Contracte incurajate politic

Radu Berceanu isi incepe mandatul la Transporturi cu o tema delicata trasata de presedintele Basescu. Va trebui sa “incurajeze” constructorii romani sa se asocieze pentru a participa la marile licitatii care vor fi organizate pentru atribuirea contractelor de infrastructura. Pentru ca seful statului crede ca a venit vremea ca firmele autohtone sa-si depaseasca umila conditie de subantreprenori la lucrarile de anvergura. De ce sa se infrupte numai constructorii straini din ace



Radu Berceanu isi incepe mandatul la Transporturi cu o tema delicata trasata de presedintele Basescu. Va trebui sa “incurajeze” constructorii romani sa se asocieze pentru a participa la marile licitatii care vor fi organizate pentru atribuirea contractelor de infrastructura. Pentru ca seful statului crede ca a venit vremea ca firmele autohtone sa-si depaseasca umila conditie de subantreprenori la lucrarile de anvergura. De ce sa se infrupte numai constructorii straini din acest tort?

Buzduganul a fost aruncat cu trei zile inainte de numirea lui Berceanu prin intermediul presedintelui Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu. Acesta a vorbit presei, din senin, despre nevoia unor modificari la legea achizitiilor publice, care sa permita si firmelor romanesti mai mici sa ia parte la marile licitatii publice si sa depuna oferte chiar daca nu au mai executat lucrari de anvergura celei licitate.

Nu este prima data cand Basescu iese la rampa cu declaratii patriotarde. In 1998, pe cand era ministru, le-a cerut romanilor sa renunte la cosmopolitism, sa nu mai apeleze asa des la transportatorii straini si sa zboare cu Tarom, daca vor sa aiba o companie nationala. Un an mai tarziu, decreta ca toate institutiile subordonate ministerului sau vor cumpara numai autovehicule produse de Aro. Ca doar sunt de-ai nostri. Nu-si mai aminteste, insa, ca in privinta constructorilor autohtoni a avut cu totul alta parere. In plin scandal al autostrazii Bucuresti-Pitesti, luandu-i apararea Ancai Boagiu, a aratat acuzator cu degetul spre doua firme romanesti (!) considerate vinovate de proasta executie a lucrarilor de pe o portiune pe care aparusera gropi. Cu alta ocazie, spunea ca unul dintre motivele pentru care companiile straine se califica la marile proiecte este acela ca romanii vin cu oferte mai scumpe. Indicatia data acum ministrului Berceanu este si mai neinspirata, judecand dupa miza si implicatii. In perioada urmatoare, in conturile infrastructurii vor intra fonduri europene uriase. Miliarde de euro vor fi puse la bataie pentru modernizarea retelei de drumuri. Proiecte la care este absolut firesc sa ravneasca si sa se califice inclusiv firmele romanesti. Nefiresc ar fi ca unul sau altul dintre competitori sa primeasca “incurajari” intr-un proces care trebuie sa fie nediscriminatoriu si in care sa castige cea mai buna oferta.