Timp de două zile, laboratoarele ultrasecrete ale unuia dintre cei mai mari furnizori de componente auto din lume și-au deschis porțile pentru câteva zeci de jurnaliști sosiți de pe tot globul. Prezent la Continental TechShow 2017, Capital a putut vedea și chiar testa tehnologiile care vor ține capul de afiș în privința mobilității viitorului, de la vehicule care se deplasează complet autonom evitând potențialele obstacole sau „învață” drumul până în garaj, până la cele care pot extrage din cloud datele solicitate de utilizator – hărți, muzică, jocuri sau informații meteo – și asigură ambianța acustică din habitaclu fără a avea nevoie de difuzoare.
Anvelope fără cauciuc natural
În nord-vestul Hanovrei, la câțiva kilometri de aeroport, imensul centru de cercetare și dezvoltare al diviziei de anvelope a Continental ascunde rapid între clădirile sale din cărămidă roșie cele două autocare pline cu jurnaliști. După câteva zeci de minute în care suntem puși în temă cu cifrele importante care caracterizează în prezent compania fondată în 1871 aflăm cu surprindere că, în câțiva ani, cauciucul natural ar putea dispărea din compoziția anvelopelor. Acesta va fi înlocuit de „Taraxa Gum”, o substanță obținută din… păpădie. Deși pare o glumă, cercetătorii Continental Tires promit că acest nou material pe care îl testează încă din 2014 „va intra în producția de serie 5 – 10 ani”.
Vizita în laboratoarele centrului este precedată de așteptata atenționare că „fotografiatul este strict intezis”, lucru care nu ne împiedică să descoperim că producerea unei anvelope performante este precedată și urmată de zeci de teste, de la rulaj de sute de kilometri pe tamburi care imită asfaltul, până la distrugeri controlate, analize la microscop ale componentelor și chiar radiografii și tomografii din toate pozițiile. Mii de cauciucuri de toate dimensiunile – atât ale Continental cât și ale producătorilor concurenți – sunt studiate anual pentru ca cercetătorii să poată înțelege cu exactitate ce detalii trebuie modificate sau îmbunătățite. Nimic nu este lăsat la voia întâmplării și, chiar dacă anvelopele par unele dintre cele mai simple componente ale vehiculelor, mulțimea de teste la care sunt supuse dovedește că singura suprafață de contact dintre mașină și drum este extrem de importantă.
Încărcarea bateriilor, mai rapidă și fără cabluri
Aflat la vreo 40 km de Hanovra, în mijlocul unei păduri care ascunde pistele de testare de ochii curioșilor, celebrul Contidrom inaugurat în 1967 vuiește deja de zgomotul motoarelor și de scârțâitul frânelor. Și e doar ora 9 a celei de-a doua zile în care oficialii Continental au decis să ne arate viziunea lor asupra automobilelor viitorului. O scurtă prezentare a activităților precede despărțirea grupului în trei, iar cei cinci jurnaliști români sunt invitați către „atelierul Electrificare”.
Știm cu toții, sau ar trebui să conștientizăm, că automobilul viitorului va fi electric sau nu va mai exista. De asemenea, știm că toate vehiculele electrice sau hibride aflate deja pe piață au prețuri prohibitive și limitări care descurajează clienții. Ei bine, cercetătorii Continental au ajuns la concluzia că, în viitorul apropiat, mașinile de volum cu dimensiuni reduse vor fi alimentate în special cu energie electrică, iar cele cu dimensiuni mari vor apela la sisteme hibrid. De asemenea, deși mulți vorbesc despre dispariția propulsoarelor diesel, există și este deja testată pe Contidrom o variantă „mild hybrid” care reduce emisiile de oxizi de azot cu aproximativ 60% grație sistemului de 48V, îmbinării inteligente a componentelor trenului de rulare, optimizării injecției și, mai ales, tratamentului gazelor arse. Revenind la vehiculele electrice, este demn de luat în seamă faptul că reducerea timpului de încărcare și preluarea energiei de la rețea prin inducție sunt și ele tehnologii deja testate și gata de a fi furnizate doritorilor. Astfel, puterea de încărcare este transferată fără fir de pe un suport aflat pe sol într-o placă de recepție de pe partea inferioară a mașinii. Tot ce trebuie să facă șoferul este parcheze, asistat de o soluție inovatoare de micro-navigație dezvoltată de Continental, deasupra unui echipaement special. Astfel, ideea că, în curând, parcările vor fi pline de firele necesare încărcării mașinilor electrice pare a fi complet depășită. În timpul testului am aflat și că sistemul se activează doar în momentul în care vehiculul este perfect poziționat peste sursa de energie și levierul cutiei de viteze în poziția „Parcare”, eliminând astfel pericolul unor electrocutări accidentale. De asemenea, dacă este detectată pătrunderea unui obiect străin sub vehicul, între placa emitentă și receptor, încărcarea se întrerupe imediat.
Mașina ca un smartphone
Conectivitatea a fost a doua direcție de dezvoltare prezentată de inginerii Continental. Conform acestora, înainte de a se deplasa complet autonom, mașina trebuie să comunice cu șoferul și pasagerii, cu dispozitivele mobile precum telefoane sau tablete, cu infrastructura rutieră și chiar cu alte vehicule din jur. În acest caz, pe lângă ecranele 3D care pot deja intra în echiparea vehiculelor, sistemele de comandă, control și divertisment vor fi conectate la zone de stocare de tip „cloud”. Astfel șoferul poate utiliza hărți, muzică, tutoriale, informații despre drum sau starea vremii fără a încărca hardware-ul vehiculului. Mai mult chiar, acestea pot fi actualizate în timp real. Denumită intern „Holistic Connectivity”, această tehnologie duce mult mai departe puterea și rapiditatea sistemelor deja existente acum pe mașini. Tot la acest capitol, Continental se află în plin proces de dezvoltare a unui sistem audio fără difuzoare, bazat pe module integrate în suprafețele din interiorul mașinii. Cu o fidelitate impresionantă, acesta redă sunetele utilizând vibrațiile induse materialelor utilizate în habitaclu și reduce substanțial numărul de cabluri și greutatea vehiculului. „eHorizon” este și el un sistem avangardist care face vehiculul să anticipeze traficul, semnele de circulație și obstacolele de pe drum. Astfel șoferul sau vehiculul autonom vor putea afla cu exactitate cu ce viteză trebuie să se deplaseze în anumite zone și ce semne de circulație sau obstacole se ascund după o curbă sau un colț de stradă.
Condusul autonom, la doar câțiva pași
Poate cel mai spectaculos și simplu mod de a înțelege cât de departe au ajuns cercetătorii Continental în dezvoltarea vehiculelor, zona de „Automated Driving” a uimit jurnaliștii aflați pe Contidrom. Astfel, pe lângă faptul că, grație unor camere video, reacțiile șoferului și atenția acestuia la drum sunt verificate în fiecare secundă, sau așa-numitiul „Cruising Chauffeur” te poartă fără probleme prin trafic fără ca tu să atingi volanul, sistemul „Trained Parking” poate „învăța” o mașină să ajungă singură la locul său de parcare chiar dacă asta înseamnă parcurgerea unor distanțe destul de lungi presărate cu obstacole. Desigur, echipamente similare există deja în dotarea unor vehicule care circulă pe șosele sau au fost anunțate de unii producători, însă sistemele prezentate de Continental și testate de Capital sunt mult evoluate fiind ultimii pași către deplasarea complet autonomă a vehiculelor. De altfel, este bine de știut că ideea de conducere autonomă este împărțită de specialiști în cinci etape, iar vehiculele cele mai avansate care pot fi achiziționate în prezent se află abia la cel de-al doilea nivel. După atingerea nivelului trei, conducătorul şi automobilul vor putea, în premieră, să-şi transfere responsabilitatea pentru controlul maşinii, iar nivelul al patrulea presupune parcurgerea unor distanțe lungi fără intervenția șoferului cu condiția separării de traficul din sens opus. La nivelul cinci, volanul şi pedalele nu mai sunt necesare, iar pasagerii pot sta în automobil fără a se implica în condus. Nici măcar permisul de conducere nu va mai fi necesar.
Deși, pentru mulți, cele de mai sus pot părea simple povești sau idei demne de un roman de anticipație, undeva lângă Hanovra mașinile se pregătesc să preia controlul pe șosele. Iar rezultatul va fi, că vrem să credem sau nu, o siguranță mai mare în trafic, utilizarea timpului dedicat până acum condusului în scopuri mult mai folositoare, o mobilitate fără stres și chiar un ajutor dat celor care, din diferite motive, nu au posibilitatea de a conduce un vehicul. Pentru români, toate acestea se traduc și printr-un sentiment de mândrie indus de faptul că, multe dintre aceste sisteme uimitoare, sunt dezvoltate inclusiv de inginerii români din centrele Continental de la Timișoara, Sibiu, Brașov sau Iaşi.
4 centre de cercetare şi de dezvoltare și şapte unităţi de producţie are grupul Continental în România. Compania avea la finalul anului trecut 18.200 de angajaţi români împărţiţi în mai multe divizii, alte 1.500 de posturi fiind scoase la concurs în acest an.
Foto © Capital
Citește și:
VIDEO În curând vom conduce mașini cu anvelope din… păpădii
Trei companii din industria auto au în prezent 50.000 de angajați