În 2009 s-a înregistrat cel mai mic consum de cultură din ultimii 5 ani din România, conform Barometrului Cultural pe 2009. Vânzările din muzică a scăzut cel mai dramatic, cu 33%. Cele mai afectate au fost însă călătoriile şi activităţile recreative, care sunt ultimele ca prioritate la împărţirea bugetelor casnice.
Faţă de 2008, vizitarea muzeelor şi expoziţiilor a scăzut cu 20%, înregistrând cea mai mică valoare din ultimii 5 ani. În 2009, oamenii nu au mai fost dipuşi să investească în activităţi şi produse culturale, înregistrându-se cel mai scăzut nivel de interes din ultimii 5 ani.
Deşi în continuare multe spectacole se joacă cu casa închisă, teatrele sunt cu 15% mai goale decât în 2008 iar muzeele au înregistrat cei mai puţini vizitatori din ultimii 5 ani (o scădere de 20% faţă de 2008). Frecventarea spectacolelor de cinema a scăzut cu 17 % faţă de anul trecut, explicată prin tendinţa de economisire. Însă cel mai puternic au scăzut în 2009 petrecerea timpului liber în călătorii, activităţile de îngrijire corporală şi vizitarea muzeelor.
Ascultăm mai puţină muzică
Dacă în 2008 45% dintre cei intervievaţi au declarat că nu cumpără cărţi, în 2009 procentul a crescut la 52%, o tendinţă care se reflectă şi mai accentuat în consumul de muzică, în scădere cu 33% faţă de anul trecut şi de film, în timp ce consumul de film a scăzut cu 18 procente. „O explicaţie pentru această scădere ar putea consta în reducerea reţelelor de distribuţie de astfel de bunuri culturale”, scrie în comunicatul MCCPN.
Consumul a scăzut în general, nu doar în cazul produselor şi serviciilor culturale. Faţă de 2008, în anul 2009 44% dintre subiectii nu au cheltuit bani din veniturile familiale pentru activitati culturale. S-a redus puternic şi bugetul alocat pentru călătorii, electrocasnice, îmbrăcăminte şi hrană.
Oamenii, mai ales cei tineri, nu s-au dat însă în lături de la minic pentru a pune mâna pe ultimul tip de mp3 player şi telefoane mobile 3G (16%). „Creşterea poate fi explicată prin impactul puternic al ofertelor firmelor de telefonie mobilă, în contextul noilor tehnologii”, scrie în comunicat.
În 2010, consumul cultural va continua să scadă
Barometrul de Consum Cultural 2009 a constat într-un sondaj reprezentativ la nivel naţional, aplicat pe un eşantion de 1.100 de respondenţi, cu vârsta de peste 15 ani, scrie pe site-ul ministerului. Rezultatele indică un consum redus în condiţii de criză din cauza tendinţei de economisire, dar şi pentru că, în general, după o perioadă de consum intens urmează perioade mai relaxate din acest punct de vedere. În plus, din concluziile studiului reiese că anul viitor consumul de cultură va continua să scadă, pentru că majoritatea respondenţilor au spus că îşi vor reduce la anul bugetul pentru cultură.
Avantajul faptului că în general cultura este, dacă nu gratuită, cel puţin accesibilă din punct de vedere financiar, este că dintre cele trei categorii de activităţi (cultural-elitiste, de masă şi non-culturale) de petrecere a timpului liber, cel mai puternic delin s-a înregistrat chiar asupra activităţilor non-culturale, pentru că sunt mai costisitoare şi ultimele ca prioritate atunci când se calculează bugetul personal.
Cercetarea s-a desfăşurat pe baza unui sondaj reprezentativ la nivel naţional, aplicat pe un eşantion de 1100 de respondenţi, cu vârsta de peste 15 ani, cu un boost (supliment) de 500 de chestionare pentru Bucureşti. Construirea chestionarului, analiza răspunsurilor şi redactarea raportului de cercetare au fost realizate de către Centrul de Studii şi Cercetări în Domeniul Culturii.