Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a declarat, luni, într-o conferință de presă, că sectorul feroviar are contracte de finanțare în valoare de aproximativ 15 miliarde de lei, aproximativ 700 km de cale ferată având contracte încheiate prin PNRR.

Din acești 700 km, aproape 300 km sunt pentru lucrări de modernizare pe două tronsoane, de la Caransebeș la Arad și de la Episcopia Bihorului la Cluj.

În plus, peste 400 km sunt pentru lucrări de reparații care pot fi, de asemenea, finanțate prin PNRR.

”Valoarea totală a contractelor de finanțare în sectorul feroviar, inclusiv a celor din PNRR, Programul Operațional de Transport (POT) și Mecanismul Conectarea Europei (CEF), este foarte mare”, spune ministrul.

Sorin Grindeanu a relatat că termenul limită pentru ca CFR să semneze 50% din contractele finanțabile prin PNRR a fost la sfârșitul anului trecut, iar acestea au ajuns aproape de 90%.

Un singur contract, Lotul I, a rămas nesemnat, dar ministrul Transporturilor anticipează că acesta va fi încheiat în următoarele săptămâni, după ce se va lua o decizie în instanță. Odată ce acest contract va fi semnat, vor fi ajuns la 100%, ceea ce le va permite să avanseze cu implementarea.

Legătura dintre Caransebeș și Craiova, un alt proiect major

Ministrul a precizat că legătura dintre Caransebeș și Craiova va fi finanțată prin Programul Operațional de Transport, care este un alt proiect major. El a menționat că speră ca unele părți ale proiectului să poată fi finanțate prin POT, deoarece nu este posibilă finanțarea întregii Magistrale 500, în special a zonei Moldovei de la Ploiești la Siret, din cauza fondurilor insuficiente.

Pentru a rezolva această problemă, ministrul a avut o discuție cu Banca Mondială și s-a ajuns la soluția de a finanța părțile rămase prin împrumuturi acordate de Banca Mondială.

„Un alt proiect, de asemenea major, va fi finanţat prin POT – şi anume acea legătură dintre Caransebeş şi Craiova. Tot prin POT îmi doresc să fie finanţate bucăţi, pentru că nu vom putea să finanţăm toată Magistrala 500 – şi anume pe zona Moldovei, de la Ploieşti la Siret. Nu sunt sume suficiente din acest punct de vedere să finanţăm total şi Magistrala 500 – tocmai de aceea soluţia pe care am gândit-o – inclusiv azi am avut o discuţie cu Banca Mondială – este de a finanţa bucăţile rămase prin împrumuturi oferite de către Banca Mondială”, a adăugat ministrul.