Companiile specializate în amenajări interioare par imune la efectele crizei, într-un moment în care sectorul imobiliar este puternic zdruncinat. Marja de profit a consultanţilor în design interior se menţine la valori ridicate. Oana Gavriliu (26 de ani) a lansat firma MM Design Studio în Cluj-Napoca în urmă cu doi ani. „Motivul a fost unul simplu: atât eu, cât şi partenerul meu am absolvt Facultatea de Arte Plastice, ne-a plăcut foarte mult designul interior şi, lucrând
Companiile specializate în amenajări interioare par imune la efectele crizei, într-un moment în care sectorul imobiliar este puternic zdruncinat. Marja de profit a consultanţilor în design interior se menţine la valori ridicate.
Oana Gavriliu (26 de ani) a lansat firma MM Design Studio în Cluj-Napoca în urmă cu doi ani. „Motivul a fost unul simplu: atât eu, cât şi partenerul meu am absolvt Facultatea de Arte Plastice, ne-a plăcut foarte mult designul interior şi, lucrând în domeniu, am ajuns să avem tot mai multe solicitări de astfel de amenajări“, spune aceasta. Aşadar, pentru demararea unei astfel de afaceri, cea mai importantă este baza teoretică şi practică a consultantului, în timp ce capitalul de pornire este minim. „Este o meserie în care cea mai preţioasă investiţie eşti chiar tu, având în spate o facultate de profil şi experienţa acumulată pe teren“, explică Oana Gavriliu.
Găsirea clienţilor nu a fost dificilă, majoritatea venind prin recomandări de la vechii colaboratori ai artiştilor. „Nu am avut nevoie de reclamă pentru că nu am pornit de la zero. Am făcut firma tocmai pentru că aveam multe cereri“, adaugă Oana Gavriliu. În primul an de activitate, veniturile au fost de 10.000 de euro, iar rata de profit a fost incredibil de mare, peste 90% (aceasta, deoarece costurile sunt foarte mici). În general, clienţii care apelează la serviciile unui designer au venituri peste medie şi sunt persoane cu un anumit grad de cultură, cu un stil de viaţă specific şi care cunosc importanţa designului.
Cum se calculează tarifele
„Word of mouth“, cea mai bună reclamă
Anul trecut, când a derulat mai multe proiecte pentru ansambluri rezidenţiale, cifra de afaceri a companiei a atins valoarea de 90.000 de euro, în creştere cu 40% faţă de 2007, iar marja de profit a fost de 40%.
Pentru acest an, Amalia Predescu estimează o creştere de peste 30% a cifrei de afaceri, mizând pe un nou model de business, care abordează clasa socială medie pentru care a prevăzut servicii de consultanţă cu taxarea la oră.
Dacă în urmă cu zece ani, cea mai mare provocare pentru o astfel de firmă era găsirea clienţilor interesaţi de serviciile unui designer, în prezent, găsirea celor mai buni colaboratori şi înţelegerea nevoilor clienţilor rămân principalele probleme.
Răbdarea este cea mai mare provocare când vine vorba de consilierea unui client, fie că este vorba de design interior, fie de orice altă specializare.
Amalia Predescu, Dekore Design
Cifre-cheie
20% este reducerea minimă pe care o poţi obţine la achiziţionarea unui produs pentru amenajarea locuinţei (mobilă, decoraţiuni), dacă apelezi la serviciile unui designer.
Supravieţuind crizei
Fişa afacerii
Dekore Studio
1. Investiţie iniţială: 5.000 de euro
2. Cifră de afaceri (2008): 90.000 de euro
3. Rata profitului (2008): 40%
4. Estimare cifră de afaceri în 2009: 120.000 de euro
5. Clienţi: 60% străini, 40% români
MM Design Studio
1. Investiţie iniţială: sub 1.000 de euro
2. Cifră de afaceri (2008): 10.000 de euro
3. Rata profitului (2008): 90%
4. Număr de angajaţi: 2
5. Clienţi: 30% companii, 70% persoane fizice
Importatorii cresc preţurile
În plină criză, Dekore Design, firma Amaliei Predescu, nu resimte o scădere a comenzilor, ba dimpotrivă, există o creştere a cererilor din partea persoanelor fizice. „Din păcate, toţi importatorii cu care colaborez pentru mobilier, finisaje sau accesorii au crescut preţurile cu până la 15%, fapt care afectează şi bugetele clienţilor”, spune ea.