Internetul pe mobil şi bibliotecile digitale nu au nimic în comun la prima vedere. Dar Orange le aduce împreună, în încercarea de a-şi creşte veniturile, prin lansarea unor servicii cu valoare adăugată.
La urma urmei, un mobil e necesar pentru a da şi primi telefoane, se pot încăpăţâna să susţină unii utilizatori de telefonie mobilă. Însă aceştia sunt tot mai puţini. Transferul de date sau descărcarea de muzică şi clipuri video sunt câteva servicii care încep să prindă din ce în ce mai mult teren, iar în perioada următoare li se vor mai adăuga şi altele, care până acum nu aveau nimic în comun cu telefonia mobilă.
Aproape niciunul dintre marii operatori telecom nu concepe să nu devină furnizor integrat de comunicaţii. Săptămâna trecută, Orange a lansat, la Paris, câteva produse şi servicii în care nu telefonia mobilă joacă rolul principal. Pentru că în Franţa compania oferă şi internet fix, şi IPTV, o parte din noile lansări se adresează acestor segmente de clienţi, dar Vincent Lobry, home marketing director al companiei, spune că nu există
niciun motiv pentru care două dintre aplicaţii nu s-ar lansa anul viitor şi în România. Este vorba de Orange Music şi Reach Everyone.
Prima este un software care permite transferul de muzică între calculator şi telefonul mobil, dar şi gestionarea melodiilor din PC, iar cea de-a doua este o aplicaţie ce sincronizează permanent datele de contact din telefon cu cele din calculator, dar permite şi efectuarea de apeluri vocale, trimiterea de mesaje scrise sau e-mailuri. „Aplicaţiile trebuie doar adaptate pieţei, cu toate că este posibil ca, pentru segmentul business, în România să fie adusă varianta în limba engleză“, spune managerul.
Poate cea mai interesantă dintre inovaţiile companiei este însă Home Library, un hard extern cu o capacitate de stocare de 500 Gb care, conectat la modemul wireless Livebox, permite accesarea conţinutului de la distanţă. În Franţa, unde Orange TV are circa un milion de abonaţi, va putea fi folosită şi funcţia de înregistrare a programelor de televiziune.
Trimestrial, 15-20 de modele noi de telefoane
Dar bătălia dintre operatori se dă nu numai prin tarife mai mici şi oferte mai variate, ci şi prin vânzarea de telefoane noi. Mai ales pe o piaţă saturată, aşa cum tinde să devină şi piaţa de telefonie mobilă românească, fidelizarea clienţilor sau câştigarea acestora de la un alt operator devine mai importantă decât atragerea celor noi. Şi aici, unul dintre rolurile importante îl joacă telefoanele mobile, cu cât mai noi şi la preţuri mai mici, cu atât mai bine. Subvenţia acestora este practic recuperată din traficul de voce şi date efectuat de client, însă operatorii se feresc să facă publice aceste cifre.
Orange, de exemplu, face achiziţiile de mobile la nivel de grup. „După ce cumpărăm telefoanele de la producător la nivel central, decidem la nivel de ţară modelele de telefoane care vor fi lansate, apoi hotărâm, pentru fiecare perioadă comercială, care durează circa şase-şapte săptămâni, ce subvenţii aplicăm“, explică Vincent Lobry metodologia. Excepţia o reprezintă iPhone, pentru care producătorul Apple este cel care impune condiţiile de comercializare, alegând un singur partener dintre operatorii activi în fiecare ţară.
Cum se aleg telefoanele care sunt incluse în ofertele speciale? „Dacă ne referim la telefoanele promovate în campaniile de comunicare, selecţia modelelor o facem în funcţie de preferinţa clienţilor pentru marcă, design, caracteristici şi preţ“, explică Florin Petrescu, manager product support la Vodafone România. „Alegem modele de impact, care răspund tendinţelor actuale“. Operatorul are în portofoliu peste 60 de modele de telefoane şi lansează, în medie, 15 – 20 de modele noi în fiecare trimestru. Managerul spune că, anul acesta, printre cele mai vândute modele de telefoane mobile sunt cele care oferă acces în portalul Vodafone live!, precum Nokia 6234, Nokia 6070, Motorola V360, SonyEricsson W200i şi Samsung E250. „O pondere importantă în vânzări au avut-o şi modelele care nu sunt echipate cu o cameră foto, modele cu caracteristici de bază. Un astfel de exemplu este telefonul Vodafone 225, care a depăşit în vânzări branduri de renume, deşi a fost introdus doar la jumătatea anului 2007“, adaugă Petrescu.
iPhone tulbura linistea
iPhone este telefonul cel mai discutat în ultimele luni, în jurul său apărând mai multe controverse. Decizia producătorului Apple de a vinde telefonul numai prin contracte exclusive cu un singur operator din fiecare ţară a fost şi ea mult contestată, ajungându-se chiar la tribunal. Cea mai nouă lansare a telefonului a fost la Paris, unde Orange îl va vinde cu 399 de euro celor care se abonează pentru doi ani.
În Germania, iPhone este distribuit de T-Mobile, iar în Marea Britanie de O2. Vodafone este „marele perdant“ în această competiţie, însă următoarele ţări pe lista iPhone sunt Spania şi Italia, compania britanică fiind prezentă pe ambele pieţe.