Consumatorii casnici de energie electrică nu sunt obligaţi să treacă în piaţa liberă, ci pot rămâne la furnizorii unde sunt acum fără să încheie noi contracte şi fără să simtă vreo diferenţă, chiar dacă piaţa va fi complet liberalizată la 31 decembrie 2017, a declarat Marian Cernat, director general în cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE) la mijlocul lunii decembrie.
"Am văzut că în media se vehiculează foarte mult ideea că toţi clienţii casnici sunt obligaţi să treacă în piaţa liberă, deci cu alte cuvinte trebuie să facă ceva. Eu vă spun că nu trebuie să facă nimic, pentru că mecanismul pe care l-a implementat Autoritatea de Reglementare pentru clienţii finali casnici care beneficiază de serviciul universal permite ca ei să fie furnizaţi cu două componente de energie: o componentă de energie achiziţionată la preţ reglementat şi o componentă de energie achiziţionată la preţul de piaţă. În momentul în care dispare componenta reglementată, clientul casnic nu simte nimic, pentru că toată energia lui va fi achiziţionată pe acel mecanism de achiziţie din piaţa liberă", a explicat oficialul ANRE.
El a făcut aceste afirmaţii în contextul în care unii furnizori de energie au început să transmită clienţilor informări potrivit cărora este obligatorie încheierea de noi contracte. Marian Cernat a subliniat că nu este nimeni obligat să încheie noi contracte, nici măcar cu actualul furnizor.
Potrivit oficialului ANRE, consumatorii casnici nu vor fi afectaţi odată cu liberalizarea, dacă vor rămâne la furnizorii unde sunt acum. "Un client casnic poate să rămână liniştit la furnizorul de ultimă instanţă la care se află, pentru că nu păţeşte nimic", a subliniat Cernat.
El a adăugat că, dacă un client vrea să treacă în piaţa liberă, această posibilitate o are şi acum şi a avut-o din 2007 încoace.
Totodată, directorul ANRE a subliniat faptul că toţi clienţii sunt protejaţi de riscul de a rămâne fără curent, cu excepţia celor rău-platnici, care au fost deconectaţi pentru neplată.
"Nu numai clientul casnic, ci orice client final este protejat de riscul de a rămâne nealimentat, prin mecanismul de trecere la furnizorul de ultimă instanţă. Numai în situaţia în care nu-şi plăteşte factura şi este deconectat pentru neplată, atunci rămâne nealimentat. El va trebui, ca să fie realimentat, să-şi plătească facturile din urmă, precum şi costurile cu deconectarea şi cele cu reconectarea", a mai spus Cernat.
În schimb, legea prevede că un consumator poate să-şi schimbe furnizorul înainte de a-şi achita ultima factură. "În acest caz, furnizorul vechi se poate adresa instanţei, dacă respectivul consumator nu a plătit ultima factură", a mai spus oficialul ANRE.
Piaţa de energie electrică va fi complet liberalizată de la 31 decembrie 2017. În cazul în care un anumit furnizor nu mai poate livra energie către clienţii săi, din cauze precum falimentul, acei consumatori sunt preluaţi de furnizorii de ultimă instanţă. În prezent, furnizorii de ultimă instanţă sunt cei tradiţionali, respectiv Electrica, CEZ, Enel şi E.ON, însă, din 2018, şi alte companii de energie vor putea intra pe această piaţă.
SURSA: Agerpres