cauza vremii nefavorabile, motive care nu permiteau deschiderea autostrăzii”, explică italienii.

Fostul constructor al lotului 3 de autostradă Orăştie-Sibiu a mai precizat că CNADNR a fost deplin conştientă de aceste riscuri şi consecinţe ale deciziei sale, „dar a impus companiei Salini-Impregilo să schimbe ordinea lucrărilor pentru a anticipa momentul deschiderii împotriva oricărei logici de proiectare”.

“CNADNR nu numai că a decis să deschidă autostrada pe proprie răspundere, dar nu şi-a onorat costurile suplimentare  care au rezultat din aceasta decizie în ceea ce priveşte lucrările executate pentru deschiderea anticipată şi repararea daunelor cauzate. Salini-Impregilo respinge cererea de despăgubiri formulate de CNADNR, dar încă necuantificată. Compania Salini-Impregilo este rezervată în ceea ce priveşte posibila participare la licitaţiile viitoare emise de guvernul României şi instituţiile sale”, ne-au mai răspuns oficialii Salini Impregilo.

CNADNR a început războiul cu italienii

Compania de Autostrăzi ne-a precizat că până în prezent italienii nu au solicitat daune pentru încetarea contractului de construcţie a lotului 3 de autostradă Orăştie-Sibiu şi că au fost transmise notificări de nemulțumire la deciziile Comisiilor de Arbitraj. Oficialii CNADNR ne-au explicat că nu s-au plătit daunele solicitate de italieni şi că au câştigat unul dintre procesele aflate în instanţă.

Am întrebat conducerea CNADNR dacă Salini Impregilo a avertizat, în mod repetat, statul român despre lucrările finalizate până în acel moment, incluziv posibilul risc privind alunecările de teren din cauza vremii nefavorabile, motive care nu permiteau deschiderea autostrăzii Orăștie – Sibiu. „În urma cererii antreprenorului Salini Impregilo de recepţie a tuturor lucrărilor executate în cadrul tronsonului de autostradă Orăștie – Sibiu, lot 3 (cerere emisă oficial, conform prevederilor contractului), la nivelul CNADNR a fost desemnată o comisie în vederea evaluării lucrărilor executate în Şantier. Astfel, în data de 07.11.2014 şi în perioada 11.11.2014 – 13.11.2014 au avut loc inspecţii tehnice ale întregului şantier, realizate de către beneficiar, antreprenor şi inginer, în cadrul cărora părţile au constatat următoarele:
-stadiul fizic al lucrărilor executate pe întreg tronsonul de autostrada Orăştie – Sibiu, Lot 3, asigură desfăşurarea circulaţiei pe ambele căi unidirecţionale;
-lucrările privind siguranţa circulaţiei, respectiv marcajele rutiere, parapeţii de protecţie, indicatoarele rutiere, panourile de orientare sunt finalizate, inspectate şi verificate de către Biroul de Poliţie al Autostrăzii şi Inginerul FIDIC DRDP Braşov, şi permit utilizarea autostrăzii;
-nu sunt întrunite toate condiţiile necesare realizării recepţiei la terminarea lucrărilor”, potrivit oficialilor CNADNR.

Totodată, Compania Naţională de Autostrăzi a menţionat că deschiderea traficului rutier pe lotul 3 de autostradă Orăştie-Sibiu s-a făcut în baza unui proces verbal. “În cazurile în care investitorul solicită prelucrarea unei părţi din lucrare înainte de terminarea întregii lucrări prevăzute în contract, se va încheia un proces-verbal de predare-primire între executant şi investitor, în care se va consemna starea părţii de lucrare în cauză, măsurile de conservare, precum şi cele de protecţie reciprocă a desfăşurării activităţii celor două părţi. Toate riscurile şi pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului, cu excepţia viciilor ascunse şi a celor decurgând din executarea necorespunzatoare. Procesul-verbal de predare-primire încheiat în aceste condiţii nu este un proces-verbal de recepţie pentru partea de lucrare în cauză, dar investitorul poate cere înscrierea în procesul-verbal de recepţie, întocmit la terminarea lucrării în întregime, a viciilor pe care le-a constatat cu ocazia predării-primirii şi le-a consemnat în procesul-verbal respectiv. Pentru partea de lucrare preluată de investitor, perioada de garanţie pentru viciile care nu ţin de siguranţa construcţiei începe de la data terminării remedierilor.”, în data de 13.11.2014 a fost emis Procesului Verbal de predare – preluare care a recomandat preluarea lucrărilor executate la tronsonul de autostradă Oraştie – Sibiu, lot 3: km 43+855 – km 65+965 în vederea deschiderii traficului rutier. Acest document a fost acceptat şi însușit de către Antreprenor, prin reprezentantul său”, au detaliat oficialii Companiei de Drumuri.

CNADNR a câştigat unul dintre procese

După rezilierea contractului de construcţie a lotului 3 de autostradă Orăştie-Sibiu, fostul constructor aşteaptă să încaseze cei peste 110 milioane lei pretenţii financiare. CNADNR a contestat facturile italienilor de la Salini Impregilo.

“Menționăm că în cadrul disputei nr. 5 adjudecatorul unic al CAD a hotarat printre altele că nu au fost întrunite prevederile contractuale care sa îi permită antreprenorului suspendarea lucrărilor. De asemenea, a decis că obligația de întreținere a autostrăzii a fost transferată beneficiarului atunci când acesta a început sa utilizeze autostrada pe 14.11.2014, conform prevederilor art. 31 din anexa 1 la HG nr. 273, însă  consideră ca nu este posibil să aloci responsabilitatea pentru orice deteriorare rezultată din utilizarea autostrăzii, lipsei de întreținere fără a ține cont și de posibilitatea concurării la apariția deteriorării respective și a posibilității create de eventualitatea unei erori de proiectare și/sau execuție defectuoasă. Totodată, a comunicat prin decizia sa la disputa nr. 5 ca nu au fost întrunite condițiile impuse de legislația română incidentă care să permită emiterea procesului verbal de recepție la terminarea lucrărilor, în consecință nici a certificatului de recepție la terminarea lucrărilor și implicit nici acelea care să permită antreprenorului reducerea cuantumului asigurării si implicit nici acelea care să îi permită beneficiarului returnarea a 50% din garanția reținută antreprenorului”, se arată în răspunsul CNADNR.

Compania de Autostrăzi ne-a mai spus că în prezent nu are nici o obligație de plată către Salini Impregilo SpA. “Antreprenorul are responsabilitatea deplină pentru degradările constatate și CNADNR  va întreprinde demersurile necesare pentru a recupera orice daune generate de întârzierile produse ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor antreprenorului ce decurg din prevederile contractului”, au conchis oficialii CNADNR.