Contraatac românesc pe frontul hipermarketurilor

Constantin Mateescu, fondatorul Trident, a decis să îi atace pe marii retaileri chiar pe terenul lor. Omul de afaceri sibian va deschide hipermarketuri în oraşele mari. După ce şi-a făcut mâna cu importul şi comercializarea de îmbrăcăminte second-hand, apoi cu afaceri imobiliare şi exploatări forestiere, Constantin Mateescu (46 de ani) este convins că abia acum şi-a găsit vocaţia: retailul. „Îmi doresc să dezvolt la maximum această afacere“, afirmă propr

Constantin Mateescu, fondatorul Trident, a decis să îi atace pe marii retaileri chiar pe terenul lor. Omul de afaceri sibian va deschide hipermarketuri în oraşele mari.

După ce şi-a făcut mâna cu importul şi comercializarea de îmbrăcăminte second-hand, apoi cu afaceri imobiliare şi exploatări forestiere, Constantin Mateescu (46 de ani) este convins că abia acum şi-a găsit vocaţia: retailul. „Îmi doresc să dezvolt la maximum această afacere“, afirmă proprietarul lanţului Trident, format, deocamdată, din cinci unităţi.

Primul magazin sub acest brand a fost deschis în Mediaş, în 2004, în urma unei investiţii de patru milioane de euro. De atunci, omul de afaceri a mai investit 20 de milioane de euro în două hipermarketuri, la Deva şi la Sf. Gheorghe, precum şi în două supermarketuri, la Sibiu şi la Alba Iulia. Însă cel mai ambiţios proiect de până acum va fi dezvoltat anul acesta şi va reprezenta o investiţie totală de 15 milioane de euro. „Imediat după Paşte, va începe în Sibiu construcţia unui centru comercial, cu o suprafaţă de 20.000 de metri pătraţi. Sper să finalizăm lucrările până în decembrie“, dezvăluie Mateescu.

Planurile de creştere a companiei sunt extrem de ambiţioase. Anul viitor, sub brandul Trident vor fi dezvoltate hipermarketuri cu suprafeţe de circa 5.000 de metri pătraţi (spre comparaţie, viitorul hipermarket Carrefour din Sibiu, preconizat a fi deschis în 2009, va avea o suprafaţă de vânzare de 8.000 de metri pătraţi). De asemenea, compania va lansa şi un brand nou, Trident Express. „Vor fi magazine mici, de proximitate, de aproximativ 500 – 1.000 metri pătraţi“, detaliază Mateescu. O mişcare similară a fost anunţată şi de Carrefour, care va investi şase milioane de euro pentru reamenajarea celor 21 de supermarketuri Artima – preluate anul trecut de la fondul de investiţii Polish Enterprise Fund – unităţi care vor fi redenumite Carrefour Express.

Foarte interesant, oraşele vizate de Trident sunt cele mari şi foarte mari, nefiind exclusă nici Capitala, adică exact fieful marilor retaileri internaţionali. Într-un exerciţiu de imaginaţie, pentru că planurile pe termen lung nu sunt foarte bine definite, Constantin Mateescu spune că, într-un orizont de timp de cinci ani, vede reţeaua Trident extinsă la nivel naţional şi poate chiar şi în afara graniţelor. „Asta dacă studiile de piaţă vor încuraja o asemenea mişcare. Sigur, nu voi mai fi eu la conducerea firmei, chiar dacă voi fi în continuare acţionar majoritar“, spune el.

Constantin Mateescu nu se teme de competiţia cu lanţurile internaţionale de retail, susţinând că, dimpotrivă, acestea îi aduc un avantaj, deoarece reprezintă un „termen de comparaţie“ pentru clienţi. Iar ca exemplu, el spune că magazinul din Sibiu, deschis în 2006, vinde dublu faţă de estimările iniţiale, în condiţiile în care în oraş au deschis magazine retailerii Real şi Kaufland. „Deschiderea Kaufland nu ne-a încurcat. Am înregistrat o scădere de circa 20% în perioada de început, după care vânzările au revenit la normal“, spune omul de afaceri.

Expansiunea reţelei Trident nu va fi însă accelerată, spune fondatorul, care se declară preocupat de menţinerea unor marje consistente ale profiturilor. Cu aceeaşi grijă ţine sub control şi costurile magazinelor, ca de exemplu cele cu salariaţii, al căror număr total se ridică la 850. „Numărul de angajaţi variază de la sezon la sezon şi va trebui redus, cheltuielile cu personalul fiind mari“, spune Mateescu.

Şi totuşi, cum a reuşit să reziste un retailer autohton competiţiei acerbe a marilor retaileri? Constantin Mateescu vorbeşte de trei atuuri: „Cadrul ambiental, care este şi cel mai important, faptul că suntem un brand românesc şi echipa“. Despre aceasta din urmă spune că este foarte bine organizată, fiecare departament având propriile sale responsabilităţi şi libertăţi. „Am o echipă formidabilă“, insistă el.

Fără îndoială că Trident nu a rămas neobservat de fondurile de investiţii, care l-au abordat pe proprietar în vederea negocierii pe marginea unei potenţiale tranzacţii. „Nu am motive să vând. Afacerea e foarte profitabilă“, afirmă Mateescu. Anul trecut, profitul reţelei Trident a fost de două milioane de euro. „Fondurile de investiţii nu dau bani, ele cumpără ceva. Iar eu nu sunt dispus să-mi vând acţiunile. Nu sunt de acord să mă asociez cu cineva şi nici nu cred că sunt pregătit“, continuă el. De fapt, Trident este cea care lansează oferte de preluare, în vizorul său intrând o serie de magazine mici. „Nu am făcut niciodată afaceri cu profit de doar 10% – 15%. Am avut şi perioade în care câştigul era 1.000% în actele contabile. Întotdeauna am câştigat“, conchide omul de afaceri.

Evoluţie

60 milioane de euro. Este cifra de afaceri pe care Constantin Mateescu estimează că o va înregistra reţeaua Trident la sfârşitul lui 2008, însemnând o creştere de aproape 30% faţă de anul trecut

Capital – Editia nr.15, data 16 aprilie 2008