Ministerul Afacerilor Interne, condus de Carmen Dan, prin Direcția Asigurare Logistică Integrată, a lansat o licitație pentru un acord cadru uriaș, de 1,24 miliarde de lei(280 de milioane de euro) pentru achiziția de autovehicule pentru instituțiile din subordine, data finală de depunere a ofertelor fiind 15 februarie.
Sunt vizate Inspectoratul General al Poliției, IGSU, Poliția de Frontieră, Jandarmeria, Direcția Generală Anticorupție, DGPI și Direcția Permise. “Acord cadru de furnizare autovehicule cu dotari specifice, autoutilitare, autoturisme si autobuze necesare desfasurarii în bune conditii a activitatilor structurilor/institutiilor din cadrul/subordinea MAI”, este descrierea anunțului publicat în SICAP(Sistemul Integrat al Achizițiilor Publice). În motivarea achiziției, Direcția Logistică precizează că parcul auto al structurilor MAI este uzat moral și trebuie modernizat încontinuu.
Cât privește cumpărăturile, Internele vor auto berlină pe benzină inscripționate – până la 1.400 de bucăți, auto berlină pe benzină neinscripționate – până la 505 bucăți, până la 3.700 de SUV-uri 4×4, pe benzină și motorină, inscripționate și neinscripționate, 1.300 de autoturisme 8 + 1, 444 microbuze 16 + 1, 430 de autoutilitare N1, până la 2.000 de unități autovehicule speciale pentru asigurarea ordinii publice, 320 de autobuze 44 +1, alte autospeciale și autoutilitare.
MAI impune câștigătorilor de contracte subsecvente termene de livrare de la 3 la 6 luni, după efectuarea comenzii, funcție de tipul de autovehicu vizat. Spre exemplu, berlinele și autovehiculele de teren trebuie să fie la dispoziția structurilor beneficiare în cel mult 3 luni de la plasarea comenzii
O comandă uriașă așadar, peste 6.000 de autovehicule, care va aduce prosperitate pentru orice furnizor ales. Nu este obligatoriu ca o singură firmă să câștige tot contractul, ci fiecare lot poate reveni unei alte societăți. Fiecare ofertant trebuie să vină cu o ofertă care să asigure perioada standard de garanție(3 ani sau 100.000 de kilometri). În cadrul acestei perioade, reparațiile se vor face pe socoteala furnizorului. Pentru a participa la licitație, o firmă trebuie să facă dovada că a mai gestionat, în ultimii trei ani, măcar un contract de tipul celui pentru care licitează acum și să aibă o cifră de afaceri anuală de măcar 1 milion de euro(echivalent în lei).
Prețul contează în proporție de 90% la stabilirea câștigătorului, cu 10% este punctată capacitatea de a oferi o garanție suplimentară față de cea standard.
Marea schimbare auto a MAI
În primăvara acestui an, MAI a încheiat un alt acord cadru pentru cumpărarea de autovehicule pentru structurile din subordine, unul cu mult mai mic decât cel lansat acum(20 de milioane de euro), care a presupus achiziționarea a 700 de maşini de poliţie, 140 de autovehicule de intervenţie şi patrulare, 3 autobuze, 135 de autovehicule pentru munca operativă, 35 de autospeciale de transport reţinuţi, 35 de motociclete cu dotări specifice muncii de poliţie, 90 de autovehicule pentru munca specifică Poliţiei de Frontieră. Acordul a fost finalizat în noiembrie.
În prezent, din totalul de vehicule prevăzute în tabelele de înzestrare ale structurilor MAI sunt asigurate 53,7% mijloace transport. Dintre acestea, 25% au o vechime de exploatare cuprinsă între 5 şi 10 ani”.
La sfârșitul lui 2017(ultimele statistici disponibile), în România circulau 7,635 milioane de mașini, cifră în creştere cu 8,91% faţă de anul 2016, conform datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
Dintre acestea, aproape 6 milioane erau autoturisme, doar 200.642 mai noi de doi ani. În total, numărul de autovechicule noi era de 287.174 de unități.
De asemenea, conform DRPCIV, din totalul de 7,635 milioane de mașini, 5,7 milioane erau mai vechi de 11 ani. 1,7 milioane, chiar mai vechi de 20 de ani.