Controlorii de trafic aerian, în grevă de avertisment, miercuri, timp de două ore

Controlorii de trafic aerian vor intra în grevă de avertisment, miercurea viitoare, timp de două ore, cauza fiind neîncheierea Contractului Colectiv de Muncă, a declarat, joi, secretarul Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR), Andreiaş Păduraru.

"Controlorii de trafic aerian vor fi în grevă miercuri, timp de două ore, între 11,00 şi 13,00. Cauzele sunt neîncheierea Contractului Colectiv de Muncă, neajungerea la nicio înţelegere în urma unei concilieri avute cu Inspectoratul Teritorial de Muncă. Nu am ajuns la niciun rezultat", a spus Păduraru.

Potrivit acestuia, în cele două ore de grevă, ROMATSA va asigura, conform legii, o treime din traficul aerian, la care se adaugă aeronavele care transportă şefi de stat, prim miniştri, miniştri, monarhi, bolnavi, avioanele militare, avioanele de căutare cu salvare şi cele umanitare.

"Care vor fi aceste zboruri, se va decide la nivelul organismelor internaţionale, respectiv Eurocontrol, de la Bruxelles, pentru că o aeronavă nu poate zbura fără un plan de zbor depus. Aceste planuri de zbor sunt, practic, aprobate de acest organism. Dânşii vor decide care este acea treime", a precizat, la rândul său, liderul Sindicatului Controlorilor de Trafic Aerian (ATCOR), Gabriel Tudorache, la sediul ROMATSA.

Andreiaş Păduraru a precizat că negocierile vor continua, chiar dacă a fost anunţată această grevă de avertisment.

"Noi, conform legii, suntem obligaţi să solicităm continuarea negocierilor chiar şi pe perioada declanşării conflictului de muncă şi chiar şi a grevei de avertisment. Trebuie să respectăm legea şi asta vom face", a precizat acesta.

Potrivit sindicalistului, în cazul în care nu se va ajunge la nicio înţelegere nici în urma acestei greve, o decizie referitoare la acţiunile viitoare va fi luată în cadrul Comisiei de negociere a sindicatelor.

"Vom stabili o hotărâre în cadrul Comisiei de negociere a sindicatelor. Aşteptăm şi avem speranţa că ne vom întâlni, vom negocia şi ne vom înţelege", a subliniat reprezentantul ATSR.

Sindicaliştii de la ROMATSA spun că ultima oară când s-a pus problema unei greve a fost începutul anilor '90. Acum s-a ajuns în această situaţie după negocieri care au durat mai mult de două luni pentru încheierea unui nou CCM. Cu toate acestea, nu s-a ajuns la nicio înţelegere, iar de la 1 iunie 2015 angajaţii ROMATSA nu mai au Contract Colectiv de Muncă.

De asemenea, sindicaliştii mai au 14 revendicări ce vizează zona profesională, protecţia salariaţilor, siguranţa traficului aerian, dar şi drepturile sindicale, cea mai importantă fiind cea legată de vârsta pensionării. Însă, spun ei, directorul ROMATSA a refuzat continuarea negocierilor.

"A urmat o conciliere pe 14 revendicări ale noastre, dar niciuna dintre ele nu a fost rezolvată la acea conciliere. Domnia sa a refuzat continuarea negocierilor. Una dintre ele este faptul că noi ne pensionăm efectiv la 65 de ani. Vârsta de pensionare a controlorului de trafic în România este de 65 de ani. De şapte ani nu reuşim să promovăm această lege, deşi toate partidele care au fost la putere recunosc că nu se poate aşa ceva, în Europa vârsta de pensionare fiind de maximum 52-55 de ani. Avem o solicitare care este rezultatul Memorandumului încheiat anul trecut cu domnul ministru Şova (Dan Şova, fost ministru al Transporturilor – n.r.) de a face un articol în Contractul Colectiv de Muncă să nu mai stăm la dirijare în momentul în care împlinim 55 de ani, acest lucru fiind efectiv un pericol pentru siguranţa traficului aerian. Este imposibil ca la asemenea vârstă să mai ai reacţii la fel ca la 20, 30 de ani, la secundă. Aceasta este una dintre cele mai importante revendicări", a precizat Tudorache.

Sindicaliştii afirmă că sunt deschişi în continuare negocierilor, deşi, spun ei, sunt ameninţaţi şi şantajaţi de directorul ROMATSA, şi solicită ajutorul tuturor instituţiilor care pot să rezolve situaţia regiei.

Zilnic, peste 2.000 de aeronave traversează spaţiul aerian al României.

Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA se află sub autoritatea Ministerului Transporturilor. ROMATSA are statut de regie autonomă autofinanţată de importanţă naţională, deţine monopolul natural al serviciilor de trafic aerian şi nu primeşte de la bugetul statului sume pentru realizarea obiectivului de activitate sau pentru realizarea programului de investiţii şi dezvoltare.

Pentru serviciile de trafic aerian asigurate aeronavelor civile care survolează spaţiul aerian al României, Regia Autonomă ROMATSA aplică prevederile reglementărilor EUROCONTROL (Organizaţia Europeana pentru Siguranţa Navigaţiei Aeriene), la care România a aderat din anul 1996.

SURSA: Agerpres