Potrivit sondajului, „majoritatea consumatorilor se simt vulnerabili in fața potențialelor abuzuri savarsite de anumiti agenti economici”. La întrebările chestionarului 24% dintre respondenți au declarat că nu se simt deloc protejați, alți 38% au menționat că se simt protejați „într-o oarecare măsură”, iar 23% au fost nehotărâți.

Cu toate acestea, desi multe persoane se simt vulnerabile in fata potentialelor abuzuri, doar două din zece persoane au apelat vreodata la o institutie/autoritate a statului pentru a fi protejate. Motivatia este aceea ca populatia nu are incredere ca va fi protejată de autoritati, considerand ca cei ce detin puterea si abuzeaza de ea sunt inexpugnabili si e mai bine „să nu te pui cu ei”. 

„Pot sa dau marturie ca, in ciuda succeselor in procesele colective contra bancilor derulate in anii 2010-2015, consumatorii de produse bancare inca se tem sa apeleze la autoritati si, cu atat mai bizar in conditiile in care procesele de tip class action asigura un oarecare anonimat al reclamantului, se tem sa declanseze procese contra bancilor. Iar aceasta temere, in acest domeniu strict limitat, este intr-o oarecare masura, justificata, date fiind pozitia constant ostila cu consumatorii si protectiva cu bancile a BNR, precum si managementul si PR-ul fricii de consecintele pierderii procesului, ale disparitiei diverselor programe de creditare si a entuziasmului creditarii, ale scumpirii creditelor, ale riscurilor sistemice severe etc”, scrie Gheorghe Piperea pe pagina sa de Facebook.

Acesta precizează că dintre domeniile care au înregistrat cele mai multe nemulțumiri fac parte serviciile de telecomunicații, comerțul, asigurările auto și serviciile bancare.

„Primele trei domenii sunt inevitabile in viata simplilor particulari. Un mare grad de nemultumire fata de ele este, de asemenea, inevitabil. In plus, in aceste domenii, de ani de zile, exista informatii publice si afise de tipul infocons, care “stimuleaza” oamenii la plangeri si la actiuni pentru protectia drepturilor lor in calitate de consumatori. Fara servicii bancare, insa, se poate trai. In plus, oamenii au sesizat foarte recent ca si bancile pot abuza de increderea publicului si de puterea lor ecomomica si ca, de asemenea, bancile pot fi reclamate autoritatilor si justitiei. Intre marfurile/serviciile ne-necesare, excluzand primele trei domenii (pe care le-am calificat inevitabile) cel mai criticabil pentru abuz de putere este domeniul bancar. Oamenii, in raport de atitudinea fata de domeniul bancar, sunt cu mult mai nemultumiti (daca se poate spune asa ceva) decat de ingrijirile medicale din sistemul public si de serviciile de canalizare si apa, de furnizarea energie electrica si termica, de furnizarea gaz, de serviciile medicale private, de restaurante etc”, a adăugat acesta.

Nu în ultimul rând, în cadrul sondajului s-a regăsit și întrebarea „Care este persoana care ar putea duce la bun sfarsit un proiect legislativ pentru protectia consumatorilor”.

„Cei mai multi respondenti nu ii cunosc pe initiatorii „legii dării în plată”. Totusi, Daniel Zamfir si Gheorghe Piperea sunt singurele persoane asociate spontan cu aceasta lege.

In Bucuresti, Gheorghe Piperea si Daniel Zamfir au obtinut cele mai mari scoruri de incredere. Una dintre intrebari a fost : care este persoana care ar putea duce la bun sfarsit un proiect legislativ pentru protectia consumatorilor. La o notorietate de 35%, Gheorghe Piperea are un grad de incredere de peste 68%. Tot in Bucuresti, la o notorietate de 25%, Daniel Zamfir are un grad de incredere de 61%”, a mai scris Gheorghe Piperea pe Facebook.