Consumul oficial de ţigări a scăzut, anul acesta, cu 11%. Producătorii blamează creşterea nesăbuită a accizelor şi, implicit, ofensiva contrabandei, dând de înţeles că iau în considerare exitul.
Printre reprezentanţii companiilor producătoare de tutun umblă o vorbă, cum că românii au patru furnizori preferaţi de ţigări: BAT, JTI, Philip Morris şi contrabanda. Acest din urmă jucător a acaparat deja aproape un sfert din piaţă, iar creşterile viitoare ale accizelor, anunţate pentru septembrie 2009 şi ianuarie 2010, ar putea impulsiona piaţa ilicită până la pragul de 30% din volumul total al vânzărilor. Adică, exact pragul la care BAT a luat, în urmă cu câteva săptămâni, decizia de a se retrage de pe piaţa letonă. Şi acelaşi nivel al contrabandei la care, în 2004, Philip Morris închidea o fabrică în Ungaria.
„Când o companie de tutun ca BAT închide o fabrică într-o ţară din UE, începi să-ţi pui semne de întrebare”, spune Peter Imre, directorul de corporate affairs al Philip Morris. Aceste mişcări sunt însă fireşti şi departe de a fi singulare. Imre avertizează că „la peste 30 % contrabandă, piaţa legală de ţigarete scade atât de mult încât, volumic, existenţa a trei fabrici în România nu îşi are rostul“.
Indiferent de ce se va întâmpla în viitorul apropiat, JTI nu are niciun gând să se retragă de pe piaţa autohtonă, promite Gilda Lazăr, director de Corporate Affairs al companiei. În mare parte şi pentru că peste o cincime din producţia de aici este destinată exportului, fiind, deci, mai puţin afectată de deciziile locale.
Întrebat dacă ia în considerare o asemenea variantă, şi Adrian Popa, directorul departamentului de Corporate & Regulatory Affairs pentru Europa de Sud-Est al BAT, spune că, „cel puţin până în acest moment, categoric, nu. Totuşi, orice business trebuie dimensionat pe un anumit volum de vânzări şi venituri şi deja s-a pierdut în favoarea contrabandei aproape un sfert din volumul industriei, iar perspectiva următoarelor 6-8 luni nu arată deloc bine”. De remarcat în acest context este faptul că, potrivit Institutului Naţional de Statistică, între mai 2008 şi mai 2009, producătorii de tutun au renunţat la 6.000 de angajaţi, reprezentând o treime din total.
Dacă, fumător fiind, nu aţi cumpărat niciodată ţigări de la traficanţi, şi cifrele vehiculate vi se par exagerate, o explicaţie poate fi şi faptul că „cei mai mulţi consumatori de ţigarete de contrabandă sunt bărbaţi de peste 55 ani, provin din mediul rural şi au venituri mici“, după cum spune Gilda Lazăr, citând un studiu realizat de curând de compania de studii de piaţă AC Nielsen. Motiv pentru care, continuă ea, „cele mai traficate branduri nu sunt Kent sau Marlboro, ci Ronson, Marble, Plugarul sau Viceroy”. De altfel, remarcă reprezentanta JTI, principalele scăderi raportate anul acesta de producători nu se regăsesc, aşa cum ar fi de aşteptat, pe segmentele „scumpe” – Premium şi Prestige – ci pe cele „ale căror preţuri ar trebui să fie (dar nu mai sunt) accesibile, Value şi Base”. Nu este de mirare, ţinând cont că acestea din urmă au cunoscut o creştere a preţurilor de 40% faţă de acum 12 luni (a se vedea datele din tabel), în condiţiile în care ponderea taxelor în acest caz este de nu mai puţin de 83%, faţă de 74% la ţigările Premium.
Conflict mocnit cu guvernul
„Conform estimărilor noastre, în primul semestru, întreaga industrie a virat la bugetul de stat peste 700 de milioane de euro”, spune Adrian Popa. Spre comparaţie, suma se apropie de cea achitată de cel mai mare contribuabil din economie, Petrom. Chiar şi în aceste condiţii, spune reprezentantul BAT, companiile sunt complet ignorate de Ministerul Finanţelor Publice. „Nu a existat vreun dialog cu MFP, nici măcar pe marea problemă a contrabandei. Este nefiresc, şi în ultimii şapte-opt ani nu-mi aduc aminte să se mai fi întâmplat ceva similar”, încheie el.
Din preţul unui pachet de Kent, 15 ţigarete din 20 acoperă impozitele principale către stat.
Adrian Popa, Head of Corporate & Regulatory Affairs South East Europe, BAT
19,1% Cu atât a scăzut producţia de ţigări la nivelul lunii mai 2009, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior
În ultimele nouă luni, accizele pentru ţigări s-au majorat cu 50%. Efectul: contrabanda cu ţigări a urcat la 25% din piaţă. Următoarele două majorări, programate pentru acest an, în devans faţă de calendarul impus de UE, vor duce contrabanda, potrivit estimărilor, la pragul critic de 30% din piaţă.