Pachetele de servicii oferite de firme sau de persoanele independente sub aceasta titulatura sunt variate si pot fi de la furnizarea de informatii primare despre piata, care pot fi gratuite, incluse in plata unui serviciu de intermediere, si pana la efectuarea de studii de piata complexe, al caror cost poate sa se ridice la mii de dolari.
Nu exista firme al caror obiect de activitate sa fie doar consultanta imobiliara, ci sunt agentii imobiliare, firme de evaluare imobiliara sau de consultanta in afaceri care fac consultanta imobiliara. Aceste servicii au un public divers si sunt adresate tuturor celor care au nevoie de informatii despre piata imobiliara la un moment dat, fie ca sunt persoane fizice, investitori sau administratii locale.
Consultanta imobiliara oferita de agentiile imobiliare clientilor lor, fie ca sunt cumparatori sau vanzatori de case, reprezinta pachetul cel mai des intalnit de astfel de servicii. Agentul imobiliar atestat si scolit de UNAI (Uniunea Nationala a Agentilor Imobiliari), teoretic, poate si trebuie sa faca mai mult decat sa intalneasca un cumparator si un vanzator, decat actul de intermediere. El trebuie sa-i furnizeze si informatii despre piata si despre casele pe care le viziteaza impreuna – ce trebuie verificat din punct de vedere tehnic, ce avantaje si ce dezavantaje prezinta amplasamentul, in ce consta documentatia pentru tranzactie, cine are dreptul sa vanda casa, cum este nivelul pretului comparativ cu alte case de pe piata, daca pretul este justificat si toate acestea pot fi reunite sub denumirea de consultanta. De cele mai multe ori, acest tip de consultanta imobiliara este gratuita, fiind inclusa in comisionul perceput pentru intermedierea tranzactiei (de 2-3% din valoarea casei).
Un alt gen de consultanta imobiliara sunt si serviciile pe care le ofera expertii imobiliari prin si pe langa evaluarea imobiliara. De exemplu, firma Alo Montan din Breaza este o firma de evaluare imobiliara si ofera consultanta tuturor celor care vand o proprietate sau ii cedeaza temporar dreptul de folosinta si vor sa aiba o estimare matematica a valorii ei de piata, daca o cedeaza ca aport la capitalul social al unei societati, daca o asigura, daca au nevoie de un imprumut de la o banca sau daca vor sa o imbunatateasca pentru a o valorifica pe piata prin inchiriere, operatiune atat de des intalnita in mediul montan. Prin prisma unui evaluator imobiliar, consultanta imobiliara este riguroasa, iar evaluarea in sine este recunoscuta de institutiile bancare si de administratia locala. De aceea, si marile agentii imobiliare au oameni calificati si in acest domeniu.
Al treilea tip de consultanta imobiliara este cea adresata investitorilor atrasi de piata imobiliara. Pentru acestia agentiile imobiliare mari si firmele de consultanta in afaceri realizeaza studii de piata pe segmentul cerut de solicitant, din care reiese clar cererea, oferta, raportul intre ele, preturile, gradul de risc si rata de profit. Pot fi firme care executa studii pe toate sectoarele imobiliare, precum Colliers International si Eurisko Consulting, sau firme specializate pe anumite segmente, precum Romlider, pe terenuri, sau Alkas Consulting, pe spatii comerciale. Aceasta din urma realizeaza studii de piata si proiecte pentru viitoare centre comerciale, la cererea investitorilor straini.
Tot consultanta imobiliara sunt si studiile de management a unor proiecte imobiliare, fie ca este vorba de un sediu nou de birouri sau un complex comercial, fie ca este vorba de o parte a unui oras. De exemplu, firma de consultanta IHS Romania realizeaza studii de marketing urban pentru mai multe primarii din tara, si-i invata pe reprezentantii acestora cum sa-si puna in valoare cladirile si terenurile care le apartin, si ce masuri pot lua pentru a atrage investitorii. „Noi oferim, in general, consultanta administratiilor locale, in domenii legate de managementul patrimoniului imobiliar. IHS realizeaza planuri de afaceri pentru proiecte de dezvoltare urbana la scara mare. Am lucrat pentru Primaria Oradea la un studiu privind revitalizarea zonei centrale si a strazii Republicii, in scopul coordonarii cererii si ofertei de spatii si functiuni urbane si dezvoltarea sectorului privat”, afirma Sorina Racoviceanu, consultant IHS Romania. Astfel de studii complexe sunt finantate de cele mai multe ori de organisme internationale.
Fie ca este vorba de achizitia unui apartament sau de construirea unui cartier nou, sfaturile unui consultant sunt nepretuite.
Toate marile lanturi comerciale internationale -Carrefour, Metro etc. apeleaza la servicii de consultanta, pentru a beneficia de studii de piata imobiliara, care decid cea mai buna locatie. Fiba a realizat primul magazin mall dupa ce a comandat un studiu de piata. La fel procedeaza si investitorii in cladiri mari de birouri sau in micro-cartiere rezidentiale.
Rezultatele studiului pot fi si pozitive si negative. si cele din urma sunt insa folositoare ca informatie.
De exemplu, un investitor care voia sa achizitioneze un teren de 50.000 USD, pentru a-l folosi la dezvoltarea unui cartier la marginea Capitalei, a solicitat agentiei o investigare completa asupra ofertei respective. In final, a platit 10.000 USD pentru expertize si consultanta, si a aflat la timp ca terenul respectiv nu era bun pentru ceea ce isi dorea, scutindu-l de un esec ulterior.