Continental este una dintre principalele companii atât de pe piața din România, cât și la nivel global care se ocupă cu producția de componente auto, anvelope, sisteme de frânare și sisteme de control ale stabilității. Compania germană este prezentă pe piața din România încă din anul 1999. Încă din primul moment al intrării pe piața românească Continental a investit în evoluție. Mai mult de atât, compania a ales ca piața din România să activeze în toate cele cinci arii de activitate ale Continental.

 

Capital: Care este cifra de afaceri prognozată pentru anul 2021?

Miodrag Hojda: Compania prezintă rezultatele financiare la finalul fiecărui trimestru, la nivel de concern.
La nivel de țară nu sunt publicate aceste informații. În România, Continental este reprezentată de următoarele entități legale: Continental Automotive Romania SRL (Timisoara și Iasi), Continental Automotive Systems SRL (Sibiu), Continental Automotive Products SRL (Timisoara), Contitech Romania SRL (Timisoara), Contitech Thermopol Romania SRL (Nadab, Arad), Contitech Fluid Automotive Romania SRL (Carei).

Capital: Ce profit progonozați la finalul acestui an?

Miodrag Hojda: La nivel mondial, evoluțiile pieței vor continua să fie caracterizate de o volatilitate ridicată în lunile următoare. Deficitul de semiconductori va avea un efect vizibil asupra producției auto. La nivel global, Continental se așteaptă la vânzări consolidate de aproximativ 33,5-34,5 miliarde EUR (anterior 32,5 – 34,5 miliarde EUR) și o marjă EBIT ajustată de aproximativ 6,5-7% (anterior 6-7%), fără Vitesco Technologies. Nu putem să furnizăm informații de acest fel la nivel de țară.

Capital: Care este bugetul de investiții pentru acest an? Dar pentru anul 2022?

Miodrag Hojda: Menționăm că investițiile făcute de Continental în 2020 au fost de peste 150 de milioane în operațiunile sale din România, în plin an pandemic și de peste 440 de milioane de euro, în total, în
precedenții doi ani.

Capital: Care sunt cele mai importante invesții pe care compania dumneavoastră le-a realizat în acest an?

Miodrag Hojda: În perioada 1999-2020, Continental a investit circa 2 miliarde de euro în activităţile din România. Toate cele 5 arii de activitate ale companiei sunt reprezentate în România. Continental deţine șapte unităţi de producţie și patru centre de inginerie în Timişoara, Sibiu, Carei, Nădab, Brașov şi Iaşi. Compania este partener într-un joint-venture în Iași şi are un centru de distribuţie a anvelopelor în București, în entitățile legale menționale la primul punct. Continental avea la finalul anului 2020 peste 20.100 de angajaţi, din care peste o treime reprezentată de ingineri și informaticieni și va continua să angajeze în funcție de viitoarele proiecte.

Continental a investit peste 150 de milioane în operațiunile sale din România în 2020, în plin an pandemic și peste 440 de milioane de euro, în total, în precedenții doi ani și continuăm să investim foarte mult în dezvoltarea profesională a angajaților, precum și în echipamente de R&D și producție. Printre proiectele derulate în 2019-2020, compania a investit în modernizarea sistemului de eliminare a mirosului de cauciuc din jurul fabricii de anvelope din Timișoara, un proiect în valoare de aproximativ 10 milioane de euro.

Continental a finalizat implementarea și a unui nou sistem de trigenerare în fabrica de componente electronice din capitala Banatului (peste 2 milioane de euro) și a inaugurat noua clădire de birouri a centrului de cercetare și dezvoltare din Iași (investiție de peste 30 de milioane de euro).

De asemenea, la Timișoara, compania a pus piatra de temelie a noii clădiri a centrului de inginerie, un spațiu de birouri care asigura 1700 de locuri. Clădirea va fi inaugurată în această toamnă. Investiția se ridică la 27 de milioane de euro. Mai mult, fabrica de componente electronice din Timișoara se va extinde, un proiect întins până anul viitor, investiția plănuită fiind de mai multe zeci de milioane de euro.

Anul trecut, Continental a inaugurat la Sibiu un nou modul de producție și o nouă clădire dedicate activităților de cercetare și dezvoltare, după o investiție de 32 de milioane de euro care sprijină dezvoltarea continuă a companiei, precum și a întregii regiuni. ContiTech Timișoara a achiziționat în acest an o clădire nouă care include hala de producție și birouri aflate în Parcul Industrial Freidorf din Timișoara. Acest lucru va ajuta la extinderea lanțului de aprovizionare intern și a infrastructurii, iar acum poate optimiza și armoniza mai bine procesele interne legate de stocare, producție locală și intralogistică.

De menționat sunt și proiectele desfășurate în celelalte locații Continental din România care pun permanent la dispoziția angajaților echipamente de ultimă generație pentru dezvoltarea și fabricarea de noi tehnologii și produse care modelează viitorul industriei automotive.

Capital: Care sunt cele mai importante provocări pe care le-ați înfruntat în acest an?

Miodrag Hojda: Felul în care am gestionat traversarea prin această pandemie reprezintă, de departe, cea mai mare provocare pe care am întâlnit-o. Este vorba de scăderea pieței auto la nivel mondial care ne-a forțat să fim și mai eficienți și ne-a influențat și modul în care suntem nevoiți să lucrăm. Apoi, reluarea activității, care a condus la o altă criză – a semiconductorilor – care continuă să creeze noi și noi provocări într-un mediu deja volatil. Dar acestea se transformă repede într-o oportunitate dacă privim lucrurile dintr-o perspectivă ce presupune a pune inovația în prim plan.

O altă provocare o reprezintă transformarea industriei de mobilitate care, coroborată cu transformarea pieței automotive, conduce implicit și la transformarea modului de lucru pe care îl cunoaștem. Schimbările în vremuri de criză vin foarte repede. Lumea devine volatilă, nesigură, complexă și ambiguă. Astfel de situații impun un timp de reacție rapid, flexibilitate și agilitate, presupun luarea de acțiuni imediate pe termen scurt, bineînțeles, ținând totodată cont și de direcțiile stabilite pe termen lung.

Digitalizarea companiei presupune unelte care să îi confere posibilitatea de a acționa rapid și eficient, într-o manieră elastică și optimistă. Continental are instrumentele necesare care oferă angajaților posibilitatea să acționeze, în timp real, pentru a obține cele mai bune rezultate în aria lor de activitate. Iar un mecanism unitar, agil, aduce organizației beneficiile de care are nevoie pentru o competitivitate favorabilă pe termen lung.

La Continental, în România, cei mai mulți dintre angajații care ocupă funcții administrative, precum și majoritatea celor din centrele de cercetare și dezvoltare, acolo unde activitatea o permite, au posibilitatea de a lucra de acasă pentru o perioadă extinsă de timp.

Încă dinainte de această criză provocată de coronavirus, în cadrul Continental era posibil lucrul de acasă. Pandemia a accelerat o tendință care exista deja în compania noastră. Iar acum, avem în vedere acest aspect, al desfășurării activității într-un mod hibrid. Este evident că unii colegi lucrează bine de acasă. Alții își doresc să fie mai degrabă la birou. Flexibilitatea culturii noastre organizaționale ne va permite să folosim cele mai bune opțiuni pentru a obține rezultate pe care ni le dorim din punct de vedere al business-ului companiei.

Chiar dacă în țară, la nivelul întregii economii, cel mai probabil în majoritatea domeniilor vom reveni la modul obișnuit de operare când această epidemie se va încheia, România trebuie să profite de acest impuls spre evoluție și să continue să îmbunătățească activitatea multor sectoare, a căror modernizare este necesară.

În primul rând, trebuie să vorbim despre o digitalizare a acestora, de la administrația publică la educație, de la sănătate la finanțe etc. Strâns legat de această măsură este debirocratizarea din administrația românească, unde știm cu toții că încă predomină hârtiile. Din această perspectivă, provocările întâmpinate de companii pot aduce soluții benefice întregii societăți, atât la nivel de persoane juridice, cât și la nivel de individ.

Capital: Care sunt cele mai importante realizări din ultimul an?

Miodrag Hojda: Dezvoltarea companiei în plină pandemie coroborat cu crearea de condiții propice pentru performanță, prin inovare, la nivelul întregii companii (producție, R&D) reprezintă cea mai mare reușită a Continental. Iar această realizare vine ca urmare a măsurile agile, flexibile care influențează pozitiv direcția în care compania merge.

Capital: Daca ar fi să vă caracterizați compania într-o singură frază, care ar fi aceea?

Miodrag Hojda: Continental este o companie tehnologică în care agilitatea contribuie la dezvoltarea inovației în domenii precum conducerea asistată și autonomă, conectivitatea, smart city, tires development, precum și în unitățile de producție unde calitatea este asigurată de angajați pasionați și responsabili. În calitate de companie responsabilă și de top, precum și în calitate de partener preferat, inventăm, dezvoltăm, producem și comercializăm soluțiile tehnologice esențiale și deschizătoare de drumuri pentru industrie, pentru o mobilitate accesibilă, economie de timp și mai mult confort.