Zvonurile s-au confirmat – Guvernul a aprobat amendarea codului de procedură fiscală pentru a permite contribuabililor să-şi plătească obligaţiile fiscale într-un cont unic.
Conform acestor noi prevederi, contribuabilii vor face doar două plăţi – una pentru obligaţiile către bugetul de stat şi alta pentru restul obligaţiilor.
Noile norme se regăsesc în OG nr. 47/2007 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale şi intră în vigoare la 1 ianuarie 2008. Prin derogare de la acest termen, contribuabilii care plătesc integral şi la termenele prevăzute de lege obligaţiile fiscale şi care nu au alte obligaţii fiscale restante vor putea face plăţile în contul unic începând cu obligaţiile fiscale aferente lunii septembrie 2007.
Sigur, problema numeroaselor plăţi care trebuie făcute către diverse bugete şi fonduri a fost ridicată de multe ori de către mediul de afaceri. În special în cazul contribuţiilor de tot felul (0,25% din ceva sau 0,75% din altceva) se ajungea ca valoarea comisioanelor să depăşească suma obligaţiilor datorate. Un motiv suficient pentru a căuta soluţii alternative.
Astfel că apariţia contului unic pare să fie o facilitate importantă, dar să nu uităm că în forma anterioară a codului de procedură fiscală (cea de dinainte de modificările aduse de către OG nr. 47/ 2007) exista deja o altă facilitate şi anume posibilitatea de a plăti trimestrial obligaţiile fiscale de natură salarială pentru microîntreprinderi – aşa cum sunt ele definite de Legea nr. 346/2006 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii. Conform acestei facilităţi, atât contribuabilii plătitori de impozit pe venitul microîntreprinderilor, cât şi unii dintre contribuabilii plătitori de impozit pe profit pot efectua plăţi cumulate trimestriale. Este vorba de acordarea unui credit fiscal destul de important şi, totodată, de reducerea comisioanelor plătite de către contribuabili.
Cele două facilităţi – cea veche, precum şi cea nouă – au cam acelaşi scop. Se pune întrebarea care dintre ele este mai eficientă şi mai bine primită de către mediul de afaceri.
Compensări inechitabile pentru plăţile trimestriale
Înainte de a da un posibil răspuns la întrebarea de mai sus, trebuie să remarcăm faptul că guvernanţii au amendat vechea facilitate legată de plăţile trimestriale; ei au exclus plătitorii de impozit pe profit de la posibilitatea plăţii trimestriale a obligaţiilor fiscale de natură salarială.
Prin raportare la vechile prevederi, trebuie reţinut că urmează să beneficieze de posibilitatea plăţilor trimestriale şi asocierile fără personalitate juridică constituite între persoane fizice. Pe de altă parte, asociaţiile, fundaţiile şi celelalte entităţi fără scop patrimonial urmează a plăti obligaţiile fiscale semestrial şi nu anual, aşa cum era prevăzut în forma anterioară a codului de procedură fiscală.
Intrarea în vigoare a noilor prevederi legate de termenele de plată este stabilită pentru 1 ianuarie 2008.
Privite în ansamblu, suntem de părere că noile prevederi restrâng facilităţile acordate contribuabililor. Este adevărat că în categoria obligaţiilor de natură salarială a fost introdus şi impozitul pe venitul obţinut în baza convenţiilor civile – ceea ce permite plata şi declararea trimestrială a acestuia, dar aceasta este o facilitate minoră dacă ne gândim la gradul de răspândire a acestor tipuri de contracte.
Altfel spus, restrângerea dreptului de a plăti trimestrial anumite obligaţii fiscale afectează destul de mulţi contribuabili foarte mici care au optat pentru plata impozitului pe profit. Noile prevederi care permit plata în contul unic nu reprezintă o compensare echitabilă, în opinia noastră.
De altfel, plăţile în contul unic ridică întrebări legate de implementarea efectivă a acestei măsuri, ca urmare a formulării din textul de lege: „Distribuirea sumelor din contul unic se face de organul fiscal competent, distinct pe fiecare buget sau fond, după caz, proporţional cu obligaţiile datorate.”
Nu este nicidecum clar ce înseamnă această distribuire proporţională. Proporţional în raport cu ce? Dacă ne gândim, spre exemplu, la bugetul de stat, nu vedem cum s-ar putea face distribuirea proporţională a unei sume reprezentând totalul dintre impozitul pe profit, TVA şi accize. Mult mai logic ni s-ar părea ca distribuţia să se facă în funcţie de cuantumul obligaţiilor fiscale declarate.
Clarificări aşteptate după apariţia normelor
Mai există însă o şansă ca lucrurile să se termine cu bine şi asta s-ar putea întâmpla odată cu apariţia normelor metodologice de aplicare, prin care să se clarifice aspectele legate de repartiţia sumelor virate în contul unic.
Ca o concluzie preliminară, putem spune că procedura de plată în cont unic nu va fi una simplă. Să nu uităm că până anul acesta a existat varianta alocării codurilor de evidenţă a plăţii, care permitea individualizarea plăţilor bugetare. Era o măsură cu mult bun simţ, dar la care s-a renunţat din motive nu prea clare (am putea avansa o explicaţie, şi anume implementarea defectuoasă).
Prin comparaţie, noua modalitate de efectuare a plăţilor pare să ridice chiar mai multe dificultăţi de implementare. Să nu uităm cât de frecvente sunt problemele legate de clarificarea fişelor de evidenţă fiscală şi care au ca principal motiv proasta corelare a informaţiilor cuprinse în declaraţiile fiscale cu cele legate de plăţi. Din acest punct de vedere, noile proceduri de plată nu oferă, cel puţin deocamdată, perspective de îmbunătăţire a acestei situaţii.
OG nr. 47/2007
Concret, modificarea inclusă în OG nr. 47/2007 este următoarea:
„Alineatul (7) al articolului se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(7) Prin derogare de la dispoziţiile legale în vigoare privind termenele de plată, impozitele şi contribuţiile aferente veniturilor din salarii, precum şi impozitul reţinut la sursă potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, se plătesc astfel:
a) trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului, de către contribuabilii persoane juridice plătitoare de impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, asocierile fără personalitate juridică constituite între persoane fizice, precum şi de către persoanele fizice care desfăşoară activităţi independente;
b) semestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare semestrului, de către asociaţii, fundaţii sau alte entităţi fără scop patrimonial, cu excepţia instituţiilor publice."