Perioada Sărbătorilor de Iarnă aduce pentru români excese alimentare, de aceea reprezentanţii unor firme din industria alimentară au decis să desfăşoare o campanie de educare a populaţiei privind cantităţile de alimente care ar trebui cumpărate şi consumate.
Românii trebuie să-şi echilibreze alimentaţia şi, potrivit specialiştilor în domeniu, o modalitate eficientă de realizare a acestui lucru este de a cunoaşte ce cantităţi de calorii şi nutrienţi conţine fiecare aliment. În acest sens, şase mari companii au decis să introducă şi în România un sistem de etichetare bazat pe Cantitatea Zilnică Estimată (CZE).
Firmele Coca Cola, Kraft Foods, Mars, Nestle, Star Foods şi Unilever South Central Europe, care fac parte din patronatul din industria alimentară Romalimenta, desfăşoară o campanie de educare a consumatorilor pentru a-i ajuta să înţeleagă informaţiile oferite de etichetarea bazată pe CZE.
„Companiile din industria alimentară vor ca oamenii să fie sănătoşi pentru a le cumpăra produsele. Dacă sunt educaţi cu privire la elementele nutritive conţinute, consumatorii pot alege aliemnetle care li se potrivesc. În acest sens, în săptămânile următoare în toate magazinele Carrefour din ţară vor fi prezenţi reprezentanţi ai celor şase companii înscrise în această campanie care vor explica tuturor consumatorilor ce înseamnă datele cuprinse pe eticheta bazată pe CZE”, a spus preşedintele Romalimenta, Sorin Minea.
Etichetarea CZE presupune costuri suplimentare pentru firme
Pentru început doar şase companii mari au decis să introducă pe etichete elemente privind Cantitatea Zilnică Estimată de calorii şi nutrienţi pentru că această operaţiune necesită costuri suplimentare. Pe de o parte este vorba despre analizele necesare porţionării elemnetleor conţinute de alimente, iar pe de altă parte de schimbarea tuturor etichetelor, a explicat Minea. El a arătat că unele firme şi-au pus la punct câte un laborator pentru analize, dar realizarea acestuia costă între 300.000 şi 800.000 euro.
„Legislaţia europeană nu obligă firmele să treacă pe etichete CZE, dar firmele care o fac vor avea de câştigat şi sigur vor fi urmate treptat şi de alte companii”, a spus Camelia Pârvan, reprezentant al Institutului de Sănătate Publică şi expert al Comisiei Europene privind legislaţia siguranţei alimentelor.
Produsele care conţin eticheta CZE au pe faţa principală a ambalajului conţinutul de energie per porţie, alături de procentul pe care îl reprezintă din Cantitatea Zilnică Estimată. Pe verso, consumatorii pot citi informaţii detaliate, cu privire la conţinutul din categoriile importante de macronutrienţi, per 100 g şi per porţie: energie/kilocalorii, proteine, glucide/carbohidraţi, zaharuri, lipide/grăsimi saturate, fibre, sodiu sau sare alături de procentul pe care fiecare dintre acestea îl reprezintă din CZE pentru un adult.