Majoritatea oamenilor care-si propun o schimbare in cariera se bazeaza pe propriile forte. In Romania nu exista inca servicii veritabile de orientare profesionala. Consilierii in cariera ofera practic o evaluare a personalitatii si competentelor, fara directionare, sustinere si ancorare pe piata muncii. De aceea, nici serviciile lor nu sunt cautate decat in situatiile de criza, eventual.
Recesiunea neasteptata din domeniul informaticii a afectat nenumarati specialisti din domeniu. IT-isti si operatori GSM platiti cu salarii de neegalat cu putin timp in urma s-au trezit fara nici o perspectiva de lucru. In situatia lor sunt acum multi alti tineri care s-au bucurat de o cota buna pe piata in ultimii ani. Prabusirea mai multor banci, a pietei de capital, scaderea vanzarilor au lasat piata muncii presarata cu victime. Multi, bazan-
du-se pe venituri mari si sigure, s-au indatorat pentru a-si cumpara case si masini luxoase. La polul opus sunt tinerii care nu se incumeta sa faca nici un credit la banca de teama ca ar putea, la un moment dat, sa ramana fara serviciu. si intr-un caz si intr-altul, salariul constituie criteriul principal in analizele care stau la baza acordarii unor credite bancare.
In ultima vreme, bancile au inceput sa acorde tot mai multe credite pentru constructia de locuinte. „E un fel de primavara a creditelor – comenteaza Madalina Popescu, directorul firmei Pluri Consultants. Desigur, toti sunt interesati ca beneficiarii acestor imprumuturi sa ramana activi pe piata muncii pana la achitarea datoriei. Asa a parut ideea integrarii unor servicii financiare capabile sa scada presiunea asupra salariilor printr-o mai buna gestionare a carierei. Sunt tot mai multe persoane care-si schimba locul de munca in fiecare an sau care au diverse accidente, ceea ce creeaza nesiguranta asupra evolutiei in cariera si, implicit, a veniturilor. Noi oferim servicii de gestionare preventiva a carierei.”
Consilierea se aseamana cu activitatea de prevenire a imbolnavirilor efectuata de medici. Persoana este supusa unei analize predictive a posibilitatilor de dezvoltare a carierei. Consilierul investigheaza personalitatea si competentele persoanei respective, face o analiza a organizatiei in care lucreaza, a climatului social, a postului si, nu in ultimul rand, a situatiei lui pe piata in prezent si in perspectiva. „In functie de diagnosticul initial, corelat cu durata si marimea creditului, se stabileste un program de gestionare a carierei pe toata durata finantarii.”
Doctorii pentru sanatatea profesionala
Diagnosticul initial permite stabilirea parcursului profesional anterior si a tuturor consecintelor posibile asupra valorii profesionale viitoare a celui consiliat, pe piata muncii. Evaluarea se va baza pe raspunsurile persoanei consiliate, impreuna cu care se va realiza o descriere sintetica a vietii, cu insistenta asupra pasiunilor si intereselor:
· se va analiza experienta acumulata de-a lungul anilor in cariera;
· se va face descrierea fisei postului ocupat;
· se va analiza pozitia ocupata in companie;
· se vor urmari scopurile propuse in cariera in urma cu un an, cinci ani, dar si viitoare;
· se vor masura competentele necesare sau importante pentru activitatea desfasurata etc.
Urmeaza apoi analiza mediului profesional in care traieste pentru a vedea care este gradul de potrivire a actualei pregatiri si competente cu piata muncii si pentru a se identifica posibile sectoare de activitate spre care se poate face orientarea in viitor. Persoana consiliata participa activ la definirea profilului personal si la stabilirea acestui diagnostic. „Este in interesul sau sa se implice si sa aduca toate informatiile – precizeaza dna Madalina Popescu. Analiza noastra nu o depuncteaza in fata bancii. Dimpotriva! Pe baza rezultatelor obtinute noi vom face un plan de dezvoltare pentru mentinerea activa a persoanei in cauza pe piata muncii, pentru ca intre firma noastra de consultanta si banca se semneaza un contract prin care ne asumam aceasta raspundere. In cadrul acestei conventii, persoana consiliata de noi poate ramane doar o singura data fara venit, dar nu mai mult de trei luni. Pe tot parcursul derularii creditului trebuie sa ramana cu un salariu cel putin egal cu cel avut in momentul semnarii contractului bancar.”
Planul de dezvoltare sau de actiune inseamna descrierea unui traseu profesional foarte detaliat, realist si cu mai multe cai alternative atat in cadrul companiei in care lucreaza persoana consiliata, cat si in afara ei. In permanenta, consilierul va avea grija sa ghideze pas cu pas persoana respectiva si chiar sa se ocupe cu prioritate de pregatirea si plasarea sa pe un nou job ori de cate ori apare o oportunitate. In functie de diagnosticul initial, de conditiile de pe piata si de termenul de creditare se va stabili intervalul de timp in care se vor face intalnirile pentru consiliere: o data pe luna sau la intervale mai mari. Costurile acestui serviciu se stabilesc in procente raportate la rata ce trebuie achitata lunar. Specialistii firmei de consultanta Pluri Consultants apreciaza ca suma nu va depasi 4% din rata lunara stabilita de banca pentru achitarea creditului pentru locuinta.
Serviciul de consiliere poate functiona la fel de bine si in afara acestui context de garantare a carierei in cadrul unui contract de imprumut bancar pentru constructia sau achizitionarea unei locuinte. Este un serviciu de care deja au beneficiat specialisti ce au simtit nevoia unei orientari noi in cariera, oameni care au constientizat ca au ajuns intr-o fundatura profesionala sau care nu au acceptat ideea plafonarii intr-un serviciu, fie chiar bine platit si sigur.
Plan de cariera
Pasul I: Identificati deciziile care trebuie luate
Clarificati decizia ce trebuie adoptata.
Stabiliti obiectivele: aptitudini personale: scopul pentru care vreti sa va puneti in valoare cunostintele, deprinderile, talentul: organizatia sau mediul in care vreti sa lucrati; salariul pe care doriti sa-l primiti; relatia care ati dori sa existe intre viata profesionala si cea personala.
Pasul II: Identificati alternativele valabile
Precizati-va postul/pozitia si locul in care v-ar placea sa lucrati. Pentru o mai buna apreciere luati in calcul:
· pregatirea scolara;
· pregatirea practica;
· posibilitatile de specializare etc.
Pasul III: Evaluati alternativele
Incercati sa identificati posibilele consecinte ale fiecarei alternative pe termen scurt si lung asupra dumneavoastra direct sau efectele indirecte asupra altor persoane de care sunteti legat.
Pasul IV: Selectati cele mai bune alternative
Alegeti alternativele in ordinea prioritatilor si importantei pe care o au pentru dvs.
Nu eliminati alternativele care au parut neinteresante/imposibil de atins la inceput. Ele ar putea, la un moment dat, sa se intoarca inspre dvs.
Pasul V: Actionati
O data ajuns in acest stadiu de planificare al carierei fiti atent ca:
· optand pentru o singura variata inseamna sa pierdeti celelalte alternative!
· a nu actiona/reactiona este tot un fel de actiune!
· decizia trebuie luata inainte de confruntarea sau riscul direct.
Pasul VI: Evaluati actiunea
Monitorizati punct cu punct progresul facut in demersurile dvs. Incercati sa adaptati scopul in functie de schimbarile care apar pe parcursul drumului. si nu uitati un lucru foarte important: puterea adevarata o au numai cei capabili sa invete tot timpul.