Amanarea de la plata TVA pe trei ani , scutirea de la plata impozitului pe profit pe o perioada de cinci ani, posibilitatea de a introduce in Romania un contingent de autoturisme marca Renault scutite de taxe vamale si, nu in ultimul rand, interzicerea importului de masini second-hand. Cam asta cerea firma franceza Renault, acum cateva luni, pentru a semna contractul de preluare a Uzinei de Automobile Dacia Pitesti. Atunci cand Renault a formulat aceste cereri, toata lumea a considerat ca francezilor le lipseste o doaga.
Acum o saptamana, ministrul finantelor, Decebal Traian Remes, a anuntat ca s-a ajuns la un acord de principiu privind conditiile dorite de producatorul francez. Practic, 80% din cereri au fost acceptate. Din toata lista inaintata de francezi, doar problema interzicerii importului de masini la mana a doua a ramas suspendata, si asta pentru ca Remes nu era abilitat sa ia nici o pozitie vizavi de aceasta problema.
intr-un fel, producatorul pitestean este in corzi. De la 1 ianuarie 2000, toate automobilele romanesti trebuie sa respecte normele europene de securitate privind coliziunile si reglementarile de depoluare, iar o aliniere a masinilor fabricate la Colibasi la cerintele europene ar implica niste costuri impresionante. in aceste conditii, este putin probabil ca Renault sa nu fi luat cunostinta de aceste probleme ale companiei romanesti.
Succesul obtinut de Renault la negocierile cu ministrul finantelor nu a avut darul de a-i revolta pe principalii actori de pe piata romaneasca de automobile, si nici pe marii importatori. O data cu facilitatile obtinute de concernul coreean Daewoo in 1994, cand acesta a preluat Uzina de Automobile Craiova, si importatorii au obtinut ceva. Anume, posibilitatea de a importa un contingent in valoare de cinci milioane de dolari, fara plata taxelor vamale. Acum ei spera sa ia o felie de tort de pe urma venirii Renault.

Daewoo vrea facilitati
la fel ca Renault
Interesanta este pozitia concernului coreean, care nu se opune facilitatilor oferite lui Renault, atat timp cat acestea le sunt date si lor. O.J. Kwoon, presedintele Daewoo Automobile, sustine ca ar fi normal ca aceste inlesniri sa fie acordate si companiei sale. „Cand am venit in Romania, Guvernul de atunci ne-a promis ca, in cazul in care un alt mare producator va intra pe piata si va beneficia de facilitati, acestea ne vor fi acodate si noua. Sper ca actualul Guvern va respecta aceasta promisiune”, ne-a spus O.J. Kwoon. Daewoo a cumparat Uzina de Automobile de la Craiova cu 156 milioane dolari, in conditiile in care aceasta avea 3.000 de lucratori si o productie de 3.000 de autoturisme Oltcit pe an. Renault va cumpara un producator care detine peste 60% din piata autohtona, cu 28.000 de angajati, si va beneficia de facilitati care le intrece de departe pe cele obtinute de coreeni. Pretul de achizitie propus de Renault este de 31 milioane dolari pentru 51% din actiunile fabricii pitestene. „Noi am cumparat o fabrica mult mai mica decat cea de la Colibasi, la un pret de cinci ori mai mare. Plus de asta, noi nu am afectat segmentul de piata al Daciei. Va dati seama ca, in cazul in care Renault obtine si facilitatile pe care le-a cerut iar acestea nu ni se dau si noua, situatia nu este deloc corecta”, a continuat O.J. Kwoon.
Daewoo se pare ca va fi cel mai afectat de aceasta afacere. Modelele pe care Renault le propune se adreseaza exact aceluiasi segment de piata pe care acum il detine firma coreeana. Lucru sustinut si de Marius Carp, directorul executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile: „Renault a anuntat ca va comercializa masini cu preturi medii si peste cele medii, adica exact aceleasi tipuri ca si cele ale Daewoo”. Un exemplu ar fi modelul Matiz, ce se vinde la un pret de aproximativ opt mii de dolari, si care va fi puternic concurat de Renault Clio care, dupa toate probabilitatile, va fi comercializat cu 6.500 de dolari.
De altfel, Daewoo nu a dus-o prea bine nici atunci cand s-a aflat singur pe piata, fara a avea in coaste un concurent de talia lui Renault. Astfel, numai anul trecut, in vreme ce Dacia lucra la capacitate maxima, avand o productie de 106.000 bucati, Daewoo producea 24.000 de automobile. Un actor important de pe piata ne-a declarat ca, de fapt, Daewoo a scazut volumul productiei, fiind fortat sa lichideze stocurile formate in 1997. insa presedintele Daewoo Romania a negat vehement aceasta stire.

Euro 2 a redus importurile de masini second-hand
Importatorii de masini second-hand nu au cum sa fie afectati nici de venirea Renault si nici de facilitatile obtinute de acesta la masa verde. Motivul: Renault va comercializa masini de peste sase mii de dolari, ceea ce nu ii va afecta pe cei care aduc autoturisme la mana a doua din Occident, pe care le vand cu maximum trei mii de dolari. „Facilitatile acordate Renault ne vor afecta la fel de mult ca cele de care a beneficiat si Daewoo. Romanii nu prea se inghesuie sa cumpere masini occidentale noi, pentru simplul motiv ca sunt prea scumpe”, ne-a declarat Carin Toncean, importator de masini second-hand din Germania si Olanda. Suspendarea Ordonantei nr. 92, care permitea importul de autoturisme fara taxe vamale daca acestea erau inregistrate ca aport la capitalul social al unei firme, se pare ca a redus la jumatate importurile de masini second-hand. Daca pana in luna mai a anului trecut, se importau patru-cinci mii de astfel de autoturisme, in iunie si iulie numarul s-a dublat. Aceasta perioada a coincis cu introducerea obligativitatii ca autoturismele importate sa respecte normele antipoluare Euro 2.
Dupa introducerea normelor, piata second-hand a cazut la doua mii de masini importate pe luna, iar fenomenul de descrestere a acestui segment se pare ca va continua avand drept cauza anularea Ordonantei nr. 92. De altfel, 1998 a fost un an foarte bun pentru piata autoturismelor. in conditiile recesiunii economice, pentru prima oara au fost vandute mai mult de 200.000 de automobile. Dintre acestea 70% au fost masini noi, restul second-hand. Tot mai multi sustin ca, de fapt, Renault a venit aici doar pentru a fabrica masini ieftine. in Occident, profiturile sunt aduse de masinile scumpe si de lux.
Acum, Renault este practic intr-o dilema: sa produca masini din ambele categorii sau sa renunte la masinile ieftine. Prima varianta i-ar afecta imaginea de fabricant de masini scumpe, iar a doua nu prea ii convine. Asa ca a gasit o varianta de mijloc: cumpara fabrici in Europa de Est, unde forta de munca este ieftina, si produce autoturisme ieftine, dar nu sub numele Renault. E mult mai simplu sa vinzi Dacii ieftine fabricate de Renault. Astfel acoperi si segmentul de piata de masini ieftine si nici nu iti strici imaginea in lume.