Consultanţa de mediu, una dintre cele mai de succes nişe ale firmelor de servicii la nivel global, începe abia acum să atragă antreprenorii români. Din totalul companiilor de profil de pe piaţă, 40% au apărut în ultimii doi ani. O piaţă care numai în Marea Britanie a depăşit un miliard de euro se rezumă în Romånia la mai puţin de zece milioane de euro. „Se poate observa un interes mai mare al companiilor în acest domeniu, după aderarea la Uniunea Europeană, lega
Consultanţa de mediu, una dintre cele mai de succes nişe ale firmelor de servicii la nivel global, începe abia acum să atragă antreprenorii români. Din totalul companiilor de profil de pe piaţă, 40% au apărut în ultimii doi ani.
O piaţă care numai în Marea Britanie a depăşit un miliard de euro se rezumă în Romånia la mai puţin de zece milioane de euro. „Se poate observa un interes mai mare al companiilor în acest domeniu, după aderarea la Uniunea Europeană, legat de implementarea legislaţiei europene de mediu şi de constrångerile acesteia“, explică Gheorghiţa Diaconu, director al departamentului Consultanţă pe mediu din cadrul KPMG, de ce acest tip de servicii va cunoaşte o cerere din ce în ce mai mare pe viitor. Cerere ce va fi impulsionată şi de faptul că, în mare, prin regimul de acordare a fondurilor structurale nerambursabile, serviciile de consultanţă, inclusiv cea de mediu, intră, pentru companiile-client, în categoria cheltuielilor deductibile.
Aşadar, este vorba de un serviciu pe care, chiar dacă este obligatoriu, companiile îl pot accesa în condiţii extrem de favorabile. Unele mai devreme, altele mai tårziu, după cum arată Gheorghiţa Diaconu: „Dacă multinaţionalele aplică, pentru operaţiunile din Romånia, politica şi strategia grupului din care fac parte privind protecţia mediului, nelimitåndu-se numai la a se conforma cu cerinţele legislative, companiile romåneşti au singurul obiectiv de a se conforma cu legislaţia. Mai mult, unităţile industriale autohtone care au primit perioade de tranziţie (unele, pånă în 2014) pentru anumite reglementări (prevenirea şi controlul integrat al poluării, de exemplu) nu consideră încă problematica protecţiei mediului o prioritate“.
Marjă de profit de circa 20%
Şi Cicerone Ionescu, directorul celei mai active companii de pe această piaţă, Auditeco, spune că managerii autohtoni nu au deschis încă ochii în ceea ce priveşte nevoia companiilor pe care le conduc de a se alinia la standardele de mediu impuse de legislaţia comunitară, caz în care stimulentele financiare se dovedesc singurele eficiente: „Principalele pårghii prin care Europa acţionează pentru a încuraja tratarea serioasă, cu responsabilitate, a problemelor de mediu în Romånia sunt de natură economică. Desigur, există şi reglementări care impun o anumită conduită în gestionarea aspectelor de mediu proprii anumitor domenii şi activităţi, acestea fiind, însă, percepute ca presiuni asupra afacerii, şi nu ca elemente stimulative ale acesteia“. Motiv pentru care au, deci, mai puţină influenţă asupra apetitului managerilor pentru consultanţă şi audit de mediu. Directorul Auditeco declarase anterior că, în condiţiile în care pe piaţa de consultanţă de mediu „selecţia a funcţionat din plin“, în momentul de faţă sunt, poate, o sută de firme în toată ţara. Un mini-sondaj realizat de Capital în råndul acestora arată că circa 40% din ele au apărut după 2006, iar marja de profit înregistrată în anul fiscal 2007 a fost, în medie, de 20%.
Ghid de utilizare
Sub denumirea de consultanţă de mediu se regăsesc diverse servicii, de la cele mai simple (studiile de impact şi bilanţurile de mediu) pånă la implementarea sistemelor de management de mediu. Apoi, precizează Gheorghiţa Diaconu, „cånd spunem consultanţă de mediu, nu ne referim numai la rezolvarea problemelor privind cerinţele legislative“. Dialogul dintre companii şi părţile interesate de protecţia mediului (inclusiv de strategii în domeniul schimbărilor climatice) şi responsabilitatea socială au început, de asemenea, să determine companiile să solicite asistenţă de mediu“.
Potrivit Auditeco, organizaţiile-ţintă pentru acest tip de firme sunt, în primul rånd, cele poluatoare, companiile internaţionale de mediu care caută parteneri locali, administraţiile publice centrale şi locale sau firmele de consultanţă şi audit financiar-contabil. Printre clienţii firmei se numără ALRO, Energy Holding, Michelin, Apa Nova, dar şi Primăria Municipiului Bucureşti. Dintre companiile internaţionale prezente la noi, cea mai cunoscută este WS Atkins, cea mai mare organizaţie de profil din Marea Britanie şi una dintre primele zece din lume.
Gheorghiţa Diaconu, director, departamentul Consultanţă pe mediu, KPMG
35% Cu atåt a crescut cifra de afaceri a celei mari companii de consultanţă şi audit de mediu din Romånia, Auditeco, în 2008 faţă de anul precedent
Ramasi in urma cu 20 de ani
În Europa, domeniul a început să se dezvolte la finalul anilor 80, de atunci cunoscånd o creştere constantă de circa zece procente anual. Un studiu realizat de firma britanică de studii de piaţă Environmental Data Services Ltd (ENDS) arată că, în medie, cele mai mari companii din sector cunosc o marjă de profit de 8,8%. Deşi piaţa americană a cunoscut o creştere similară, instaurarea administraţiei Bush a dus la un relativ colaps al firmelor de consultanţă de mediu, odată cu relaxarea semnificativă a legislaţiei din domeniu. Potrivit altui studiu, realizat de această dată doar la nivelul SUA, – cele mai cerute servicii de consultanţă de mediu sunt managementul calităţii aerului (27%), managementul calităţii apei (25%) şi, abia pe locul trei, adaptarea la legislaţia din domeniu (21%).