Oamenii de afaceri din Romania sunt deja familiarizati cu primele doua elemente si, in ultima perioada, acorda o tot mai mare importanta si managementului imaginii companiei pe care o reprezinta sau a produselor/serviciilor care stau la baza activitatii lor. Iar pentru aceasta, au nevoie de agentii de relatii publice specializate. “Daca in perioada 2003-2004, PR-ul era pus pe ultimul loc in planurile de mediatizare, acest an a adus o crestere semnificativa a importantei acordate de companii activitatii de relatii publice”, precizeaza Elena Barbu, director al agentiei 4ACE.
Potrivit specialistilor in domeniu, cu un buget de 50.000 de euro, de exemplu, se poate realiza o campanie consistenta, prin instrumente specifice de PR, cu rezultate masurabile. Sau aceasta suma ar putea reprezenta valoarea unui contract de flat fee (taxa fixa) pentru un an intreg cu directia asociata a unui profil mediu activ. In acest caz, agentia poate prelua aproape toate activitatile agreate in strategia stabilita separat, anterior contractului. Dar, in acest caz, lucrurile pot diferi mult. Conteaza care este publicul care trebuie atins prin activitatile de PR.
Bugetul de PR include costuri si onorarii. Costurile reprezinta diversele cheltuieli de productie – de la printuri (brosuri, fluturasi, CD-uri etc.) pana la echipamente, inchiriere de sali, catering, hostese, diversi colaboratori, curierat, tehnicieni etc. Onorariile, insa, reprezinta exclusiv munca agentiei de PR. Ele se exprima in lei/euro/dolari/ora, ca in cazul oricarei activitati de consultanta. Preturile pe ora difera in functie de tipul de activitate si nivelul de calificare ale celui care lucreaza. De exemplu, sunt nivele diferite pentru munca de secretariat, cea de monitorizare, de cercetare/documentare, de scriere sau de definire a directiilor strategice etc. Diferite sunt si onorariile percepute pentru nivelul de expertiza. De exemplu, preturile pot varia intre 20-25 euro/ora, pentru activitati de logistica si secretariat specifice, pana la 80-100 euro/ora, pentru consultanta si elaborare de strategie. Intre aceste marje, diferitele onorarii/ora variaza in functie de vechime si nivel de expertiza.
Din perspectiva financiara, colaborarea cu o agentie de PR se poate realiza in trei feluri, in functie de serviciile care sunt solicitate. Daca este vorba de un proiect, atunci agentia propune desfasurat activitatile si numarul de ore estimat, la care se adauga costurile si se obtine un buget in limita caruia se desfasoara proiectul respectiv. O alta varianta este cea pe baza de flat fee, ceea ce inseamna o suma lunara destinata unor activitati agreate pe baza strategiei hotarate de comun acord de ambele parti. Exista si cea de-a treia cale, combinata, adica pe baza de flat fee pentru activitatile curente generale (on going) si pe proiect pentru momentele speciale cuprinse in strategie.
Onorariile percepute in Romania pentru activitati de PR variaza insa de la o agentie la alta, deoarece fiecare contract este negociat in functie de particularitatile sale, putand fi operate si discounturi pentru clientii “traditionali”. Unele firme percep tarife intitulate ore de agentie, indiferent daca este un proiect punctual sau un contract pe termen lung. Adica pentru fiecare post din agentie este facturata o suma de bani, ca ora de lucru/cost al acelei persoane. In functie de valoarea/pregatirea/functia angajatului respectiv, pretul este mai mare sau mai mic, el putand varia intre 20 si 90 de euro pe ora.
Exista agentii care percep, pentru servicii de consultanta, ca si in exemplul de mai sus, un rate-card/ora, care poate fi intre 20 si 35 de euro/ora (fara TVA) pentru un junior si intre 35 si 50 euro/ora (fara TVA) pentru un senior, iar pentru proiecte punctuale un comision din bugetul total, care variaza intre cinci si 15%, in functie de complexitatea si amploarea evenimentului.
Prin urmare, pe piata din Romania nu poate fi evaluata o rata fixa orara sau un buget de asistenta de PR lunar universal.
“Viziunea, abordarea strategica integratoare si conceptul sunt cele care dau plus de valoare serviciului de PR si comunicare, pentru ca ofera substanta si directie. Asta cumpara de fapt clientul. “
Crenguta Rosu,
Managing Partner DC Communication
“Diferente mici intre preturile oferite de agentii se traduc in diferente mari in valoarea rezultatelor obtinute – lucru pe care multi il descopera cand e prea tarziu. Pretul serviciilor nu este, in PR, singurul criteriu. Valoarea serviciilor, da.”
Sorana Savu,
Senior Partner Premium Communication
ActivitatI de PR pentru lansarea unui produs
• conferinta de presa de anuntare – costuri minime cuprinse intre 2.000 si 10.000 euro;
• campanie de comunicare despre produs in presa scrisa – perioada recomandata fiind de minimum trei luni – cost cuprins intre 1.500 si 3.000 de euro lunar (exclusiv media buying);
• conferinta de comunicare despre produs si strategia de marketing cu distribuitorii – costuri medii intre 5.000 si 25.000 de euro (in functie de locatie, durata si numar de participanti);
• training de prezentare a produsului si a strategiei de vanzare cu angajatii – costuri medii cuprinse intre 500 si 3.000 de euro pe serie (o serie are maximum 20 de persoane).
Cat costa ora de PR in Europa
Concluzia unei cercetari recente realizate de agentia Perfect ltd.co. din Romania este ca in domeniul relatiilor publice tarifele orare din Europa Centrala si de Est urmeaza oarecum curba produsului intern brut. “Firmele din Romania prefera sa cumpere servicii de relatii publice sub forma de pachete, si, de cele mai multe ori, nici nu vor sa auda de tarife orare, oarecum mai dificil de monitorizat”, completeaza Gabriel Paslaru, director general Perfect ltd.co.
Sursa: Perfect ltd.co