guvernantilor au incetinit constructia de autostrazi si risca sa intarzie securizarea frontierelor. Cele mai importante dintre contractele controversate incheiate in timpul Cabinetului condus de Adrian Nastase raman in picioare, au anuntat de curand reprezentantii coalitiei. Saptamana trecuta, postul de televiziune France 3 a difuzat fragmente dintr-o conferinta de presa sustinuta la Bruxelles de premierul Calin Popescu Tariceanu. Departe de ochii romanilor, acesta a admis deschis ca afacerea de securizare a frontierelor, incheiata cu European Aeronautic Defence and Space Company (EADS), in august 2004, va ramane valabila. Si ministrul de interne Vasile Blaga spusese ca „daca EADS intelege sa renunte la orice suprapuneri cu programe finantate de Uniunea Europeana, va pastra contractul“.Si in privinta Autostrazii Transilvania, proiect de 2,8 miliarde de dolari, care ar urma sa fie realizat de gigantul american Bechtel, lucrurile par clare: soseaua se va construi, pana la urma, dar in acest an vor fi alocate doar 213 milioane de dolari fata de cele 360 prevazute initial. „Ministerul Transporturilor, principalul finantator al autostrazii Brasov – Bors, va suferi o rectificare negativa, prin diferenta de curs valutar“, a precizat presedintele interimar al PD, Emil Boc. Afirmatii de acest gen vin sa contrazica, insa, zeci de declaratii facute de actuala putere inainte si dupa alegerile de anul trecut. In 18 octombrie 2004, de exemplu, Traian Basescu spunea despre premierul francez Jean Pierre Raffarin, aflat in vizita oficiala in Romania, ca „a venit sa-si ia tainul“, cu referire directa la contractele incheiate fara licitatie. Cateva saptamani mai tarziu, actualul presedinte anunta ca, daca va ajunge la putere, va anula afacerile de acest gen, mentionand expres EADS si Bechtel, iar imediat dupa ce noul guvern a depus juramantul au fost anuntate verificari drastice privind modul de incheiere si costurile contractelor respective.Intelegerile cu Vinci, Strabag si Ashtrom&Roichman privind constructia autostrazii Bucuresti – Brasov au fost intr-adevar anulate, iar criticile la adresa Bechtel si EADS au continuat permanent. Nu mai devreme de inceputul lui iunie, de exemplu, premierul declara ca prioritara este autostrada Pitesti – Sibiu – Deva – Timisoara – Arad – Nadlac, de pe coridorul IV.In ciuda atitudinii aparent intransigente, in interiorul coalitiei au aparut, treptat, partizani ai contractelor controversate, mai ales in ceea ce priveste autostrada Brasov – Bors. UDMR a fost printre cei mai infocati sustinatori ai proiectului, insa si reprezentantii Aliantei D.A din Ardeal au trecut de partea Bechtel. Surse din interiorul partidelor din arcul guvernamental spun ca o eventuala renuntare la proiect ar nemultumi electoratul din regiune, fidel de 15 ani dreptei. Mai mult, recenta readucere pe tapet a coridorului IV nu ar fi decat o incercare de a repara imaginea coalitiei, serios sifonata in Banat cu ocazia inundatiilor.Ceea ce e mai important, insa, este ca disputele interminabile nu au facut decat sa puna bete in roate proiectelor de dezvoltare a infrastructurii. Chiar daca ar avea prioritate, lucarile la autostrada spre Timisoara si Arad nu ar putea incepe mai devreme de 2007, deoarece lipsesc studiile de fezabilitate si proiectele si nici finantarea nu e suta la suta sigura. In acelasi timp, din lipsa de bani, mai bine de o treime din lucratorii de pe santierele Bechtel au fost trimisi in somaj tehnic. Intarzierea derularii proiectului a pus in pericol si termenul-limita al procesului de securizare a frontierelor. Iar ceea ce e si mai grav, este ca scandalurile legate de cele doua afaceri nu par a se opri, desi guvernantii si companiile par sa fi cazut la pace. „Ceea ce face Bechtel, mie incepe sa-mi displaca, pentru ca suna a presiuni politice. (…) Bechtel nu da nici un sfant pentru autostrada“, este ultima declaratie a premierului Tariceanu pe acest subiect. Nu in ultimul rand, sesizarile penale impotriva unor inalti oficiali din guvernul Nastase, inclusiv Miron Mitrea si Toma Zaharia, nu pot da nastere decat unor noi dispute.

CE VIZEAZA CELE DOUA CONTRACTE CONTROVERSATE

• Contractul cu Bechtel a fost semnat pe 19 decembrie 2003. La inceput, a fost prezentat ca parteneriat public-privat, insa s-a demonstrat in curand ca a fost vorba de o incredintare directa.
• Afacerea vizeaza constructia a 415 kilometri de autostrada, pe traseul Brasov – Fagaras – Targu Mures – Cluj – Zalau – Bors. Valoarea lucrarilor ar trebui sa fie de 2,2 miliarde de euro, la care se vor adauga dobanzi, studii, consultanta tehnica si despagubiri pentru terenurile expropriate.
• Cu European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) contractul s-a semnat in august 2004. EADS ar fi trebuit, initial, sa securizeze 3.147 de kilometri de frontiera, insa nu se va mai lucra in ariile deja securizate sau pentru care s-au obtinut deja finantari.
• Investitia, in valoare de circa un miliard de euro (650 de milioane de euro fara TVA, accize, taxe vamale si alte cheltuieli) trebuie terminata in 2009. Desi s-a spus ca pana la sfarsitul lui 2006 ar trebui finalizate proiectele in zonele mai sensibile ale granitei, s-a descoperit ca o buna parte a frontierei de nord cu Ucraina nu urma sa fie securizata pana la intrarea in UE