Dacă în 2015-2016, oficialii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere au plătit aproximativ 229 milioane lei, fără TVA, pentru deszăpezirea autostrăzilor, drumurilor naționale și centurilor, anul acesta, până în prezent, când am avut deja două ninsori puternice, din contractele CNAIR rezultă că întreținerea curentă pe timp de iarnă pentru 2016-2017 costă 224 milioane lei, fără TVA. Un calcul simplu arată că în această iarnă, deszăpezirea costă aproximativ 3.500 euro-km.

Potrivit contractelor acord-cadru, firmele de deszăpezire beneficiază de două tipuri de tarife. Compania de Drumuri plăteşte un tarif pentru perioada de staţionare şi unul pentru zilele când se acţionează. Mai exact, firmele private încasează în medie 12 lei pe oră pentru fiecare mașină de deszăpezire care staţionează.

Prima ninsoare a dublat valoarea contractelor de deszăpezire

La începutul lunii, după vizita premierului Sorin Grindeanu la Ministerul Transporturilor, oficialii CNAIR s-au gândit să actualizeze valorile contractelor de deszăpezire. Dacă până la prima ninsoare, deszăpezirea costa circa 143 milioane lei, la începutul săptămânii trecute, lucrările pe timp de iarnă au ajuns să coste 269 milioane lei, (aproximativ 60 milioane euro). Pe motiv că nu s-au prezentat firme la licitaţiile organizate de CNAIR, majoritatea contractelor de deszăpezire au fost atribuite prin procedură de urgenţă, fără licitaţie publică. Cel mai probabil, valoarea contractelor de deszăpezire se modifică odată cu a treia ninsoare anunţată în perioada următoare.

Contracte acord-cadru de deszăpezire 2016-2020 de peste 280 milioane euro

Anul trecut, fosta conducere a CNAIR a cumpăratt 100 de autofreze şi a încheiat contracte acord-cadru de deszăpezire pentru perioada 2016-2020 în valoare de peste 281 de milioane de euro. Majoritatea contractelor de întreţinere pe timp de iarnă au fost semnate cu firme abonate la banul public. Chiar dacă autofrezele au fost distribuite în zonele cu cel mai mare pericol de înzăpezire, respectiv Buzău, Brăila, Vrancea, Ialomiţa, Tulcea, Constanţa şi Călăraşi, oficialii CNAIR au parafat contracte de deszăpezire de zeci milioane de euro pentru judeţele unde au fost repartizate utilejele performante ce ar fi trebuit să deszăpezească autostrăzile şi drumurile naţionale.
În ultimii ani, de departe cel mai mare pericol de înzăpezire îl prezintă autostrada Bucureşti-Constanţa, drumurile din judeţul Constanţa, DN 2 Urziceni-Râmnicu Sărat, DN 23 Brăila-Focşani şi şoseaua care leagă Râmnicu Sărat de Brăila.
Paradoxal, pentru autostrada Soarelui, drumul cu cel mai mare pericol de înzăperire din România, oficialii CNAIR au reuşit să semneze contracte de deszăperire cu patru zile înainte de încheirea anului trecut. Mai exact, deszăpezirea pe A2, tronsonul de autostradă între Bucureşti-Lehliu de asocierea Tel Drum, Fincodrum şi Viabild Cons VT, pe data de 27 decembrie 2016,  cu o oferta de 5,47 milioane lei. Restul autostrăzii, porţiunea Lehliu-Cernavodă-Constanţa ar trebui deszăpezită de firmele Tramenco şi Itaro pentru aproximativ 16,2 milioane lei.

Unde a fost cod roşu de viscol, CNAIR achită deszăpezire de peste 11 milioane euro

În județele Buzău, Brăila, Ialomița, Vrancea, Constanța, Călărași, Tulcea, unde a fost Cod roșu de viscol și ninsoare abundentă, CNAIR are contracte de deszăpezire 2016-2017 de peste 11 milioane euro. Pentru Secţia de Drumuri Naţionale Buzău, oficialii CNAIR au încheiat acord-cadru cu asocierea Athos Com-Riposta Trans-Ady Comservice, iar valoarea contractului subsecvent este de circa 8,4 milioane lei. Drumurile Naţionale din adminstrarea SDN Brăila ar trebui deszăpezite de Rad Trans-Florconstruct pentru 5,6 milioane lei. Secţia de Drumuri Naţionale Constanţa are contract de deszăpezire cu firme Diferit, în valoare de circa 11,8 milioane lei. În judeţul Tulcea, drumurile naţionale sunt deszăpezite de Agro Trans şi Petroconstruct Group pentru aproximativ 7,8 milioane lei. Societatea Oyl Company Holding se ocupă de deszăpezirea drumurilor naţionale din Ialomiţa, iar valoarea contractului este de circa 6,1 milioane lei, în Vrancea, drumurile naţionale sunt deszăpezite de Florcontruct pentru 6,3 milioane lei, iar în Călăraşi, SC AgroTrans NMI are un contract de puţin peste 4,7 milioane lei pentru întreţinerea pe timp de iarnă a drumurilor naţionale.