Control ITM în 2016: Ce documente solicită inspectorii de muncă în timpul verificărilor la firme

În cadrul acțiunilor de control, angajații de la Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) au dreptul să verifice dacă și în ce mod legislația din domeniul relațiilor de muncă este respectată de firme, precum și dacă angajatorii încalcă sau nu dispozițiile privind securitatea și sănătatea în muncă.

În cazul în care nu sunt lăsați să înceapă verificările, aceștia pot să dea amenzi de până la 10.000 de lei, scrie avocatnet.ro

Inspectorii de muncă au dreptul, potrivit Legii nr. 108/1999 pentru înființarea și organizarea Inspecției Muncii, să aibă acces liber, permanent și fără vreo înștiințare prealabilă, în sediul oricărui angajator și în orice loc de muncă organizat de persoane fizice sau juridice.

Un alt element inspectat în cadrul unui control este registrul general de evidență a salariaților, iar printre actele care vor fi verificate se numără :

  • documentele de plată care atestă efectuarea plății salariilor;
  • actele ce atestă plăţile către bugetul asigurărilor sociale de stat, de sănătate, de constituire a fondului pentru plata ajutorului de şomaj;
  • balanţa de verificare contabilă pentru verificarea fondului de salarii;
  • foaia colectivă de prezenţă a salariaţilor;
  • documente justificative privind acordarea concediilor de odihnă, concediilor medicale, concedii pentru îngrijirea copilului, concediilor fără plată, concedii de studii, acordarea orelor suplimentare;
  • pentru dovedirea existenţei unui raport juridic de muncă: facturi fiscale, avize de însoţire a mărfii, monetare etc;
  • registrul de procese verbale de predare-primire in cazul societăţilor de pază;
  • normative de plată în acord în cazul societăţilor care practică acest tip de salarizare.