Jumatate din cantitatea de iaurt natural comercializat i Rominia este facut i casa, 75% din volumul acestuia provenind din mediul rural. in ceea ce priveste categoria „branded”, i 2000, piata de iaurt natural simplu a crescut din punct de vedere cantitativ cu 10%, iar cea de iaurt cu fructe cu 66%, fata de 1999.
Informatiile de mai sus ne-au fost furnizate de GfK Rominia, Institut de Cercetare de Piata. Aceeasi sursa mentioneaza topul primilor producatori romini de iaurt natural pentru anul 2000: Danone (56%), Belcar (8%), Prodlacta (5%), Napolact (5%) si Parametru – Brenac Lactate (4%). La sfirsitul anului 2000, Danone acoperea 94% din piata de iaurt cu fructe. Precizam ca cercetarea GfK se refera doar la produsele achizitionate din magazinele care practica vinzarea cu amanuntul, produse care au fost cumparate pentru a fi consumate i casa.
Adaosurile comerciale au fost diminuate
in mintea consumatorilor, iaurtul nu are o identitate bine definita, raportat la celelalte produse lactoacide (sana, lapte batut, kefir). De asemenea, gradul de fidelitate fata de o anumita marca este relativ redus, exceptie facind marcile liderilor regionali cu o cota de piata foarte mare si cele dispunind de o imagine puternica la nivel national.
Pe o piata dominata de clasicul iaurt la borcan al societatilor de stat, aparitia, i 1993, a marcii Royal, produsa de Parametru – Brenac Lactate a prezentat o noutate absoluta pentru consumatorii romini. Astfel, piata a dat semne ca este pregatita sa treaca la un alt stadiu de dezvoltare. in acest moment, sub cele doua marci ale firmei, Brenac si Prim, se comercializeaza noua produse (iaurt natural simplu si cu fructe), care acopera toate segmentele pietei, atit din punctul de vedere al veniturilor consumatorilor, cit si al preferintelor acestora.
L